Jag köpte en E36 coupé 94 med 24000mil på mätaren. Bilen som sådan höll väl, men motorn gjorde det inte. Det är ganska vanligt att topplocken ger sig på dessa. Att de håller för överladdat tror jag beror på att man byter topplockskruven till ARP eller liknande. För mig höll det iaf inte med original effekt.
Teorierna är många men troligast är problem med kylsystemet som orsakar kokning vilket motorn inte tål. Då främst termostathuset som är i plast och spricker vilket orsakar kokning, eller viscokopplingen till kylfläkten som är trasig och motorn kokar vid kökörning. Den tål nog en kokning ett tag men ger sig med tiden.
Något att tänka på och kanske räkna in i budgeten om man köper en gammal racerbil.
328 har en skörare motor om vi pratar med dem som överladdar, men hållern og bättre i original skick. lägg på lite pengar, köp en lite nyare bil med lite färre mil på mätaren. Närmare 15000mil är ju bättre än närmare 25000mil iaf :-) Roligare att lägga pengarna där än på att renovera motorn.