3208
Sök

Hjälp med billjud

44 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Hej! Jag behöver en hel del hjälp med mitt ljud jag har för tillfället.
Just nu sitter det i en volvo 740 men ska uppgraderas och sedan sitta i en audi a3

Nu är det så att jag inte får någe tryck i basen. Det är en Rockford fosgate Punch p3 12” på 1000watt.

Den drivs att ett 1500slutsteg som jag inte kan namnet på men kan ta reda på.

Sedan har jag 2st 5.25or GAS ALPHA526 i dörrarna samt 2 st 6x9 GAS ALPHA6936 i hatthyllan de drivs utav ett 4kanaligt  JBL GTO-504 steg

Jag har även ett 2kanals steg som är av sorten JBL GTO752 som ligger och skräpar (kanske passar bättre att driva basen på)?

Ljudet låter inget bra, det blir inge bra ljud i högtalarna och är för lite bas i baslådan.
Jag har bara ett batteri, kan det vara det? Dock är det väldigt nytt. Bak på stereon har jag satt i en lågnivå i front och en lågnivå i sub som går till baslådan.
På själva basmembranet finns det 4 uttag, 2 röda samt 2 svarta uttag, och om jag förstått det rätt så är det 4 ohm då? Kan det vara det som gör att den inte trycker till? Ska man koppla om till typ 1ohm?
När det gäller stereon så är det en JVC KD-DV7302.

På stereon står det även ipod ready, men när jag stoppar i min iphone med vanliga ladd kabeln så börjar den bara laddas men spelar inget ljud. Kan den inte spela ljud eller är det bara på ipod?

Tacksam för all hjälp jag kan få!  (kan ta bilder om det behövs)

44 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
Notering: låg nivå som sitter från basen in i steget använder bara en av kablarna, annars låter det knappt

372 Inlägg
10 mars 2013
Oj. Kan vara mycket som är fel. Börja med högtalarna.
Använder du adapterplatta till framhögtalarna?
Hur har du ställt filtrena?
Har du fått rätt på alla + och - kablar till högtalarna?
Du har 6st högtalare på ett 4-kanals steg. Hur har du kopplat?

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

2 024 Inlägg
10 mars 2013
Min första tanke om det gäller installationen du har på din presentationsbild.
Basarna ska spela vända in mot kupén för bästa resultat, med öppen lastlucka eller liknande. Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Att vända ut mot skuffen sådär och sen sätta en fin täckskiva som du verkar ha gjort så kan man ställa sig frågan, om du bygger ljud hemma, ställer du basarna inne i rummet du är eller inne hos grannen?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

44 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
octan skrev:
Oj. Kan vara mycket som är fel. Börja med högtalarna.
Använder du adapterplatta till framhögtalarna?
Hur har du ställt filtrena?
Har du fått rätt på alla + och - kablar till högtalarna?
Du har 6st högtalare på ett 4-kanals steg. Hur har du kopplat?

Grejen är den att det låter hyffsat bra om jag använder mig av min andra bilstereo som är lite nyare. Men den har bara en lågnivå utgång.

2st fronthögtalare och 2st 6x9or är inkopplade till ett 4kanals steg.
Och basen till ett större monoblock.

Och ja jag har satt plus och minus rätt. filtrena på steget menar du?

44 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Min första tanke om det gäller installationen du har på din presentationsbild.
Basarna ska spela vända in mot kupén för bästa resultat, med öppen lastlucka eller liknande. Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Att vända ut mot skuffen sådär och sen sätta en fin täckskiva som du verkar ha gjort så kan man ställa sig frågan, om du bygger ljud hemma, ställer du basarna inne i rummet du är eller inne hos grannen?

Jag fick tag i en 12" bas och den får inte plats åt andra hållet om jag inte flyttar ut den. Tanken är att jag ska byta bil till en a3:a inom en snar framtid och ska då bygga ordentligt och vill ha allt fungerande tills det att jag bygger det. Och om det är något som saknas försöka fixa det. smile

+ att den dunkade betydligt mer när den satt tillsammans med alla högtalare på 4-kanalssteget och den andra bilstereon.

44 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Kollade upp vad det var för steg och det var ett: Crunch V-Drive V-1800 på 1800watt.

Gjorde även en bild på hur jag kopplat:
http://i.imgur.com/oBi8tGc.png

Db-njutare
246 Inlägg
13 mars 2013
Jag kan iaf säga att ett batteri har inte med saken att göra.

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!

773 Inlägg
13 mars 2013
svartadimman skrev:
Kollade upp vad det var för steg och det var ett: Crunch V-Drive V-1800 på 1800watt.

Gjorde även en bild på hur jag kopplat:
http://i.imgur.com/oBi8tGc.png

Lite smått konfunderad över din ritning, tycker det ser konstigt ut. Men om det funkar med andra stereon vrför inte köpa addaptrar så du får 2 lågnivå ut fast du bara har en lågnivå in? Finns för billiga pengar på brl och funkar prima, Angående om vad som är fel vet ju inte var du har jorden då den inte är dit ritad eller jag missade? Är kablaget av rätt grovhet för rätt ström tillförsel etc. Fruktansvärt mycket som man måste felsöka vid billjud men det är bara att gå strategiskt till möta och kolla allt hoppas detta löste något big_smile

16 197 Inlägg
13 mars 2013
de där crunch steget kan du slänga åt h-vete.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

104 Inlägg
13 mars 2013
Hur är basen kopplad samt hur många ohm ligger på varje spole på? Som jag förstått har du två spolar och om dessa nu t.ex är på 2ohm och är paralellkopplade så kommer steget belastas med 1ohm. Strömmen börjar flyta på jäkligt bra då och om du inte har en bra strömbank samt ett steg som är byggt för att klara det så kommer något att braka ihop, antagligen steget.

Så kolla upp basen samt hur den är kopplad och i hur många ohm steget kan arbeta i som lägst.

44 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
Snowgubben skrev:
Hur är basen kopplad samt hur många ohm ligger på varje spole på? Som jag förstått har du två spolar och om dessa nu t.ex är på 2ohm och är paralellkopplade så kommer steget belastas med 1ohm. Strömmen börjar flyta på jäkligt bra då och om du inte har en bra strömbank samt ett steg som är byggt för att klara det så kommer något att braka ihop, antagligen steget.

Så kolla upp basen samt hur den är kopplad och i hur många ohm steget kan arbeta i som lägst.

Jag vet inte vad varje spole ligger på, hur kan man mäta vad man får för ohm?
Det är 4 spolar, 2röda,2vita som går direkt till steget, där sitter dom i ett varsit "uttag"
Steget är ju på 1800watt,så då bör det väl duga ganska bra? smile

44 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
evilaudio skrev:
de där crunch steget kan du slänga åt h-vete.

Fick det av en kompis, varför är det Inge bra? Duger det inte åt den basen?

21 761 Inlägg
13 mars 2013
svartadimman skrev:

Vad heter basen mer än P3?
Heter den P3D2 eller P3D4?

44 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
svartadimman skrev:

Vad heter basen mer än P3?
Heter den P3D2 eller P3D4?

Det är en p3d4

21 761 Inlägg
13 mars 2013
Då har den dubbla 4 Ohms spolar och du kan få till totalt 2 Ohm när de parallellkopplas. Enligt en PDF-manual till ditt steg (V-1800D kollade jag på) kan det ge ut 750 WRMS i 2 Ohm, sedan är frågan om de siffrorna stämmer med verkligheten. smile

Manualen: http://www.maxxsonics.net/manuals/crunc … 0-4300.pdf

44 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då har den dubbla 4 Ohms spolar och du kan få till totalt 2 Ohm när de parallellkopplas. Enligt en PDF-manual till ditt steg (V-1800D kollade jag på) kan det ge ut 750 WRMS i 2 Ohm, sedan är frågan om de siffrorna stämmer med verkligheten. smile

Manualen: http://www.maxxsonics.net/manuals/crunc … 0-4300.pdf

Så det jag gör är att dra 2st korta kablar från ena Polen till andra, sedan därifrån en plus och en minus till steget?
På manualen sätter man i både röd och vit lågnivå i steget, men om jag gör det så blir det jätte lågt, vad är fel då?
Uppskattar all hjälp! smile

104 Inlägg
14 mars 2013
Du tar och koppar + från steget till den den ena röda kontakten på basen, - från steget till den svarta kontakten på basen. Därefter kopplar du in en kabel mellan de två röda kontakterna på basen och en kabel mellan de två svarta kontakterna på basen, alltså man paralellkopplar spolarna.

Bägge lågnivåkablarna ska sitta i och om det blir högre när du drar ut en låter helmysko. Testat med ett annat steg?

Sök