3009
Sök

Passat röd oljelampa blinkar!

Snickaren
148 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjenare har nu fått spader på bilfanskapet smile
En Passat variant 110 hk 1.9tdi   2000 årsmodell
där när man vrider om tändningen så efter ca 15 sek dyker en lampa upp, en röd oljekanna med tjutande ljud!
Datorn får ej fram några fel, men på vw verkstaden så sade dem att jag skulle byta oljetrycksgivaren vilket jag gjorde och det felet inte har försvunniit!

Nu är mitt sista alternativ över det jag läst på nätet att det är oljesilen som koxat igen och skall bytas eller rengöras!

Samt ev oljenivågivaren som skall bytas!!


hur gör man detta ? Med silen
någon som har en manual eller en instruktion på nätet hur det går till, ?

Vad behöver jag ?

Mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

pim_pim
8 mars 2013
#2
Prövat att släcka felkoden efter att du har bytt oljetrycksgivaren ?

Snickaren
148 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#3
pim_pim skrev:
Prövat att släcka felkoden efter att du har bytt oljetrycksgivaren ?

Har jag gjort, bytte oljetrycksgivaren
http://www.autokatalogen.se/afw/malmo/v … dNo=711304
Denna ovan, vilket dem sa var vanligt fel annars så är det nog silen!

Har släckt koden på Vag com , och den lyser ej mer i programmet men oljelampan finns kvar, dem på vw sade att det är säkerligen koxad i silen eller att pumpen ger sig!

Någon som har instruktion på byte av sil  ?  elller kolla om pumpen ger rätt tryck?
Mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

866 Inlägg
9 mars 2013
#4
oljetyckmätare i samma hål som originalet och kolla vad du har för tryck. min 1 bar på tomgång.
Har även ränsat några sådana motorer med dåligt oljetryck igenom att hälla diesel i motorn och låta dom stå med det under natten och tappa ut det på morgonen.(starta inte vad du än gör) Sedan i med motor olja (billig) starta och låta den gå 10min . tappar ut oljan och byt oljefiltert och hoppas på det bästa. Har bilen gått långt med det gammla oljefiltert så byt det före så inte säkerhetsventilen öppnar om där är sådan i oljefiltet.

Snickaren
148 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#5
tekniknissen1 skrev:
oljetyckmätare i samma hål som originalet och kolla vad du har för tryck. min 1 bar på tomgång.
Har även ränsat några sådana motorer med dåligt oljetryck igenom att hälla diesel i motorn och låta dom stå med det under natten och tappa ut det på morgonen.(starta inte vad du än gör) Sedan i med motor olja (billig) starta och låta den gå 10min . tappar ut oljan och byt oljefiltert och hoppas på det bästa. Har bilen gått långt med det gammla oljefiltert så byt det före så inte säkerhetsventilen öppnar om där är sådan i oljefiltet.

OM jag inte har 1 bar ? vad är felet då ?


hur många liter diesel skall man hälla i ?

vad gör denna process ?

mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Avstängd
10 388 Inlägg
9 mars 2013
#6
Har du mindre än 1bar så har du inget/dåligt oljetryck. Sen varför kan bero på flera saker; oljepump, igensatt sil, vet inte om TDI:erna har någon reduceringsventil i toppen ex.vis


- - - Edit - - -

1bar gäller väl dessutom vid varm motor/olja? (ska dock inte svära på att det är så)
Senast redigerat av it_mutt (9 mars 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

866 Inlägg
10 mars 2013
#7
Jag kan ta lite om olje tryck
Det är normalt att oljetrycket sjunker när motorn blir varm mellan 1-3 bar gemfört när man startar den kall.
Detta beror på oljans viskositet mellan varmt och kallt tillstånd.

1, dålgit tyck under 1 bar och till och med inget alls på låga varv mellan 800-1100V/Min men stiger vid varvtalsökning men ligger stabilt på 2,5-4 bar för övrigt. Troligen vev och ramlager har för stort spel. Eller en dålig oljepump.

2. Skapligt tryck på tomgång 1,5-6 bar ökar först lite men sedan faller vid varvtalsökning. Troligen igen satt oljefilter Eller om där är monterad oljekylare någon förträngning där.

3. Skapligt oljetyck men kastar + - C,a 0,2-0,5 bar som följer varvtalet och blir stabilt vid 3000 V/min kan tyda på ett vevlager. Detta bruka bekräftas med ett knackande ljud vid 1800-2500 V/min :-9

4. Instabilt olje tyck om faller och öka 1-1,5 bar oberoende av varvtal eller möjligen blir lite stabilare när varvtalet ökar. För lite olja eller att oljepumpen drar luft i mellan pickupen och pumpen.


Dieselen 2 liter mer en oljevolymen .

Prossesen ! Diesel tvättar rent och så släpper det som sitter i silen då där inte är olja som håller kvar skiten så det hamnar i botten av sumpen så det kommer ut igenom oljepluggen. Kan vara så att man får så med en skruvmejsel eller något liknande i hålet och pilla ut koksbitar! är det så illa så gör om det med diesel.
Senast redigerat av tekniknissen1 (10 mars 2013)

Snickaren
148 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#8
Fortfarande inte fått till det, när jag vrider om tändningen utan att starta bilen så dyker det fortfarande upp röda olje lampan,, en av mina mekaniker säger att det inte kan vara silen då oljetrycket inte kan vara igång då motorn inte är startad... någon som haft detta problem och har lust att hjälpa mig ?
mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Avstängd
10 388 Inlägg
17 juli 2013
#9
Men alltså...du har inget oljetryck när motorn inte är igång, och då är det kanske inte så konstigt om bilen varnar för lågt oljetryck? Tror inte jag varit med om en enda bil med oljetryckslampa som INTE varnar när du bara slår på tändningen. Det faller ju sig lite smått naturligt...?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

543 Inlägg
17 juli 2013
#10
Tror du får förtydliga detta lite.
lyser lampan enbart när tändningen är på (dvs motorn ej startad)?
Slocknar lampan (efter några sekunder) när du startat motorn?

När bytte du olja och filter senast, kör man med väldigt gammal olja som är tunn och blaskig så kan man få denna symptom också?

Trött och bitter?? javisst!

Snickaren
148 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#11
Vet inet it mutt men jag har aldrig haft det problemet på min audi tx.. hmm samma årsmodell och inte på andra vänners bilar heller!!
Japp när jag vrider åt höger så mkt det går så strålkast lamporna tänds och väntar så efter 10 sek lyser en röd olje lampa och den tjuter när den tänds!!
Japp den slocknar efter jag startat igång motorn!!
 
Oljan är bytt 2 gånger i december när jag köpte bilen och sen i februari, jag skall byta oljan nu till helgen igen ca 15000 km gått men kanske avvakta och fixa med lampan innan!   
Olje filter blev bytt då med!! kör med halvsyntetiskt castrol magnetic 10w40 !!

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

543 Inlägg
17 juli 2013
#12
Men vad är problemet då, om lampan slocknar efter några sekunder när du startat bilen så får den oljetryck.

Motorn kan inte pumpa upp oljetryck när motorn inte är igång, antagligen så börjar bilen att varna för att du har tändningen på för länge (så du inte ska bli utan batteri).

Trött och bitter?? javisst!

543 Inlägg
17 juli 2013
#13
Eftersom det är en TDI kanske det är glödtändningen som börjar varna, iofs vet jag inte om det fortfarande finns på  nyare diselbilar.

Trött och bitter?? javisst!

Evildan
17 juli 2013
#14
bilens övervakningssystem tror att motorn är igång då du har nyckeln en längre tid i körläge, då varnar den för lågt oljetryck?

Snickaren
148 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#15
vet ej hmm kan inget om bilar!!

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Snickaren
148 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#16
vet att den går igång efter ca 5-7  sekunder när jag sade till min mekaniker att silen är igensatt sade han att det finns inget tryck när nyckeln är endast vriden på tändningen utan att motorn är igång!! hmm

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
17 juli 2013
#17
Om bilen inte varnar när motorn är igång så är det ingen fara. Du har inget oljetryck när motorn inte är igång.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

543 Inlägg
17 juli 2013
#18
audi18tq skrev:
vet att den går igång efter ca 5-7  sekunder när jag sade till min mekaniker att silen är igensatt sade han att det finns inget tryck när nyckeln är endast vriden på tändningen utan att motorn är igång!! hmm

Det är exakt det vi säger också, det finns inget oljetryck när motorn är avstängd, är motorn avstängd så går inte oljepumpen därav inget oljetryck.

Om du sätter dig i en annan bil och vrider på tändningen som kommer oljetryckslampan att lysa ända till du startar bilen, dock så brukar det inte komma någon varningssignal.

Trött och bitter?? javisst!

JFfoto
17 juli 2013
#19
Då måste jag ha alla möjliga fel? Alla mina instrumentlampor lyser med tändningen på ....  roll

866 Inlägg
17 juli 2013
#20
Sarkasm  Kalltkaffe fy på dig lol lol lol


Sök