när olja förångas blir det en mer grå rök. Min turbo var rasad "Garrett TB25" den glappade varken eller, men det låg både olja i avgas och insugs sidan.
När olja förbränns så blir det en mer blå aktig rök, när vatten förångas blir det en vit aktigt rök som vid kondens i avgassystemet. Svart rök är bränsle.
Om du misstänker att det är turbon, ta bort slang på insugssidan känn på impellern om den glappar in och ut. Annars ta bort tryckslangar leta efter olja i dem, eller kolla DP och se in i avgashuset om det ligger olja.
Att det han vitröker kan vara mycket olika anledningar "toppackning att han tar in vatten" kolvringar som släpper förbi olja och kompressionen blir dålig (kan orsaka dålig tomgång) ventilpackningar (olja tar sig in) spricka i block/top etc.
Katalysatorn brukar ta bort den blå tonen i röken från oljan när den förbränns, så innan du byter turbo var säker på att det är den som rasat.
If you want to win, You mustn't loose.