4024
Sök

Kan man ändra växlingen på en automatlåda?

10 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Halloj!

Jag har en Golf III -93. Jag har inget behov av att kunna accelerera snabbt, skulle föredra att ha lite lägre bränsleförbrukning. Bilen växlar lite sent som det är nu tycker jag. Kan man göra så att den växlar till varje växel vid lägre varvtal? Utan att det är ett jättearbete.

Tack!

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
1 mars 2013
Prova med att släppa lite på gasen när du vill att den ska växla upp.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

10 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
Ja, det är ju ett klassiskt trick, men det funkar bara på hyffsat höga varvtal, och är lite oförutsägbart när det funkar o inte, skulle vilja att den alltid var inställd på ett visst varvtal. Måste man in och operera inuti växellådan då? Den har ju sportläge och ekonomi-läge som man kan ändra mellan med en knapp, borde inte den kunna gå att justera på något sätt, utan att man måste in i lådan o fysiskt byta saker?

Forummoderator
26 400 Inlägg
2 mars 2013
Kickdown ska funka när man vill. Annars är lådan ganska trött.
Hade automatlåda i en gammal 240 tidigare och den kunde man göra kickdown på närsomhelst egentligen..så då torde det fungera på en Golf också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
Ja, men kickdown växlar ju ner, för när man ska köra om någon t ex. Men jag vill ju tvärtom att den ska växla UPP, till en tyngre växel..

Forummoderator
26 400 Inlägg
2 mars 2013
Yacamaca skrev:
Ja, men kickdown växlar ju ner, för när man ska köra om någon t ex. Men jag vill ju tvärtom att den ska växla UPP, till en tyngre växel..

Ja, men då gör man tvärtom - det vill säga man lyfter foten när man vill att den ska växla.
Det ska funka lika bra som att man gör en kickdown.

10 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
Nja, funkar sådär, får väl se om jag kan förfina min fot-teknik smile
Läste nånstans att man kunde nollställa lådan om ma höll ner gasen 20 sekunder eller nåt om det, borde man då inte oxå kunna påverka växlingsintervallen på annat sätt elektroniskt..

Forummoderator
26 400 Inlägg
2 mars 2013
Yacamaca skrev:
Nja, funkar sådär, får väl se om jag kan förfina min fot-teknik smile
Läste nånstans att man kunde nollställa lådan om ma höll ner gasen 20 sekunder eller nåt om det, borde man då inte oxå kunna påverka växlingsintervallen på annat sätt elektroniskt..

Vissa lådor är dock mer omöjliga än andra.
Automatlådorna i Fiaten i jobbet - postbilarna runt om i Sverige - är helt omöjliga att köra någorlunda vettigt med.

smurfidunder
327 Inlägg
2 mars 2013
Testa hänga av kickdownwiren, om den nu har sådan alltså. Gjorde jag på en bil, blev så att den växlar tidigast möjligt, dvs som att man ej gasar. Fast man kan ha fullgas ändå. Vill man växla ner kan man ju dra i spaken.. Jag gillade det mycket bättre än att den höll på och växla beroende på hur jag gasade.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

10 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
Det lät som en bra idé, att haka av vajern! Tack för tipset! Ska kolla hur Golfen funkar, om d funkar lätt o göra det på den.. Skulle någon med en Golf gjort d, ge gärna feedback..

Tack för alla inlägg!

Sök