Xantia.
Ska man ha en bra Citroen ska man köra Xantia. Den är förvisso liksom andra franska bilar behäftad med mer elfel än en japansk bil. Men tillhör dock de bättre från det landet... Är den rätt servad och all el fungerar kan den mycket väl ge dig några år av problemfritt ägande. C5 är mycket sämre... Jobbat som Citroenhandlare under några års tid och typ kört "hur många som helst" Mindre elfel som trilskande bakljus eller någon dörr som inte c-låset fungerar på är vanligt. För det priset så köper du sånt!
Bilen bör vara rostfri. Nån fläck är ok men den brukar inte rosta alls från -98B och framåt. Motorn ska inte vålla dig några problem. Det är en sjukt pigg rackare på 190+ Hk. Om det är manuell eller automat gör det samma. Lådorna håller. Kamrem ska vara bytt! Den är inget man byter själv om man inte är i klassen "raketforskare"...
Fjädringen är ett kapitel för sig som många som inte vet har åsikter om. Bilen ska vara mycket mjuk i fjädringen och gärna häva sig som en båt med sjön i aktern en fin sommardag när man kör på motorvägen över mjuka gupp. Den reglerar sig själv och bilen står alltid rakt.
Man kan även höja/sänka bilen efter eget tycke. Detta ska provas! Bilen får inte vara seg (det tar dock ett antal sekunder) eller omöjlig att höja/sänka bak. Då är regulatorn bak trasig. 3500:- kostar det. Ju hårdare fjädringen är ju sämre mår bilen. Det sitter gröna små gasklockor vid varje fjäderben (Fel ord, finns inga fjädrar) och dessa ska fyllas på ca var 6-8 år. Hos den lokala citroendåren som finns i varje större svensk stad kostar detta ca 1-2000:- Då har du bytt fjädrar och stötdämpare på hela bilen... Det tar ca en halvtimma... Systemet i sig krånglar inte ofta. Man får dock se till att det finns LHM-olja på den. Kolla var 3:e månad. Ingen olja= Bilen ligger på backen en vacker morgon och kan inte köras.
På morgonen tänds det ibland en lampa "STOP" i rött ett antal sekunder. Bilen kan sjunka någon cm bak. Det beror på att hydraltrycket har släppt under natten. Utan detta fungerar styrning och bromsar mindre bra.
Är bilen en kombi så fungerar kanske inte bakrutetorkare. Inget de kollar på besiktningen. Är det en 5-dörrars kan det läcka in vatten vid baklamporna. Inte vanligt på denna nyare modell men i alla fall...
Är bilen en Xantia V6
ACTIVA så köp. De går idag att sälja för sjuka summor pga av att de alltid står helt rakt i kurvorna och drar ifrån många nya premiumbilar på slingriga vägar. Är det så och du backar på köp - hör av dig!
Motorn har fransmännen stampat ner under huven, som någon så vackert uttryckte det... Service görs på Citroen. Duger det svaret?
Bilder på min gamla:
http://www.garaget.org/?car=248869