I ett nummer av försvarets motorklubbs medlemstidning som jag satt och bläddrade i senast i går på lunchen hade dom gjort ett jämförelsetest mellan Nokian Hakka 7 samt Hakka R i samma dimension på samma bil med samma förare, så som ett seriöst däcktest genomförs för att få bort variabler.
Vid samtliga test var däcken jämnbördiga förutom just inbromsning på asfalt, där var Hakka7 sämre.
Så läs igenom flertalet tester och jämför däck av liknande kvalité och ta sedan en slutsats.
Ett friktionsdäck har även en större greppande däcksyta då dubben tar en del av anliggningsytan i ianspråk, därav kan ett friktionsdäck ha flera sajpningar som i sin tur ger ett ökat fäste.
Att det krävs dubbdäck i norr låter väldigt motsägelsefullt?
Är det mera ishalka i norra landet med en lägre snittemperatur?
Vilket i sin tur innebär färre tödagar?
Vilket i sin tur innebär mindre is på vägen och oftare snövägar?
Där har vi redan konstaterat att dubbdäck inte gör någon nytta utan att mönsterrensningen är den avgörande faktorn.