2867
Sök

Köpråd till okunnig förstabilsköpare

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 mars 2013
#181
LottaFred skrev:
Nu har min handledares pappas granne (i Gävle) tipsat om sin bil som är till salu, det är en Citroen Xantia V6 -00, gått 19800 mil, haft 9 ägare och säljs för 12000 med då nybytt kamrem. Blir ju lite skeptisk eftersom det är ett franskt märke men det kanske jag inte ska vara?

Jag har alltid gillat Citroen. Haft många Xantia, C5, CX, XM osv... Ska iväg ett ärende. Berättar mer sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 mars 2013
#182
Nissan har en sämre kvalitet på rostskydd än övriga bilar generellt verkar det som. Sedan är nog problemet med en gammal Nissan att deras ABS-givare kostar massor - och tenderar att gå sönder. Motorerna är kanon, åtminstone de jag kört i Primerorna. Mjuka och snåla. Bilarna har även verkligen fin väghållning, men jag som haft en Primera har ändå svårt att rekommendera den, framförallt för avskräckande dyra ABS-givare och att den var mirakulöst rostig. Tex gick avgassystemet av redan efter några år, vilket är uselt av ett originalsystem. Bilen var rostigare än en E-klass från 90talet vilket säger allt.

Jag kör Honda och rekommenderar Honda då det är högre detaljkvalitet och bättre utrustningsnivå på de nyare bilarna. Även Toyota Camry är underskattad. Billig, välutrustad och mycket fin att åka i per krona. Men den är större, tyngre och dyrare i drift.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2013
#183
LottaFred skrev:
Nu har min handledares pappas granne (i Gävle) tipsat om sin bil som är till salu, det är en Citroen Xantia V6 -00, gått 19800 mil, haft 9 ägare och säljs för 12000 med då nybytt kamrem. Blir ju lite skeptisk eftersom det är ett franskt märke men det kanske jag inte ska vara?

Franska bilar har inte låg kvalité utan mycket härstammar från fördomar så skeptisk behöver du inte vara, men samtidigt är Citroen speciella bilar som behöver ett visst mått av kunskap och korrekt service för att vara pålitliga. Fjädringen är ett utmärkt exempel på det, det är gashydralisk sådan på Xantia.

Men du förlorar aldrig något på att fundera och läsa på om en modell, rätt Citroen är en väldigt trevlig bil!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 224 Inlägg
21 mars 2013
#184
Min mammas Mazda 323 till salu, väldigt bra bil. Aldrig problem. Bilen ska bara bort så priset är fullt diskuterbart smile

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=1

i-vtec Do you?

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#185
Lowpass skrev:
Min mammas Mazda 323 till salu, väldigt bra bil. Aldrig problem. Bilen ska bara bort så priset är fullt diskuterbart smile

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=1

Tack för tipset, hade faktiskt redan kollat den, har ju en bra känsla för mazda! Dessvärre har den årgången inte fått något bra omdöme gällande säkerhet enl folksams statistik baserat på verkliga olyckor...

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 mars 2013
#186
Xantia.

Ska man ha en bra Citroen ska man köra Xantia. Den är förvisso liksom andra franska bilar behäftad med mer elfel än en japansk bil. Men tillhör dock de bättre från det landet... Är den rätt servad och all el fungerar kan den mycket väl ge dig några år av problemfritt ägande. C5 är mycket sämre... Jobbat som Citroenhandlare under några års tid och typ kört "hur många som helst" Mindre elfel som trilskande bakljus eller någon dörr som inte c-låset fungerar på är vanligt. För det priset så köper du sånt!

Bilen bör vara rostfri. Nån fläck är ok men den brukar inte rosta alls från -98B och framåt. Motorn ska inte vålla dig några problem. Det är en sjukt pigg rackare på 190+ Hk. Om det är manuell eller automat gör det samma. Lådorna håller. Kamrem ska vara bytt! Den är inget man byter själv om man inte är i klassen "raketforskare"...

Fjädringen är ett kapitel för sig som många som inte vet har åsikter om. Bilen ska vara mycket mjuk i fjädringen och gärna häva sig som en båt med sjön i aktern en fin sommardag när man kör på motorvägen över mjuka gupp. Den reglerar sig själv och bilen står alltid rakt. Man kan även höja/sänka bilen efter eget tycke. Detta ska provas! Bilen får inte vara seg (det tar dock ett antal sekunder) eller omöjlig att höja/sänka bak. Då är regulatorn bak trasig. 3500:- kostar det. Ju hårdare fjädringen är ju sämre mår bilen. Det sitter gröna små gasklockor vid varje fjäderben (Fel ord, finns inga fjädrar) och dessa ska fyllas på ca var 6-8 år. Hos den lokala citroendåren som finns i varje större svensk stad kostar detta ca 1-2000:- Då har du bytt fjädrar och stötdämpare på hela bilen... Det tar ca en halvtimma... Systemet i sig krånglar inte ofta. Man får dock se till att det finns LHM-olja på den. Kolla var 3:e månad. Ingen olja= Bilen ligger på backen en vacker morgon och kan inte köras.

På morgonen tänds det ibland en lampa "STOP" i rött ett antal sekunder. Bilen kan sjunka någon cm bak. Det beror på att hydraltrycket har släppt under natten. Utan detta fungerar styrning och bromsar mindre bra.

Är bilen en kombi så fungerar kanske inte bakrutetorkare. Inget de kollar på besiktningen. Är det en 5-dörrars kan det läcka in vatten vid baklamporna. Inte vanligt på denna nyare modell men i alla fall...

Är bilen en Xantia V6 ACTIVA så köp. De går idag att sälja för sjuka summor pga av att de alltid står helt rakt i kurvorna och drar ifrån många nya premiumbilar på slingriga vägar. Är det så och du backar på köp - hör av dig!

Motorn har fransmännen stampat ner under huven, som någon så vackert uttryckte det... Service görs på Citroen. Duger det svaret?

Bilder på min gamla: http://www.garaget.org/?car=248869

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 591 Inlägg
21 mars 2013
#187
Kanske ska tilläggas att bromsarna kan kännas lite annorlunda på Citroen. Har iaf gjort det på dom jag kört på förra jobbet, och jag tror inte alla dessa vari trasiga. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 mars 2013
#188
Brådhis skrev:
Kanske ska tilläggas att bromsarna kan kännas lite annorlunda på Citroen. Har iaf gjort det på dom jag kört på förra jobbet, och jag tror inte alla dessa vari trasiga. smile

//Brådhis

Bromsarna är hydraliska. På tidigare modeller GICK inte bromspedalen att trycka ner! Ju mer man tryckte ju mer kämpade pedalen emot. Ovana förare brukar sitta som ett frimärke i framrutan den första dagen :-) På Xantia sitter det en fjäder under pedalen som trycker mot hydralventilen som reglerar bromstryck. Den känns nästan som en vanlig bil. Men de är mycket effektiva, ja!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#189
En sådan här är det enligt transportstyrelsen;
Fabrikat: CITROEN XANTIA V6 EXCL K

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#190
Inte en activa då antar jag? Rätt dyr i skatt och försäkring! Det som är bra är att handledarens pappa kan kolla den och provköra den...

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
21 mars 2013
#191
Dubblera din budget så har du en activa! wink

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 10&w=3

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 mars 2013
#192
LottaFred skrev:
En sådan här är det enligt transportstyrelsen;
Fabrikat: CITROEN XANTIA V6 EXCL K

Nix. Ingen activa. Lika bra det, för din del. De är mindre roliga när systemet kanske felmeddelar... Jag kan fixa det som vet men... EXCL bör dock betyda svart skinnklädsel. Helt ok. Men fungerar inte stolsvärmen, vanligt, så glöm att fixa. Dyrt! Köp ett överdrag från biltema med värme i...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#193
Dieselsmurfen skrev:
LottaFred skrev:
En sådan här är det enligt transportstyrelsen;
Fabrikat: CITROEN XANTIA V6 EXCL K

Nix. Ingen activa. Lika bra det, för din del. De är mindre roliga när systemet kanske felmeddelar... Jag kan fixa det som vet men... EXCL bör dock betyda svart skinnklädsel. Helt ok. Men fungerar inte stolsvärmen, vanligt, så glöm att fixa. Dyrt! Köp ett överdrag från biltema med värme i...

Japp, svart skinnklädsel! Är det ett bra pris för en sådan bil om den är i bra skick?

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#194
FordRSC skrev:
Dubblera din budget så har du en activa! wink

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … 10&w=3

Min budget tycks krypa uppåt allt eftersom men mer än 12000 (ok, kanske 13 då) får den inte kosta, då blir det ingen mat nästa månad!smile

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#195
Hur är denna om det inte blir något med xantian?

http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_Ma … 1.htm?aw=1

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#196
Fast det finns ingen milangivelse på Transportstyrelsens sida gällande Fiaten. Vad kan det bero på?

Evildan
21 mars 2013
#197
Marea är i mitt tycke en bra bil, delar teknik med Brava/Bravo.
Åker bra i dom.
Enkel teknik som så ofta i FIAT vilket gör den billig att underhålla och reparera.

Xantian är en riktigt bekväm vagn, tyst och mjukt går dom på sedvanligt franskt vis.
Dieselsmurfen sammanfattade dom fullständigt.
Jag skulle inte tveka att ta hem en sådan om den är i bra skick och allt fungerar, har skruvat en hel del Citroën och just Xantia är (trots myter och vad någons farbrors kusins sysslings grannes böcklingrökandes arbetskamrat tror sig hört på en kafferast på sitt gamla jobb) lättmekade om man vet vad man håller på med, alla bilar har sina egenheter och "udda" lösningar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
21 mars 2013
#198
LottaFred skrev:
Dieselsmurfen skrev:
LottaFred skrev:
En sådan här är det enligt transportstyrelsen;
Fabrikat: CITROEN XANTIA V6 EXCL K

Nix. Ingen activa. Lika bra det, för din del. De är mindre roliga när systemet kanske felmeddelar... Jag kan fixa det som vet men... EXCL bör dock betyda svart skinnklädsel. Helt ok. Men fungerar inte stolsvärmen, vanligt, så glöm att fixa. Dyrt! Köp ett överdrag från biltema med värme i...

Japp, svart skinnklädsel! Är det ett bra pris för en sådan bil om den är i bra skick?

Bra pris. Eftersom det är en manuell så drar den inte så farligt heller. Antar att du inte tok-kör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#199
Dieselsmurfen skrev:
LottaFred skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Nix. Ingen activa. Lika bra det, för din del. De är mindre roliga när systemet kanske felmeddelar... Jag kan fixa det som vet men... EXCL bör dock betyda svart skinnklädsel. Helt ok. Men fungerar inte stolsvärmen, vanligt, så glöm att fixa. Dyrt! Köp ett överdrag från biltema med värme i...

Japp, svart skinnklädsel! Är det ett bra pris för en sådan bil om den är i bra skick?

Bra pris. Eftersom det är en manuell så drar den inte så farligt heller. Antar att du inte tok-kör?

Nej, tror inte att det blir någon risk för tok-körning, kommer nog bli en rätt försiktig förare som håller hastighetsbegränsningarna till andras förtret smile.

170 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#200
Fasen, blir ingen Xantia, rosa plupp i Folksams statistik... Glömde kolla det.


Sök