Det jag kan säga är att vi haft två Passat med TDI170 och DSG på jobbet. Nummer ett var en framhjulsdriven 2006 som hade drygt 13.000mil på mätaren när den byttes mot en likadan fyrhjulsdriven av årsmodell 2010 som idag gått cirka 10.000mil. Ingen av dem har haft några problem med lådan, varken missljud eller bristande funktion.
I och med att de gick i jobbet så var både långa turer och korta ärenden i stan aktuella, och med en del yngre män på jobbet som inte har någon egen bil kan man misstänka att den blev inte lugnt körd under dessa korta turer. Men samtidigt var det vettiga killar så ren och skär buskörning handlade det inte om, även om jag någon gång hörde stackaren startas kall och komma flygandes runt hörnet med hjulspinn på ettans växel och höga varv...
Men om det beror på tur eller om bilarna faktiskt kan hålla vet jag inte.
Men jag förstår att du är orolig, problemet är att en garanti på nått år inte är värd särskilt mycket eftersom lådan förmodligen håller längre än så även i värsta fall. Om jag förstår dig rätt är du orolig för att den ger upp om kanske 3-5år och ytterligare 10.000mil?
Jag hade först och främst tagit reda på om några uppgraderingar gjorts och hur det i så fall håller, vad jag förstått är det svänghjul och mekatronikenheten som kan krångla på DSG6 och minns jag rätt är bägge fel som drabbar tidiga årsmodeller men inte nyare bilar: Så något har VW förmodligen gjort och repareras din bil kanske den får friska delar?
Senast redigerat av Rquired (10 mars 2013)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.