2781
Sök

Saab 9-5 -98 Dålig turbo?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 mars 2013
#21
Din turbo är slut. Har själv varit med om 2 turboras, blir som du beskriver. Den brukar blåryka vid kallstart och gaspågrag när det verkligen är pågång att rasa.

2slow

5 710 Inlägg
8 mars 2013
#22
D-alvarsson skrev:
så du rekomenderar turbo byte?smile

Om den är dålig ja....och som sagt....ta bort röret på insugssidan eller avgasröret och känn på turbon.
Glappar den mycket ut in är det bara byta.

MVH Jonas
..............

1 705 Inlägg
8 mars 2013
#23
http://www.youtube.com/watch?v=pIRCa_uJX74
9-5 med rasad turbo och vit rök ur avgasröret.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/31900_10151255983582136_1245092447_n.jpg
Ytterligare en 9-5 med rasad turbo och vit rök

Turbon på 9-5 liksom dom flesta moderna bilar är vattenkyld, så en totalslut turbo kan läcka vatten likväl som olja och kan därför ge vit rök.
Olja i ett hett avgasrör eller på en het turbo ger dessutom en rök som är mer vit/grå-aktig än blå.

Olja som förbränns i cylindrar däremot ger blå rök, men då har du verkligen raserat turbon om oljan tar sig så långt.


550 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#24
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
Hur ska Jag kunna vara säker på de?

Har du olja ligger i turbon? (oförbränd)

Ska rycka den idag o kolla, har inget garage så de är lite halv tråkigt o meka just nu


755 Inlägg
8 mars 2013
#25
D-alvarsson skrev:
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
Hur ska Jag kunna vara säker på de?

Har du olja ligger i turbon? (oförbränd)

Ska rycka den idag o kolla, har inget garage så de är lite halv tråkigt o meka just nu

Kan förstå det men det börjar bli bättre väder wink

If you want to win, You mustn't loose.

550 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#26
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
MSpader skrev:

Har du olja ligger i turbon? (oförbränd)

Ska rycka den idag o kolla, har inget garage så de är lite halv tråkigt o meka just nu

Kan förstå det men det börjar bli bättre väder wink

Jajjemen!


550 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#27
Kan konstantera turbo fel!
Ett glapp som nästan kan mätas i cm...


755 Inlägg
8 mars 2013
#28
D-alvarsson skrev:
Kan konstantera turbo fel!
Ett glapp som nästan kan mätas i cm...

Du ser wink typiskt GM...

If you want to win, You mustn't loose.

550 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#29
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
Kan konstantera turbo fel!
Ett glapp som nästan kan mätas i cm...

Du ser wink typiskt GM...

haha japp!
Så nu ska den monteras ner helt, tryckrör ska putsas och fästen ska lackas.
Vad bör jag byta mer när jag ändå håller på? och värt att tänka på?
kan ej göra några dyra reparationer, men ngt kanske smile


755 Inlägg
9 mars 2013
#30
D-alvarsson skrev:
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
Kan konstantera turbo fel!
Ett glapp som nästan kan mätas i cm...

Du ser wink typiskt GM...

haha japp!
Så nu ska den monteras ner helt, tryckrör ska putsas och fästen ska lackas.
Vad bör jag byta mer när jag ändå håller på? och värt att tänka på?
kan ej göra några dyra reparationer, men ngt kanske smile

Göra rent oljereturen, folk brukar byta ram/vevlager för diverse anledningar att turbo delar kan ha gått ner i motorn skapat jack i lager etc. Vevhusvent att göra rent behövs inte, men kan vara bra att göra med mellanrum.

Skulle säga att oljereturen är den viktigaste, då den förmodligen är helt igenkoksad av olja (som förmodligen skapade raset i den första turbon)

Ny olja kanske kan vara bra, vet inte direkt, jag böt i allafall på min nuvarande volvo, från mineral till delsyntet efter mitt turbobyte (högre värme krav på syntet)

Allt är ju upp till dig också, om jag hade tid och ork samt pengarna hade jag skruvat ner motorn bytt alla lager och packningar om man vill att han ska hålla några 1000 mil till wink

lär ju ligga fullt av Garrett delar i motorn, eller rättare sagt partiklar från snurran ;P

Jag Rekommenderar att tvätta oljereturen så kokset försvinner om du nu har något.

If you want to win, You mustn't loose.

Turbotekniker
54 Inlägg
9 mars 2013
#31
Som sagt så ryker det ofta ordentligt vitt när turbon rasar. Det som händer är att oljan läcker ut från den bakre tätningen rakt ut i avgassystemet. Det blir då ungefär som en rökmaskin med tydlig tjock rök och den har inte förbränns i motorn.

På Saab så skall du som sagt se över och byta ut vevhus ventilationen. Du kan också se över kamsträckaren och skicket i stort så du inte byter turbo på en slut motor. Sök och läs igenom om "oil sludge" så hittar du all information du behöver.

Köp inte begagnad GT17 turbo. Vi har kanske tagit isär massor av "hela" turbos från bildemonterar och inte många av dessa skulle kännas vettigt att sätta tillbaks på bilen. Köp renoverad, ny mittendel eller chansa på en Kina i just detta fall om du inte hittar en väldigt fräsch begagnad. (svårt att säga hur de ser ut inuti)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

550 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#32
okej, för saken är den att ja har väldigt ont om pengar och de vore skönt att få igång bilen.
Olja ska jag byta, även så VV:n smile
olje returen ska jag kika över också då smile kan inte avgöra om den har släppt iväg små skrot än, turbon alltså.
då jag inte får lös den! >sad
jobbar påde! kallt ute ju


755 Inlägg
9 mars 2013
#33
D-alvarsson skrev:
okej, för saken är den att ja har väldigt ont om pengar och de vore skönt att få igång bilen.
Olja ska jag byta, även så VV:n smile
olje returen ska jag kika över också då smile kan inte avgöra om den har släppt iväg små skrot än, turbon alltså.
då jag inte får lös den! >sad
jobbar påde! kallt ute ju

Vet inte hur det sitter på 9-5orna med lite vilja så ska du se att han släpper tongue

If you want to win, You mustn't loose.

550 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#34
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
okej, för saken är den att ja har väldigt ont om pengar och de vore skönt att få igång bilen.
Olja ska jag byta, även så VV:n smile
olje returen ska jag kika över också då smile kan inte avgöra om den har släppt iväg små skrot än, turbon alltså.
då jag inte får lös den! >sad
jobbar påde! kallt ute ju

Vet inte hur det sitter på 9-5orna med lite vilja så ska du se att han släpper tongue

De är så trångt o jävligt till alla slangar!
Fästet är lossat, insugsröret är lossat, dp:n är lossad, men inte slangarna...


550 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#35
ett kylrör är lossat...3 st kvar... dom släpper f*n inte sad
dom börjar bli runda och alternative börjar bli mindre... what to do?? smile


755 Inlägg
11 mars 2013
#36
D-alvarsson skrev:
ett kylrör är lossat...3 st kvar... dom släpper f*n inte sad
dom börjar bli runda och alternative börjar bli mindre... what to do?? smile

Från turbon? ta en hylsnyckel

If you want to win, You mustn't loose.

550 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#37
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
ett kylrör är lossat...3 st kvar... dom släpper f*n inte sad
dom börjar bli runda och alternative börjar bli mindre... what to do?? smile

Från turbon? ta en hylsnyckel

japp dom som sitter på turbon, men jag kommer inte åt med hylsnyckel och har tyvärr ingen sexkant yikes sad


755 Inlägg
11 mars 2013
#38
D-alvarsson skrev:
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
ett kylrör är lossat...3 st kvar... dom släpper f*n inte sad
dom börjar bli runda och alternative börjar bli mindre... what to do?? smile

Från turbon? ta en hylsnyckel

japp dom som sitter på turbon, men jag kommer inte åt med hylsnyckel och har tyvärr ingen sexkant yikes sad

Alternativt att du skruvar bort returerna i blocket samt från kylaren för att sedan montera ner rören när turbon är ute.

Om du har en ringnyckel kör med den, om du har en 6kantare så är den självklart bäst, försök knacka bort momentet

If you want to win, You mustn't loose.

550 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
#39
MSpader skrev:
D-alvarsson skrev:
MSpader skrev:

Från turbon? ta en hylsnyckel

japp dom som sitter på turbon, men jag kommer inte åt med hylsnyckel och har tyvärr ingen sexkant yikes sad

Alternativt att du skruvar bort returerna i blocket samt från kylaren för att sedan montera ner rören när turbon är ute.

Om du har en ringnyckel kör med den, om du har en 6kantare så är den självklart bäst, försök knacka bort momentet

det är just i blocket vid vattenpumpen (?) som den är rund, och sedan den som sitter på undersidan bilen. även den är istortsett rund, de går inte knacka eftersom de sliter bort kanterna på bulten..


550 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#40
Turbon är nu ur grabbar!
nu ska man försöka hitta en turbo för rimligt slant.... *suck*
får bli en begagnad om ja ska ha råd med de...  Kan nån rekomendera en turbo? vill inte gärna sätta dit en gt17 igen.. är lite inne på en aero turbo, men vet inte riktigt hur de reagerar på 2.3t systemet.
Nån som vet en turbo till salu? Help me! big_smile



Sök