4865
Sök

Frågor ang potentiometer och lamda Volvo LH 2.2

Tekniker
221 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#1
Efter att bytt lite bilar fram och tillbaka så har jag en gammel 83a på halsen.
Jag gjorde det bästa av det och skruvade på LH jet 2.2 vilket blev väldigt lyckat! Piggare än vanliga 88a 2.2 .

Men jag har 2 problem. Lamdan ramla ur grenröret här om dagen, men det i sig är inga problem. Men! Den gick lika fint ändå?
Hur märker man att lamdan e kass eller funkar när det gör varken från eller till ?
(nu ligger lamdan på bänken och bilen gick som vanligt)

Sen har jag problem med termotidsgivaren.. I och med att det är en gammal topp så är det inte rätt gänga för givaren i toppen.. så jag gjorde en nödlösning och satte den på kylarslangen.. Fyndigt tills jag kom underfund med att den gick som en potta skit till termostaten öppna.. Då fick jag idén att om man sätter en potentiometer i instrumentet som kan röra sig inom gränsvärdena för termotidsgivaren så kan jag ju styra det själv!

Så då kommer fråga 2 . Finns det en potentiometer  som klarar samma motstånd som givaren?

är det nån som vet så snälla säg! det skulle bespara mig både tid och MYCKET bensin big_smile


Tekniker
221 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#2
Seriöst!?

E de ingen som som e haj på volvos jetronic system?


Tekniker
221 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#3
Härligt med entusiasm! Jag löste de själv.. Tack för hjälpen ..


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2013
#4
det kan va att ingen fattar va du menar . sitter ju inten termotidgivare på lh2,2 . det sitter en vanlig tempgivare.
och en lambda kan va både dålig och kass och kan ge så många olika symptomer.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tekniker
221 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#5
Ååå nån som har en åsikt.. Hur svårt va de att fråga?? Vad är det du inte förstår?

Inget är kass.. Jag vill få givaren variabel och undrar i vilket område (I ohm) den verkar så jag kan reglera soppan lite grann .. Just nu hinkar den soppa när den e kall för att den är fel placerad
Senast redigerat av _XenoX_ (5 mars 2013)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2013
#6
_XenoX_ skrev:
Ååå nån som har en åsikt.. Hur svårt va de att fråga?? Vad är det du inte förstår?

Inget är kass.. Jag vill få givaren variabel och undrar i vilket område (I ohm) den verkar så jag kan reglera soppan lite grann .. Just nu hinkar den soppa när den e kall för att den är fel placerad

varför bara inte borra ett hål i toppen och gänga med rätt gänga ???? så har jag gjort på min topp

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tekniker
221 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#7
Det är ju meningen. Men toppen som sitter på är bara tillfällig. Ska byta till en bearbetatd topo senare. Men jag vill ändå kunna reglera bränslet. Jag har testat lite olika och kommit fram till vad jag ska använda mig av. Det hade sparat lite tid om någon på forumet hade lite erfarenhet av detta och kunde spekulerat vad man kunde göra. Kul att du gav dig in i diskutionen.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2013
#8
_XenoX_ skrev:
Det är ju meningen. Men toppen som sitter på är bara tillfällig. Ska byta till en bearbetatd topo senare. Men jag vill ändå kunna reglera bränslet. Jag har testat lite olika och kommit fram till vad jag ska använda mig av. Det hade sparat lite tid om någon på forumet hade lite erfarenhet av detta och kunde spekulerat vad man kunde göra. Kul att du gav dig in i diskutionen.

ska du sätta den nånstans så ska du ju sätta den på sidan vid vatten pumpen . alltså inte efter kylaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tekniker
221 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#9
Nja. Slangen som sitter monterad på vattenpumpen är ju retur från kylet så det blir ju inte många grader. Jag placerade den enklast direkt efter termostaten vilket resulterade i att den inte fick någon värme fören termostaten öppnade.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 mars 2013
#10
montera den på slangarna till värmepaketet då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tekniker
221 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#11
Jo det skulle gå men nu är det så att jag vill kunna ställa den manuellt.. det var det som var grejen!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 mars 2013
#12
är ju bara att köpa en som du kan justera från ca 0 ohm till 4000ohm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tekniker
221 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#13
Precis vad jag kom fram till med ,, Nästan så man måste lägga upp ett mini-projekt tråd för det =P
Hele skiten falerar visserligen om inte den extra bränsletillförseln hänger med registret,, fast det återstår och se.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 mars 2013
#14
_XenoX_ skrev:
Precis vad jag kom fram till med ,, Nästan så man måste lägga upp ett mini-projekt tråd för det =P
Hele skiten falerar visserligen om inte den extra bränsletillförseln hänger med registret,, fast det återstår och se.

nackdelen blir ju att du får hålla på att vrida den hela tiden . du får ju göra en gradskiva så du vet hur den ska stå vid varje grad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tekniker
221 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#15
Precis. jag tänkte mig typ en ratt och gradskiva från en mindre volymknapp el liknande. Tanken är att jag ska montera en portad planad topp med Elleman 77 kam, FK spridare ihop med E85.
Kan man då skruva upp bränslet när man rejsar, så kan man åka lite snålare när man inte gasar =P
Senast redigerat av _XenoX_ (6 mars 2013)



Sök