3251
Sök

VW Golf GTI - Speeding

En vardagsbil som är rolig och fungerar bra på bana med enkla medel.

14 095 Visningar
Uppdaterades senast 11 juni 2013
19 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej

Första projekttråden på Garaget.org!

Jag hade en Saab 9000 innan som dock bara har gått som banracingbil.
http://www.garaget.org/?car=7989

Nu provar jag VW och ser hur den tar sig runt de svenska banorna i sommar - Den ska användas på gata så man kan nyttja den oftare.
Målet är att med "enkla" medel få en vardagsbil med r-däck att bli rolig på klubbträffar.
1470kg tjänstevikt som är i värsta laget då jag gärna håller ner vikten just pga däck och bromskonto som kommer gå åt annars. Däremot vill man inte plocka ut komfortprylar i en vardagsbil så detta får tänkas på.

Bilen då:
VW GOLF GTI -05 som jag köpte av en kompis.
16" alufälgar med vinterdäck
17" GTI alufälgar med sommardäck.
13200mil
Känns fräsch i chassi och svarar bra på bromsarna däremot kan man inte prova allt för mkt med detta väglag+vinterdäck.
Senast redigerat av albertsson (2 april 2013)


19 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-683f82781c0890ef46e21f6e6d5baaf1.jpg
Nkyöp, nytvättad och nytaget foto=)


STHLM(S)LOW
420 Inlägg
19 mars 2013
#5
mag skrev:
prem lagd mvh magnus

samma här:D


19 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#6
Har hunnit att hissa upp bilen och kollat lite snabbt under idag.

Brusten fjäder hö fram - ta bort och testa stötdämparfunktion sen bestämma vad som skall göras
Lite rostangrepp i bakpartiet - underredsbehandling?
Sorglig bakvagn pga lite för mycket rostangrepp (fullt normalt egentligen) - R32bakvagn med längsmonterad motor som blir GTI RWD? (jag skojar)
Lacksläpp på bagageluckan runt VWmärket - omlack!
Sidokjolarna har släppt lite i bakkant - ska kolla mer på det
Bromsarna ligger på lite runtom - smörja/motionera!
Avgassystemet i en böj bak är ruttet - byta böjen!

Sen "puffar"/misständer den ytterst lite på tomgång men den rycker inget när man gasar och har normala lambdavärden från tomgång till 5000varv. Tändstift är bytta, detta får forskas vidare lite under veckan när tid finnes. Jag börjar att byta bränslefilter så är det gjort iaf. Har även beställt ny termostat samt gasdämpare till bakluckan som blir det första att byta.

Ska städa lite i bilen också och bestämma om man verkligen ska beställa ett nytt överdrag till ryggstödet på förarstolen då det kommer att spricka vilken dag som helst när jag backar in för att sätta mig i bilen. Men är det värt de 2700kr det kostar för bara ryggen eller finns andra alternativ?


19 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-59fab65becd163da65e0a752628348b7.jpg
Dämparmatta är bra mot resonans och för att dämpa vid ljudbyggen etc. men inte när bilen skall vara lätt och  snabb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-8c5b2c0bd22805647105c574e301d3aa.jpg
Nu är dämpmattan borta men ändå väger luckan vansinnigt mycket. Ska se om jag kan väga den innan lackering.

Oavsett så hade killen som monterade dämpmattan gjort ett bra jobb för det var  ett jäkla pill att få bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-82c3fa079d6a11d6dc1f126307a20d91.jpg
Ny termostat, bränslefilter och gasdämpare till bakluckan.

Är det någon som hunnit prova powerflex black series och har någon kommentar, bra eller dålig?


19 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#8
Har hunnit kika mer på bilen i helgen och förmodligen funnit det som orsakar "misständningarna"/"puffarna" på tomgång.


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-52ac2a89f8ae8f79b8e2fbe0a7343ba6.jpg
Trasig insusgsslang efter luftmassemätaren -inte bra!

Dessutom var hela kåpan med tillhörande luftkanal sprucken så motorn har sugit i sig redigt med skit kan jag tänka mig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-e7a449ad9aac1f1b61cd2ab2440a2db2.jpg
Den trasiga motorkåpan/insugskanalen

Därför gjordes ett komptest för att få en fingervisning hur det står till med motorns täthet men det var inga problem ett jämt och bra resultat på alla cylindrar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-291b853a0f099a61b79045c6eaf1128d.jpg
Komptest

Är det någon som kan rekomendera ett rörkit mellan turbo och luftfilter som ersätter original motorkåpa?
Jag har kika på detta, vad finns mer för alternativ?
http://www.bshspeedshop.com/bshstore/pr … d08.5.html
Senast redigerat av albertsson (24 mars 2013)


19 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#9
Har bytt termostat, inget roligt men ett måste.


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-e85c08f9f25b70d9c890cd40dbe7cc5b.jpg
Tror att nästan allt krånglade vid bytet=)
Slang som nästan vulkat fast på rör, packning som hamnade snett så det läckte vid provstart, skruv som blev runddragen ja så fortsatte det men nu är den bytt med gott resultat.

Sen hade jag lacksläpp på skärmar och bagagelucka så de är demonterade för att få lite ny färg på sig.


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-7a7294f4f8e47f56129d6aafa2fb07aa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-40af192ac6a55ff5f6c997ada16efebe.jpg


Och såhär blev det utan skärmar och front


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-7a36dba578d60009dbab916244c57634.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-bc0603bf89a711dcfa5b9f444a35dc0e.jpg


Har även beställt stänkskydd fram så slipper hela sidan av bilen vara skitig såfort man passerar minsta vatten på vägen.


19 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#10
Har bytt tändspolar och stift efter att bilen börjat rycka pga trasig tändspole.
Även bytt den trasiga insugsslangen.

Sen var det dax att ta sig an årets första banträff med bilen. Kinnekulle ring med en original Gti. Jag var imponerad, över 100 varv utan några som helst problem med bilen.

Gatdäcken som satt på är nu på däckkyrkogården och federal 595 rsr är monterade istället.
Inga "riktiga" r-däck men gjorda för ändamåletmed sina förstärkta däcksidor.
Tystare än de förra (yokohama c-drive2) dessutom!
Nu är bilen så mycket roligare med bra däck!

Ett bilsteinchassi finns hemma och ska monteras i dagarna då originalchassit och r-däcken inte är gjorda att sammarbeta.


Västerås Night Racers founder
431 Inlägg
19 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-19b7941e8f8aca7bdddd1eb38a84c409.jpg
Bilsteinchassit monterat och justerat så bilen inte blir för låg och hjulgeometrin blir lidande med försämrad väghållning som följd.
Även en hjulinställning är gjord så ser fram emot Kinnekulle nästa söndag så man kan jämföra mot hur bilen var original.
Senast redigerat av albertsson (26 maj 2013)


19 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#13
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-23d9528f0f13455e139c2e1546749da7.jpg
Iphonehållaren som också används som laptimer


19 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-e3115b915710a6d6ceb1ca1d8746b6af.jpg
Nya skivor fram och belägg runtom samt en stump avgassystem som behöver bytas ut inför söndagens körning med Alfaklubben på Kinnekulle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-f4119447962ac8615293dd367ee91334.jpg
Skivor, dämpare och stänkskydd som är nymonterat här.


19 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#15
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-a4d717b927cacde815f1f99cad84a6d8.jpg

Var på Kinnekulle idag med Alfaklubben, trevlig träff med många grymma alfor!
Jag fick en positiv överraskning över Federaldäcken då de höll i mitt 1500kilos åk riktigt bra.
Dock så var jag nog lite väl optimistisk med däcktrycket fram då jag har varit långt ner på däcksidan och åkt. Ska testa imorgon hur däcket mår av att monteras bak istället... hmm skeptisk är jag. Annars blir det nya inför torsdagens Anderstorp.


https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-954fd4595f22545faa80d3e82bc5b8e9.jpg
Däcksidoåkande....

Jag hörde även ett litet missljud höger fram vid fjädring/gupp så ska även kolla upp det imorgon

Har tappat bort min däcktempmätare så lär skaffa en ny sån också.


19 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-252324f82e09a86148d7f179cef72e51.jpg
Körning på Anderstorp.

Bilen skötte sig bra och jag kunde kapa många sekunder på körningen då jag bara varit här och kört en gång tidigare.
Dock så blir man sugen på ett hårdare chassi. Proggresiva fjädrar var ett bra val med gatåkning i tanken. Nu känns standard 60mm fjädrar med lämplig hårdhet som ett givet val men precis som innan nämnt, med sämre komfort på gatan.

Filmade även lite:
http://www.youtube.com/watch?v=KmHgrW7aGuU

Har fortfarande mycket att jobba på i körningen ser man såhär i efterhand men det är mycket lättare att titta på videon i efterhand=D


19 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-b84bf087254b3774da75651cd96a0ff8.jpg
Foto: Erik Nilsson

En till bild från Anderstorp i Torsdags=)
Senast redigerat av albertsson (8 juni 2013)


15 Inlägg
8 juni 2013
#18
Inväntar med spänning ett objektiv utfall på Federal däcken ......wink


19 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#19
Så länge man inte jagar tider så fungerar däcken hur bra som helst, jag som dessutom tagit priset i beaktning. 950kr/st för 225/45 17" är under halva priset för "riktiga "r-däck och de är inte dubbelt så bra så det motiverar dubbla priset.
Däremot så har de blivit kända för de tvärgående federalsprickorna men de har jag inte fått än. Däremot har jag längsgående sprickor på alla däcken som bekräftar att man får vad man betalar för i de allra flesta fall. Det har inte påverkat funktionen dock så jag kör på och är glad så länge de håller. över 25mil bana och säkert 300 mil gata så håller de måttet och är inte speciellt slitna trots 1500kg bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/6/5643/5643-4b2a4473ae42b77bfefd7c027d5248ce.jpg



Sök