2435
Sök

Hjälp att tyda felkoder

30 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Hej. Min S40 T5 rycker vid fullt gaspådrag, alla växlar, när den bygger upp laddtrycket. Vart så några månader.
Den är autotech trimmad steg 2, har pratat med dom, fick tips om att byta alla tändstift då ett av stiften var annorlunda, typ tort, då även förmodligen en tändspole som var trasig, den är bytt och alla stift till de rekomenderade ngk stiften.
Har nu läst felkoderna och tänkte om någon kan berätta mer än vad google gör, får inget bra svar, tänkte ringa autotech på måndag om inte någon kan berätta felet här smile

Följande 3 fel:

- Make:    Volvo
- Model:   S40
- Year:    2005
- Engine:  T5 Petrol (210 hp)

The following 3 ECM (Engine Control Module) DTCs are set...
ECM-740C: Communication, central electronic module (CEM). Signal too high.
ECM-310C: Misfire, at least one cylinder. Catalytic converter damage.
ECM-313C: Misfire cylinder 3. Catalytic converter damage.

Den första felkoden tror jag att jag läste på google att den är normal och skall vara där för att bilen är trimmad.
Jättetacksam för svar, taggad på att lösa detta förbannade problem.

Mvh Rasmus

30 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
Jag förstår ju att cylinder 3 misständer, och tydligen katalysatorskada, men varför just på cylinder 3, så duktig är jag inte, och förstår inte varför.. ?!?

383 Inlägg
16 mars 2013
Defekt spridare?

30 Inlägg
16 mars 2013
Trådstartare
Maffia skrev:
Defekt spridare?

bytte precis så den nya tändspole sitter på den 3:e , funkar utmärkt, hoppas de stannar så, raderade felkoderna, så märker väl om de kommer nya smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
17 mars 2013
Byt kataloysatorn radera felkoderna så kommer det nog bli bra

Bildemonterare samt egen verkstad. !

30 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
Byt kataloysatorn radera felkoderna så kommer det nog bli bra

Raderat felkoderna o bytt tändspolen på 3an, funkar utmärkt än så länge, kommer ingen ny felkod så är det väl bra, och jag antar att bilfan inte läser av rätt eller nått smile

Sök