Evildan skrev:
För att snabbt återkoppla till två av frågetecknen som ställdes ovan.
Problem med vanos samt huruvida BMW inte klår sina kunder på onödiga pengar, men jag antar att mitt i vissas ögon orationella argumenterande trots spaltmeter från välrenommerade motortidningar tillika Svenska Dagbladets "avslöjande" som jag antar att intresserade i ämnet tillgodogjort sig och då vet vilka artiklar eller varför inte kalla det reportageserie om så önskas som det hänvisas till inte kommer att nå fram denna gång heller inom de hängivnas skara utan antagligen endast möts med liknelser med andra fabrikanters tillkortakommande (som inte ens diskuteras) och hela alfabetet i en oändlig aggressiv sörja utan slut eller sammanhang tillika taffliga försök att förminska motparten i diskussionen.
Nedan bara en snabbt hittad sammanställning ang problemet vanos.
Single and Double VANOS systems due to age and mileage often experience performance issues as well as complete failure of the BMW OEM Buna-N VANOS piston seals (which are often successfully repaired by the use of aftermarket Viton seals to replace the OEM Buna-N seals). Another common effect is a rattling sound coming from the upper valve train assembly. The original seal material was found to be inferior for the application and tends to break down within 75k - 100k miles. VANOS Seal & Rattle kits are available to address these shortcomings from aftermarket suppliers (but not from BMW—BMW's solution when VANOS units fail is to remove the entire VANOS unit and replace it with a new one). VANOS repair may require special tools (cooling fan clutch wrenches, etc.) that can be rented or purchased from a variety of vendors.
söka på -problem bmw vanos- resulterar i som google utrycker det: Ungefär 32 200 000 resultat.
http://www.google.se/search?q=problem+b … +bmw+vanos
Om någon kommer med påståendet att märke X är ett sämre val än konkurrenterna är det i mina ögon fritt att dra in konkurrenterna i diskussionen, det blir väldigt ensidigt att diskutera X utan dra referenser till andra bokstäver på tal om hela alfabetet.
Problemet med Garaget är som vanligt att bägge sidor ser sin åsikt som en absolut sanning och bägge sidor betraktar andra åsikter som försvarstal från fanatiker eller ett försök att slingra sig undan. Det är enklast om allt är svart eller vitt, att samsas i gråzoner är inte rimligt.
En sökning på
problem bmw vanos ger ingen rättvis bild som jag skrev i mitt tidigare inlägg finns kända problem med VANOS på några motorer men det var inte dem som diskuterades. Sortera ut hur många av de 32,200,000 träffarna som gäller sexor i M5x-serien så har vi något relevant för diskussionen, ingen har rekommenderat trådskaparen att pendla i en BMW M3 eller M5. Som kontrast kan man enkelt konstatera att VANOS knappast är något unikt utan BMW´s variant av något som idag kan betraktas som standard på bilar. Motsvarande teknik från andra märken kan heta VVT/VVT-i, VTEC, AVCS eller andra förkortningar, och efter en sökning på Google med förkortning i kombination med t.ex
problem får man sjusiffrigt med resultat åter igen.
Sedan har BMW´s VANOS ställt till med bekymmer på prestandamotorerna och därför har systemet ett allmänt sämre rykte där även standardmotorerna svärtats ner. S50 fick som nämnt sin RR-VANOS återkallad och utbytt mot en från SACH´s, S62 har fått en del VANOS utbytta för att systemet saknade en backventil. Egentligen inget problem i ordets rätta bemärkelse, men utan denna backventil uppstod ett dieselknatter de första sekunderna efter start och det gillade inte kunderna med all rätt. Någon risk för problem, haveri eller effektförlust finns dock inte, och backventil monterades från årsmodell 2000. Lägg märke till prefixet S, BMW´s benämning på en prestandaversionen av en motor och det var inte vad vi diskuterade.
Sedan så kan både VANOS, VVT/VVT-i, VTEC med flera krångla oavsett, och jodå jag envisas med att diskutera flera olika märken så vi har referensramar. Tidigare i den här tråden slogs det fast att det var transport mellan A och B som var aktuellt, och då påstod jag att det inte finns några problem med VANOS som påverkar den här färden.
Och det håller jag fast vid, sedan kan läckande tätningar orsaka ett tickande ljud eller till och med ett rassel om enheten är riktigt sliten. En dålig solenoid, främst i kombination med dåliga tätningar, kan orsaka försenade justeringar från VANOS (ändrad effektkurva) och med en död solenoid eller kamaxelgivare kan dessa justeringar utebli helt med följden att bilen tappar effekt på låga varv. Motsvarande problem finns hos andra märken med samma system och ingen bil blir ståendes vid vägkanten eller oanvändbar till vardags av det här problemet.
Och att byta denna solenoid eller någon annan givare på en BMW, Subaru, Toyota, Honda, Porsche eller annat märke med det aktuella systemet är varken svårt eller ekonomiskt påfrestande.
Men du gjorde dig lustig och påstod att BMW´s M5x-sexa inte är skottsäker och refererade till bland annat VANOS, du har ännu inte följt min uppmaning och hänvisat till ett enda fall där någon blivit ståendes vid vägen på grund av VANOS på M5x eller någon annan BMW-motor. Eller du menar på fullaste allvar att en motor inte är skottsäker om den riskerar att låta lite från toppen på det viset alla moderna motorer med variabla ventiltider gör?