Menar Mazda. Liten bil som går billigt mot Halvstor tysk som drar lite mer. Vad tror du själv?
Det är ju just för att jag inte vet så mycket (någonting) om bilar som jag frågar er... Mazdabilarnas säkerhet har inte diskuterats tidigare så jag har utgått helt och hållet från folksams statistik, måste ju ha något att hålla mig i .
Att binda sig vid Folksams statistik är som att köpa en en bil via ett roulettbord på fyllan. Men visst. Gör det. Det är inte mina ungar som sätts på spel i trafiken...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jag är beredd att acceptera vissa fel och väntar mig ingen ny bil, jag vill ha en som funkar och som jag med någorlunda gott samvete kan packa in min dotter i... Jag ska läsa på lite om Xantian, det verkar som att den förbättrats under åren men att den var rätt bristfällig säkerhetsmässigt när den kom? Ska kolla om 00:an hör till de förbättrade varianterna...
Japp, utan tvekan. Fast du borde nog ha med dig någon som kan dessa bilar om man ska vara ärlig. Inte någon som "tror sig veta" utan nån som faktiskt har haft någon Xantia. Men det är bra bilar. Hur jag nu ska få dig att tro på mitt ord är svårt. "En random snubbe som gillar Xantia" Hade varit tveksam själv...
Modellen fick ett lågt betyg i Euro NCAP:s test när den kom 97 såvitt jag förstår, har den sedan inte testats igen?Efter förbättringarna? Om jag skulle ta med Xantian i räkningen igen skulle det vara handledarens pappa som varit bilmek i ett tidigare liv som skulle provköra den, vilket känns tryggt. Tror dessvärre inte att han haft någon Xantia, låter som han är en volvo-snubbe!
En Volvosnubbe? Låter lite inavlat. Vad han än säger om Xantia så vet han inte vad han pratar om alltså?
Den är bra.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Menar Mazda. Liten bil som går billigt mot Halvstor tysk som drar lite mer. Vad tror du själv?
Det är ju just för att jag inte vet så mycket (någonting) om bilar som jag frågar er... Mazdabilarnas säkerhet har inte diskuterats tidigare så jag har utgått helt och hållet från folksams statistik, måste ju ha något att hålla mig i .
Att binda sig vid Folksams statistik är som att köpa en en bil via ett roulettbord på fyllan. Men visst. Gör det. Det är inte mina ungar som sätts på spel i trafiken...
Har verkligen ingen lust att köpa en bil vid ett roulettbord på fyllan! Okej, så vilka modeller av de som diskuterats skulle du avråda mig från att köpa, utifrån säkerhet? Jag har inte den minsta lust att sätta min unge på spel i trafiken och har helt enkelt, men kanske felaktigt, utgått från Folksams statistik i brist på annan info...
Japp, utan tvekan. Fast du borde nog ha med dig någon som kan dessa bilar om man ska vara ärlig. Inte någon som "tror sig veta" utan nån som faktiskt har haft någon Xantia. Men det är bra bilar. Hur jag nu ska få dig att tro på mitt ord är svårt. "En random snubbe som gillar Xantia" Hade varit tveksam själv...
Modellen fick ett lågt betyg i Euro NCAP:s test när den kom 97 såvitt jag förstår, har den sedan inte testats igen?Efter förbättringarna? Om jag skulle ta med Xantian i räkningen igen skulle det vara handledarens pappa som varit bilmek i ett tidigare liv som skulle provköra den, vilket känns tryggt. Tror dessvärre inte att han haft någon Xantia, låter som han är en volvo-snubbe!
En Volvosnubbe? Låter lite inavlat. Vad han än säger om Xantia så vet han inte vad han pratar om alltså?
Den är bra.
Det var ju han som tipsade om den så jag tror inte att han är negativt inställd... Inavlat tror jag nog inte, en god väns pappa tänker jag inte så om. Menar helt enkelt att han verkar gilla Volvo och har haft många...
Det är ju just för att jag inte vet så mycket (någonting) om bilar som jag frågar er... Mazdabilarnas säkerhet har inte diskuterats tidigare så jag har utgått helt och hållet från folksams statistik, måste ju ha något att hålla mig i .
Att binda sig vid Folksams statistik är som att köpa en en bil via ett roulettbord på fyllan. Men visst. Gör det. Det är inte mina ungar som sätts på spel i trafiken...
Har verkligen ingen lust att köpa en bil vid ett roulettbord på fyllan! Okej, så vilka modeller av de som diskuterats skulle du avråda mig från att köpa, utifrån säkerhet? Jag har inte den minsta lust att sätta min unge på spel i trafiken och har helt enkelt, men kanske felaktigt, utgått från Folksams statistik i brist på annan info...
Jag var på väg att snäsa av dig (och sluta med att följa tråden) för du verkade helt fokuserad på Folksam och Volvomannens råd... Men visst. Eftertanke är bra. MB 190 är säkra bilar för de pengarna. Du kan även hitta en tokrostig men nybesiktigad Mercedes E230 -96 för samma slant tror jag. Givetvis inte kul med en "mindre fin bil" men säker är den. Hyfsat krångelfri. Drar rätt lite. Jag har stor respekt för att du vill att ditt barn ska åka säkert! Har ju 3 små gossar själv! Jag tycker givetvis att det är synd att budgeten är så pass begränsad. Men livet är som det är. Skulle du fundera på att lägga 20 tkr så har jag flera bilar som jag vet om som kan fungera för dig. De är ärliga med full bok.
Men: MB 190 och C-klass bör du kolla upp.
Nu tycker min katt att det är läggdags. Håller med. Fundera på bilar så kollar jag imorgon igen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Att binda sig vid Folksams statistik är som att köpa en en bil via ett roulettbord på fyllan. Men visst. Gör det. Det är inte mina ungar som sätts på spel i trafiken...
Har verkligen ingen lust att köpa en bil vid ett roulettbord på fyllan! Okej, så vilka modeller av de som diskuterats skulle du avråda mig från att köpa, utifrån säkerhet? Jag har inte den minsta lust att sätta min unge på spel i trafiken och har helt enkelt, men kanske felaktigt, utgått från Folksams statistik i brist på annan info...
Jag var på väg att snäsa av dig (och sluta med att följa tråden) för du verkade helt fokuserad på Folksam och Volvomannens råd... Men visst. Eftertanke är bra. MB 190 är säkra bilar för de pengarna. Du kan även hitta en tokrostig men nybesiktigad Mercedes E230 -96 för samma slant tror jag. Givetvis inte kul med en "mindre fin bil" men säker är den. Hyfsat krångelfri. Drar rätt lite. Jag har stor respekt för att du vill att ditt barn ska åka säkert! Har ju 3 små gossar själv! Jag tycker givetvis att det är synd att budgeten är så pass begränsad. Men livet är som det är. Skulle du fundera på att lägga 20 tkr så har jag flera bilar som jag vet om som kan fungera för dig. De är ärliga med full bok.
Men: MB 190 och C-klass bör du kolla upp.
Nu tycker min katt att det är läggdags. Håller med. Fundera på bilar så kollar jag imorgon igen.
Tveksam säkerhet förvisso. Men säkerligen en bra bil.
Hade velat att det var lite längre till kamremsbyte... Och om varken du eller statistiken hävdar att säkerheten är ok skulle jag nog vara lite nojig. Vad tror du om almeran jag länkade till igår?
Tveksam säkerhet förvisso. Men säkerligen en bra bil.
Hade velat att det var lite längre till kamremsbyte... Och om varken du eller statistiken hävdar att säkerheten är ok skulle jag nog vara lite nojig. Vad tror du om almeran jag länkade till igår?
Den missade jag men såg bra ut. GTi? Drivaxlar och koppling bör kollas lite extra noga. I fall den varit utsatt för buskörning. Almera brukar väl knalla på till man slår ihjäl dessa. Om GTi har specifika fel utöver standardmodellerna vet jag inte. 143 Hk i den lilla bilen låter ju onekligen kul!
Edit: Haft en likadan Almera fast 1.6 ett par dagar bara. Den gick prima och drog mycket lite. En kollega har en stående hemma som ska säljas (vi har varit på väg att göra det ett år nu...) Den har inte fått service eller vård överhuvudtaget på åratal. När den väl körs lite på småvägarna ibland så startar den och går som den vore ny... Så enligt min begränsade kunskap om dessa bilar är att de verkar vara "bra grejer"
Senast redigerat av Dieselsmurfen (22 mars 2013)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Låter ju bra! Drivaxlar och koppling - vad ska vi vara uppmärksamma på vid en provkörning/koll för att kontrollera detta?
Drivaxlar kollas genom att sakta köra runt i en cirkel med fullt rattutslag åt bägge håll. Knackar (fartberoende ljud) det från framvagnen då så är någon drivaxel slut.
Koppling kollas genom att köra på femman i ca 50-60 och trycka ner kopplingspedalen -men hålla kvar foten på gasen- så bilen börjar varva upp. Sen släpper man pedalen fort och då ska drivningen hugga in med helst ett ryck. Gör den inte det utan sakta kryper ner i varvtal eller kanske inte alls vill greppa är den slut.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Låter ju bra! Drivaxlar och koppling - vad ska vi vara uppmärksamma på vid en provkörning/koll för att kontrollera detta?
Drivaxlar kollas genom att sakta köra runt i en cirkel med fullt rattutslag åt bägge håll. Knackar (fartberoende ljud) det från framvagnen då så är någon drivaxel slut.
Koppling kollas genom att köra på femman i ca 50-60 och trycka ner kopplingspedalen -men hålla kvar foten på gasen- så bilen börjar varva upp. Sen släpper man pedalen fort och då ska drivningen hugga in med helst ett ryck. Gör den inte det utan sakta kryper ner i varvtal eller kanske inte alls vill greppa är den slut.
Perfekt!!!
Vad bör jag fråga när jag ringer bilhandlaren? Det ligger en bit bort och det vore skönt att slippa åka dit i onödan. Kanske just ovanstående då, koppling och drivaxlar...
Tveksam säkerhet förvisso. Men säkerligen en bra bil.
IT´S ALIVE....
Punto: Hela fyra **** i euroncap, en av de bästa i sin klass runt -00. Vilket jag förlitar mig mera på då samtliga krockar utförs på samma vis i samma hastigheter än farbror bosse och hans brevlådor eller lastbilar, mkt stor skillnad i utgången där oavsett bilmodell.
Kamremsbyte kostar inte mkt på en punto om berra runt hörnet gör bytet, lättåtkomligt och enkelt som så ofta på en liten FIAT.
Almera GTi: Denna har väl desstom kamkedja? Stryktålig japslåda, svagheter redan avprickade av Dieselsmurfen. Rost som alltid när det gäller dessa årgångar från Asien och de flesta andra delar av världen för den delen.
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Almera_1_6_SLX_45978069.htm?ca=11&w=1 Lågmilare, 10500mil, nybes, bula höger bak, men ser relativt rostfri ut.
Kom även in en Picasso kl 11:55, men det var lite och fel jobb på den som kostar för mkt för din budget..blev ivrig.
En Picasso för kaffepengar? Du är inte den enda som blev ivrig... Hade jag inte nyss köpt dieselmersan så hade jag suttit på ett plan till Sthlm just nu... Köper jag en bil till så tror jag nog Smurfan skjuter mig. På Plats. Vindruta fixar man på halvförsäkring och ett fjäderben är verkligen inte mycket bekymmer på den. Fuck.
När jag började på Citroen som säljare fick jag en Picasso som tjänstebil de första månaderna. Sjukt fina bilar att åka i!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Almera_1_6_SLX_45978069.htm?ca=11&w=1 Lågmilare, 10500mil, nybes, bula höger bak, men ser relativt rostfri ut.
Kom även in en Picasso kl 11:55, men det var lite och fel jobb på den som kostar för mkt för din budget..blev ivrig.
En Picasso för kaffepengar? Du är inte den enda som blev ivrig... Hade jag inte nyss köpt dieselmersan så hade jag suttit på ett plan till Sthlm just nu... Köper jag en bil till så tror jag nog Smurfan skjuter mig. På Plats. Vindruta fixar man på halvförsäkring och ett fjäderben är verkligen inte mycket bekymmer på den. Fuck.
När jag började på Citroen som säljare fick jag en Picasso som tjänstebil de första månaderna. Sjukt fina bilar att åka i!
Utmärkta bilar med få typfel, jopp, inte mkt kronor som ska ut varken köpa eller rep, suget här med, ska dock låta bli, skulle nog även jag bli avrättad på rot när hon kommer hem.
Jag hade turen att få köra den första privatsålda i Nyköping kanske i landet har en bekant som är en fullständigt rabiat Frankofil och lyckades med stor övertalningsförmåga och det faktum att han var stor kund hos handlaren få köpa själva demobilen på premiärvisningsdagen och tog den med sig hem direkt, den em fick jag köra...kul bil..ovant med dyl blinkersljud plopp plopp plopp men charmigt.
tvekar inte en sekund på en sånhär igen.. bara jag blir av med nån av mina bilar. haft några stycken allt från 1,6liters motor till V6 jag rekommenderar 1,8an. går billigt hyfsat pigg till barnfamilj
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13