4366
Sök

Köpråd: Pendlarbil med skottsäker motor, lagom soppaförbrukning och inte helt trist att köra?

4 637 Inlägg
24 mars 2013
#21
Honda.

265 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#22
Som tidigare nämdes i tråden så är ju allt subjektivt big_smile. Men med bra bränsle kan jag väl tillägga att jag personligen vill kunna köra 07/08  när jag kör min 2,2 mil till jobbet.

Bmw har länge legat bra till, Min kusin köpte en ny från fabrik 00 och har den kvar än. Inte haft något fel alls men han har ju servat det riktigt också. Det lutar nog faktiskt åt att bli en E46 i dagsläget. Verkar lite roligare än en Golf, och om Saab har kvar sitt oilsludge så är det No go på den. Visst kan jag byta var 500e men hur alla andra gjort fram till 20 000 mil är ju svårt att veta.

-

Evildan
24 mars 2013
#23
Tittar då lite på fakta ang E46 en 320i manuell är tråkigt utväxlad, 3400rpm i 120km/h* den vill enl BMW ha 0.69 landsväg och 0.89 blandad körning.
320i automat vill ha 0.73 landsväg och 0.94 blandad men har däremot en trevligare utväxling för landsvägspendlande då den varvar måttliga 2500rpm i 120km/h.

Läs på ordentligt i diverse opartiska tester så du vet vad som är återkommande problem och kostnader ang ett ägande av en "äldre" BMW, då det finns de i detta forum som envist hävdar att en BMW är ett ekonomiskt köp på alla de vis med billiga reservdelar medans fackpressen har en annan åsikt rent generellt.
Att kalla eller tro att en gammal BMW oavsett modell har en "skottsäker" motor är desvärre inte riktigt korrekt, inte med vad jag kallar för "skottsäkert", som exempelvis Toyota 4A-F,  Mercedes M103/117, Volvo B18/20, Chev 350cui och andra riktiga skottsäkra slitvargar som bara går och går trots misshandel och utebliven omvårdnad.


*3400rpm i 120km/h det är vad jag varvar i den hastigheten med en 25år gammal Corolla med en förgasarförsedd fyrcylindrig 1.6liters på 89hk och 135Nm.

Trummis
404 Inlägg
24 mars 2013
#24
Evildan skrev:
Tittar då lite på fakta ang E46 en 320i manuell är tråkigt utväxlad, 3400rpm i 120km/h* den vill enl BMW ha 0.69 landsväg och 0.89 blandad körning.
320i automat vill ha 0.73 landsväg och 0.94 blandad men har däremot en trevligare utväxling för landsvägspendlande då den varvar måttliga 2500rpm i 120km/h.

Läs på ordentligt i diverse opartiska tester så du vet vad som är återkommande problem och kostnader ang ett ägande av en "äldre" BMW, då det finns de i detta forum som envist hävdar att en BMW är ett ekonomiskt köp på alla de vis med billiga reservdelar medans fackpressen har en annan åsikt rent generellt.
Att kalla eller tro att en gammal BMW oavsett modell har en "skottsäker" motor är desvärre inte riktigt korrekt, inte med vad jag kallar för "skottsäkert", som exempelvis Toyota 4A-F,  Mercedes M103/117, Volvo B18/20, Chev 350cui och andra riktiga skottsäkra slitvargar som bara går och går trots misshandel och utebliven omvårdnad.


*3400rpm i 120km/h det är vad jag varvar i den hastigheten med en 25år gammal Corolla med en förgasarförsedd fyrcylindrig 1.6liters på 89hk och 135Nm.

Vi har ju rekommenderat honom att kolla på en 325 eller 330 istället för en 320. Egentligen är ju en 5-serie E39 mer optimal för pendling.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
24 mars 2013
#25
Evildan skrev:
Tittar då lite på fakta ang E46 en 320i manuell är tråkigt utväxlad, 3400rpm i 120km/h* den vill enl BMW ha 0.69 landsväg och 0.89 blandad körning.
320i automat vill ha 0.73 landsväg och 0.94 blandad men har däremot en trevligare utväxling för landsvägspendlande då den varvar måttliga 2500rpm i 120km/h.

Läs på ordentligt i diverse opartiska tester så du vet vad som är återkommande problem och kostnader ang ett ägande av en "äldre" BMW, då det finns de i detta forum som envist hävdar att en BMW är ett ekonomiskt köp på alla de vis med billiga reservdelar medans fackpressen har en annan åsikt rent generellt.
Att kalla eller tro att en gammal BMW oavsett modell har en "skottsäker" motor är desvärre inte riktigt korrekt, inte med vad jag kallar för "skottsäkert", som exempelvis Toyota 4A-F,  Mercedes M103/117, Volvo B18/20, Chev 350cui och andra riktiga skottsäkra slitvargar som bara går och går trots misshandel och utebliven omvårdnad.


*3400rpm i 120km/h det är vad jag varvar i den hastigheten med en 25år gammal Corolla med en förgasarförsedd fyrcylindrig 1.6liters på 89hk och 135Nm.

att kalla en m50 maskin för något annat än skottsäkert är fel ... precis lika skottsäker som valfri honda eller toyota

sen att en corolla är mer ekonomisk att äga är väl inget att disskutera om, men hur kul är den att äga ?

men som du säger har 320 tråkig utväxling... därför är det bättre att kolla på de större maskinerna, angående reservdelar finns det ett stort utbud i tyskland till väldigt låga priser


4 261 Inlägg
24 mars 2013
#26
hade samma problem som Ts med att hitta nått som är roligt att köra samt billigt. Då fatta jag att antingen en honda civic skulle passa in perfekt eller en mitsubishi colt, och det gjorde det precis fint fint med colt 1.6. både skitsnålt och pigg som fan för att man ska vara glad.

dom som säger att man kan få ner 528 e39 till 0.7 landsväg har ja ingen aning om hur dom får det så..min drar alltid 1 liter vad jag än gör. ni kanske är schumaher och är superduktiga med små fötter som inte trampar för hårt;)=

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
24 mars 2013
#27
panda666 skrev:
hade samma problem som Ts med att hitta nått som är roligt att köra samt billigt. Då fatta jag att antingen en honda civic skulle passa in perfekt eller en mitsubishi colt, och det gjorde det precis fint fint med colt 1.6. både skitsnålt och pigg som fan för att man ska vara glad.

dom som säger att man kan få ner 528 e39 till 0.7 landsväg har ja ingen aning om hur dom får det så..min drar alltid 1 liter vad jag än gör. ni kanske är schumaher och är superduktiga med små fötter som inte trampar för hårt;)=

1 liter blandat stämmer ganska bra... ren landsväg i 90 så är 0,7 inga problem


Evildan
24 mars 2013
#28
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Tittar då lite på fakta ang E46 en 320i manuell är tråkigt utväxlad, 3400rpm i 120km/h* den vill enl BMW ha 0.69 landsväg och 0.89 blandad körning.
320i automat vill ha 0.73 landsväg och 0.94 blandad men har däremot en trevligare utväxling för landsvägspendlande då den varvar måttliga 2500rpm i 120km/h.

Läs på ordentligt i diverse opartiska tester så du vet vad som är återkommande problem och kostnader ang ett ägande av en "äldre" BMW, då det finns de i detta forum som envist hävdar att en BMW är ett ekonomiskt köp på alla de vis med billiga reservdelar medans fackpressen har en annan åsikt rent generellt.
Att kalla eller tro att en gammal BMW oavsett modell har en "skottsäker" motor är desvärre inte riktigt korrekt, inte med vad jag kallar för "skottsäkert", som exempelvis Toyota 4A-F,  Mercedes M103/117, Volvo B18/20, Chev 350cui och andra riktiga skottsäkra slitvargar som bara går och går trots misshandel och utebliven omvårdnad.


*3400rpm i 120km/h det är vad jag varvar i den hastigheten med en 25år gammal Corolla med en förgasarförsedd fyrcylindrig 1.6liters på 89hk och 135Nm.

att kalla en m50 maskin för något annat än skottsäkert är fel ... precis lika skottsäker som valfri honda eller toyota

sen att en corolla är mer ekonomisk att äga är väl inget att disskutera om, men hur kul är den att äga ?

men som du säger har 320 tråkig utväxling... därför är det bättre att kolla på de större maskinerna, angående reservdelar finns det ett stort utbud i tyskland till väldigt låga priser

M50 vanliga problem: vattenpumpens lossnande plastimpeller, tickande/krånglande vanos på dom nyare varianterna som har detta, ICV, förutom dom återkommande vinda cylinderhuvudena exempelvis.
Kanske anses som småsaker för den inbitne BMWentusiasten men inte för en "normal" brukare gissningsvis.
"Skottsäker" lollollol jo tjena, vi har väldigt olika syn på vad som är "skottsäkert"

Jag har inte jämfört ett BMWägande kostnadsmässigt med ett Corolla ägande, bara konstaterat att BMW är en dyrare bil att äga än vad en del ivrare upplever, om det beror på dålig kontroll över sina sammanslagna bilkostnader eller rent förnekande ska vi låta vara oskrivet, men likväl vidhåller jag att BMW inte är en totalekonomisk bil att äga, oavsett var du köper dina reservdelar, finns delar till övriga märken betydligt billigare än svensk fackhandel även i andra länder att beställa hem.

Hur kul är det att äga en Corolla? Väldigt subjektivt vad som är "roligt" men det beror väl på vad du önskar få ut av ett bilägande, de flesta hör och häpna har sin bil för att förflytta sina piffiga små stjärthalvor från A-B ibland via C till en vettig kostnad utan problem, då är väl en Corolla väldigt lämplig?
Hur kul är det att äga en BMW?, jadu den upplevelsen har jag haft flertalet gånger, både äldre och nyare, de äldre är bättre bilar då de tenderar att fungera mera problemfritt.
En nästan ny BMW med garantier att skona ägarens plånbok kanske är ett alternativ, men som det visats i åtskillig statistik så har inte ägaren sin bil så ofta han önskar då den ofta är på verkstad för små irriterande skitfel.

Men, påvisa gärna på ett sakligt vis varför en 40000kr BMW E46 skulle ge ett bättre bilägande än en 40000kr E120?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 mars 2013
#30
Alla bilar har sina svagheter men skall vi granska hyvelbänken så är vattenpumpen mycket riktigt en svaghet, plast blir skört med åldern och därför är det vettigt att byta ut denna mot dagens uppdaterade variant med impeller i aluminium. Chansen att tidigare ägare redan bytt är rätt stor.

VANOS har krånglat på M-motorerna (Beteckning S) med enhet från Rolls Royce när de var nya, och blev sedan återkallade och utbytta mot enheter från SACHS. Men märkets standardmotorer har inte haft några problem värda att nämna, sitter Evildan på någon annan fakta får han gärna hänvisa till den.

VANOS är inte ett mer komplicerat system än motsvarande på valfri japansk motor och kan inte ställa till med så mycket, en defekt VANOS orsakar inget haveri utan slutar helt enkelt att reglera så motorns karaktär blir annorlunda. Då är det en solenoid som behöver bytas, lätt åtkomlig i framkant av motorn men jag har aldrig varit med om en defekt sådan på en av BMW´s standardmotorer.
Ett tickande kan också uppstå i en sliten Vanos men påverkar inte motorns funktion eller driftsäkerhet, och går att åtgärda till ungefär samma kostnad som ett kamremsbyte på valfri bil. Om ett skönhetsfel nu är hela världen för någon som bara har bilen för att förflytta bakänden mellan A och B?

Problem med Topplock och packning är alltid lika roande när det dras upp, de problem 2.3 och 2.5L M20 hade på 80-talet i form av för tunt gods har aldrig riktigt lämnat folks medvetande utan än idag är det enbart BMW´s motorer som på något magiskt vis drabbas av problem enligt en del.
Att mängder av andra märken som Volvo, Toyota och VW haft problem i modern tid fastnar å andra sidan inte i folks medvetande. Drömmaskinen Toyota många håller så kärt har till exempel byggt för klena topplock på två av sina fyror i modern tid och dessutom monterat dessa med för klena bultar på den mindre 1.8L varianten med fördomsfullt typiska BMW-problem som resultat. Ett problem som sällan diskuteras det är kanske inte lika roligt som att diskutera BMW-toppar?

Sedan ligger det visserligen något i att en rak sexa i egenskap av att vara lång och smal är mer benägen att vrida sig vid riktigt höga temperaturer oavsett om den är byggd av BMW eller något annat märke, Mercedes och Volvo´s raka sexor är ett exempel.

Evildan: Du är lika irrationellt anti mot BMW som entusiasterna är för märket, och har dina egna favoritmärken du vurmar lika blint för. Jag lovar dig en BMW är inte byggd för att tömma ägarens plånbok och entusiasterna förespråkar inte märket för att de vill orsaka andra lika stor ekonomisk skada som de själva lidit tack vare sitt BMW-ägande.

Garaget är fullt av användare med starka och vitt skilda åsikter vilket ofta är trevligt, men ibland kan det bli lustigt vinklat...

Edit: Jag hör själv till en av de med starka åsikter för en viss flank här på forumet och inlägget ovan är absolut inte ett försök till att kasta sten i glashus eller ett försök till angrepp mot någon utan bara en reflektion över att BMW alltid är dyrast i drift och alltid minst pålitliga i en dels ögon, oavsett vad som jämförs.
Senast redigerat av Rquired (24 mars 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
24 mars 2013
#31
Rquired skrev:
Alla bilar har sina svagheter men skall vi granska hyvelbänken så är vattenpumpen mycket riktigt en svaghet, plast blir skört med åldern och därför är det vettigt att byta ut denna mot dagens uppdaterade variant med impeller i aluminium. Chansen att tidigare ägare redan bytt är rätt stor.

VANOS har krånglat på M-motorerna (Beteckning S) med enhet från Rolls Royce när de var nya, och blev sedan återkallade och utbytta mot enheter från SACHS. Men märkets standardmotorer har inte haft några problem värda att nämna, sitter Evildan på någon annan fakta får han gärna hänvisa till den.

VANOS är inte ett mer komplicerat system än motsvarande på valfri japansk motor och kan inte ställa till med så mycket, en defekt VANOS orsakar inget haveri utan slutar helt enkelt att reglera så motorns karaktär blir annorlunda. Då är det en solenoid som behöver bytas, lätt åtkomlig i framkant av motorn men jag har aldrig varit med om en defekt sådan på en av BMW´s standardmotorer.
Ett tickande kan också uppstå i en sliten Vanos men påverkar inte motorns funktion eller driftsäkerhet, och går att åtgärda till ungefär samma kostnad som ett kamremsbyte på valfri bil. Om ett skönhetsfel nu är hela världen för någon som bara har bilen för att förflytta bakänden mellan A och B?

Problem med Topplock och packning är alltid lika roande när det dras upp, de problem 2.3 och 2.5L M20 hade på 80-talet i form av för tunt gods har aldrig riktigt lämnat folks medvetande utan än idag är det enbart BMW´s motorer som på något magiskt vis drabbas av problem enligt en del.
Att mängder av andra märken som Volvo, Toyota och VW haft problem i modern tid fastnar å andra sidan inte i folks medvetande. Drömmaskinen Toyota många håller så kärt har till exempel byggt för klena topplock på två av sina fyror i modern tid och dessutom monterat dessa med för klena bultar på den mindre 1.8L varianten med fördomsfullt typiska BMW-problem som resultat. Ett problem som sällan diskuteras det är kanske inte lika roligt som att diskutera BMW-toppar?

Sedan ligger det visserligen något i att en rak sexa i egenskap av att vara lång och smal är mer benägen att vrida sig vid riktigt höga temperaturer oavsett om den är byggd av BMW eller något annat märke, Mercedes och Volvo´s raka sexor är ett exempel.

Evildan: Du är lika irrationellt anti mot BMW som entusiasterna är för märket, och har dina egna favoritmärken du vurmar lika blint för. Jag lovar dig en BMW är inte byggd för att tömma ägarens plånbok och entusiasterna förespråkar inte märket för att de vill orsaka andra lika stor ekonomisk skada som de själva lidit tack vare sitt BMW-ägande.

Garaget är fullt av användare med starka och vitt skilda åsikter vilket ofta är trevligt, men ibland kan det bli lustigt vinklat...

bra svar smile

och varför bmwn skulle va ett bättre bilägande är väl för att det är ganska kul att sätta sig bakom ratten istället för att pina sig bakom ratten på en trist bil, sen får det gärna kosta ett par kronor extra.. lite vardags lyx har ingen dött av tidigare
Senast redigerat av CHEEVA (24 mars 2013)


Evildan
24 mars 2013
#32
För att snabbt återkoppla till två av frågetecknen som ställdes ovan.
Problem med vanos samt huruvida BMW inte klår sina kunder på onödiga pengar, men jag antar att mitt i vissas ögon orationella argumenterande trots spaltmeter från välrenommerade motortidningar tillika Svenska Dagbladets "avslöjande" som jag antar att intresserade i ämnet tillgodogjort sig och då vet vilka artiklar eller varför inte kalla det reportageserie om så önskas som det hänvisas till inte kommer att nå fram denna gång heller inom de hängivnas skara utan antagligen endast möts med liknelser med andra fabrikanters tillkortakommande (som inte ens diskuteras) och hela alfabetet i en oändlig aggressiv sörja utan slut eller sammanhang tillika taffliga försök att förminska motparten i diskussionen.

Nedan bara en snabbt hittad sammanställning ang problemet vanos.
Single and Double VANOS systems due to age and mileage often experience performance issues as well as complete failure of the BMW OEM Buna-N VANOS piston seals (which are often successfully repaired by the use of aftermarket Viton seals to replace the OEM Buna-N seals). Another common effect is a rattling sound coming from the upper valve train assembly. The original seal material was found to be inferior for the application and tends to break down within 75k - 100k miles. VANOS Seal & Rattle kits are available to address these shortcomings from aftermarket suppliers (but not from BMW—BMW's solution when VANOS units fail is to remove the entire VANOS unit and replace it with a new one). VANOS repair may require special tools (cooling fan clutch wrenches, etc.) that can be rented or purchased from a variety of vendors.

söka på -problem bmw vanos- resulterar i som google utrycker det: Ungefär 32 200 000 resultat.

http://www.google.se/search?q=problem+b … +bmw+vanos

Evildan
24 mars 2013
#33
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
Alla bilar har sina svagheter men skall vi granska hyvelbänken så är vattenpumpen mycket riktigt en svaghet, plast blir skört med åldern och därför är det vettigt att byta ut denna mot dagens uppdaterade variant med impeller i aluminium. Chansen att tidigare ägare redan bytt är rätt stor.

VANOS har krånglat på M-motorerna (Beteckning S) med enhet från Rolls Royce när de var nya, och blev sedan återkallade och utbytta mot enheter från SACHS. Men märkets standardmotorer har inte haft några problem värda att nämna, sitter Evildan på någon annan fakta får han gärna hänvisa till den.

VANOS är inte ett mer komplicerat system än motsvarande på valfri japansk motor och kan inte ställa till med så mycket, en defekt VANOS orsakar inget haveri utan slutar helt enkelt att reglera så motorns karaktär blir annorlunda. Då är det en solenoid som behöver bytas, lätt åtkomlig i framkant av motorn men jag har aldrig varit med om en defekt sådan på en av BMW´s standardmotorer.
Ett tickande kan också uppstå i en sliten Vanos men påverkar inte motorns funktion eller driftsäkerhet, och går att åtgärda till ungefär samma kostnad som ett kamremsbyte på valfri bil. Om ett skönhetsfel nu är hela världen för någon som bara har bilen för att förflytta bakänden mellan A och B?

Problem med Topplock och packning är alltid lika roande när det dras upp, de problem 2.3 och 2.5L M20 hade på 80-talet i form av för tunt gods har aldrig riktigt lämnat folks medvetande utan än idag är det enbart BMW´s motorer som på något magiskt vis drabbas av problem enligt en del.
Att mängder av andra märken som Volvo, Toyota och VW haft problem i modern tid fastnar å andra sidan inte i folks medvetande. Drömmaskinen Toyota många håller så kärt har till exempel byggt för klena topplock på två av sina fyror i modern tid och dessutom monterat dessa med för klena bultar på den mindre 1.8L varianten med fördomsfullt typiska BMW-problem som resultat. Ett problem som sällan diskuteras det är kanske inte lika roligt som att diskutera BMW-toppar?

Sedan ligger det visserligen något i att en rak sexa i egenskap av att vara lång och smal är mer benägen att vrida sig vid riktigt höga temperaturer oavsett om den är byggd av BMW eller något annat märke, Mercedes och Volvo´s raka sexor är ett exempel.

Evildan: Du är lika irrationellt anti mot BMW som entusiasterna är för märket, och har dina egna favoritmärken du vurmar lika blint för. Jag lovar dig en BMW är inte byggd för att tömma ägarens plånbok och entusiasterna förespråkar inte märket för att de vill orsaka andra lika stor ekonomisk skada som de själva lidit tack vare sitt BMW-ägande.

Garaget är fullt av användare med starka och vitt skilda åsikter vilket ofta är trevligt, men ibland kan det bli lustigt vinklat...

bra svar smile

och varför bmwn skulle va ett bättre bilägande är väl för att det är ganska kul att sätta sig bakom ratten istället för att pina sig bakom ratten på en trist bil, sen får det gärna kosta ett par kronor extra.. lite vardags lyx har ingen dött av tidigare

Kul är väldigt subjektivt och då osakligt, har du inget sakligt exempelvis den är ****** ,argument eller något som kan påvisa statistiskt varför en E46 är en bättre bil än en E120?
Med bättre bil syftar jag inte på att den är bättre att sladda runt korvkiosken med eller har högre toppfart eller något hämtat från kortspelet supertrumf utan verifierade argument med något som kan styrka dom.
Bättre bil, förslagsvis:
hållbarare?
billigare att äga, tex mindre värdeminskning?
bränslesnålare?
billigare försäkring? (för dom som betalar och äger sin bil själv)
billigare servicekostnad?
osv

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
24 mars 2013
#34
visst köper man bil med hjärnan så är säkert en e120 ett bättre val ... men jag köper bil med hjärtat.
Alla med en gnutta bil intresse väljer tex en 328 fram för en corolla e120.

att en corolla är billigare att äga är det väl inget som sagt något imot ?

Men om man nu söker på toyota problems på google får man 264 000 000 resultat, måste ju va riktiga skit bilar ?


12 086 Inlägg
24 mars 2013
#35
Rquired skrev:
Sedan är BMW i många fall enkla att arbeta med och man behöver inte riva halva bilen för att komma åt en viss del...

Jag bytte bakre krängningshämmare på en E39 igår, det va ta mej fan bland den mest korkade konstruktion jag sätt på en BMW. Hoppas konstruktören avskedades, det vart nämligen ändring på E60/E65 sen smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 mars 2013
#36
Evildan skrev:
För att snabbt återkoppla till två av frågetecknen som ställdes ovan.
Problem med vanos samt huruvida BMW inte klår sina kunder på onödiga pengar, men jag antar att mitt i vissas ögon orationella argumenterande trots spaltmeter från välrenommerade motortidningar tillika Svenska Dagbladets "avslöjande" som jag antar att intresserade i ämnet tillgodogjort sig och då vet vilka artiklar eller varför inte kalla det reportageserie om så önskas som det hänvisas till inte kommer att nå fram denna gång heller inom de hängivnas skara utan antagligen endast möts med liknelser med andra fabrikanters tillkortakommande (som inte ens diskuteras) och hela alfabetet i en oändlig aggressiv sörja utan slut eller sammanhang tillika taffliga försök att förminska motparten i diskussionen.

Nedan bara en snabbt hittad sammanställning ang problemet vanos.
Single and Double VANOS systems due to age and mileage often experience performance issues as well as complete failure of the BMW OEM Buna-N VANOS piston seals (which are often successfully repaired by the use of aftermarket Viton seals to replace the OEM Buna-N seals). Another common effect is a rattling sound coming from the upper valve train assembly. The original seal material was found to be inferior for the application and tends to break down within 75k - 100k miles. VANOS Seal & Rattle kits are available to address these shortcomings from aftermarket suppliers (but not from BMW—BMW's solution when VANOS units fail is to remove the entire VANOS unit and replace it with a new one). VANOS repair may require special tools (cooling fan clutch wrenches, etc.) that can be rented or purchased from a variety of vendors.

söka på -problem bmw vanos- resulterar i som google utrycker det: Ungefär 32 200 000 resultat.

http://www.google.se/search?q=problem+b … +bmw+vanos

Om någon kommer med påståendet att märke X är ett sämre val än konkurrenterna är det i mina ögon fritt att dra in konkurrenterna i diskussionen, det blir väldigt ensidigt att diskutera X utan dra referenser till andra bokstäver på tal om hela alfabetet.
Problemet med Garaget är som vanligt att bägge sidor ser sin åsikt som en absolut sanning och bägge sidor betraktar andra åsikter som försvarstal från fanatiker eller ett försök att slingra sig undan. Det är enklast om allt är svart eller vitt, att samsas i gråzoner är inte rimligt.

En sökning på problem bmw vanos ger ingen rättvis bild som jag skrev i mitt tidigare inlägg finns kända problem med VANOS på några motorer men det var inte dem som diskuterades. Sortera ut hur många av de 32,200,000 träffarna som gäller sexor i M5x-serien så har vi något relevant för diskussionen, ingen har rekommenderat trådskaparen att pendla i en BMW M3 eller M5. Som kontrast kan man enkelt konstatera att VANOS knappast är något unikt utan BMW´s variant av något som idag kan betraktas som standard på bilar. Motsvarande teknik från andra märken kan heta VVT/VVT-i, VTEC, AVCS eller andra förkortningar, och efter en sökning på Google med förkortning i kombination med t.ex problem får man sjusiffrigt med resultat åter igen.

Sedan har BMW´s VANOS ställt till med bekymmer på prestandamotorerna och därför har systemet ett allmänt sämre rykte där även standardmotorerna svärtats ner. S50 fick som nämnt sin RR-VANOS återkallad och utbytt mot en från SACH´s, S62 har fått en del VANOS utbytta för att systemet saknade en backventil. Egentligen inget problem i ordets rätta bemärkelse, men utan denna backventil uppstod ett dieselknatter de första sekunderna efter start och det gillade inte kunderna med all rätt. Någon risk för problem, haveri eller effektförlust finns dock inte, och backventil monterades från årsmodell 2000. Lägg märke till prefixet S, BMW´s benämning på en prestandaversionen av en motor och det var inte vad vi diskuterade.

Sedan så kan både VANOS, VVT/VVT-i, VTEC med flera krångla oavsett, och jodå jag envisas med att diskutera flera olika märken så vi har referensramar. Tidigare i den här tråden slogs det fast att det var transport mellan A och B som var aktuellt, och då påstod jag att det inte finns några problem med VANOS som påverkar den här färden.

Och det håller jag fast vid, sedan kan läckande tätningar orsaka ett tickande ljud eller till och med ett rassel om enheten är riktigt sliten. En dålig solenoid, främst i kombination med dåliga tätningar, kan orsaka försenade justeringar från VANOS (ändrad effektkurva) och med en död solenoid eller kamaxelgivare kan dessa justeringar utebli helt med följden att bilen tappar effekt på låga varv. Motsvarande problem finns hos andra märken med samma system och ingen bil blir ståendes vid vägkanten eller oanvändbar till vardags av det här problemet.
Och att byta denna solenoid eller någon annan givare på en BMW, Subaru, Toyota, Honda, Porsche eller annat märke med det aktuella systemet är varken svårt eller ekonomiskt påfrestande.

Men du gjorde dig lustig och påstod att BMW´s M5x-sexa inte är skottsäker och refererade till bland annat VANOS, du har ännu inte följt min uppmaning och hänvisat till ett enda fall där någon blivit ståendes vid vägen på grund av VANOS på M5x eller någon annan BMW-motor. Eller du menar på fullaste allvar att en motor inte är skottsäker om den riskerar att låta lite från toppen på det viset alla moderna motorer med variabla ventiltider gör?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 mars 2013
#37
stukastini skrev:
Oilslugde vill jag undvika! Trodde det var borta på 9-3an, va de inte ett 9-5 problem, 2,3T? Hade inte en aning om att även Golf led av det. Men visst kan jag byta olja efter 500 mil, inget problem smile.

Varför gissa och noja så mycket om man inte har en aning? smile

Försvann -04 på 9-5 och -03 på 9-3 (med nya karossen kom också helt nya motorer).
På de årsmodeller som efterlyses finns alltså inte problemet.

Om vi säger att du tittar på en 9-5 -03, alltså inom oilsludgeperioden så är det inte säkert att det hjälper att byta olja ofta. Du vet inte hur den är skött och skadan kan redan vara skedd. Har kamkedjan börjat slitas i förtid blir den ju inte bättre för att du byter olja ofta. Titta därför inte ens åt 9-5 98-03. New Generation 9-3 som den kallas som kom 2003 har en helt egen motorserie utvecklad till den bilen, T8. Den är inte drabbad.
Senast redigerat av Andromeda (25 mars 2013)


450 Inlägg
25 mars 2013
#38
ett random tips: VOLVO V70 T5 2005-2007 faceliften med 259 hk motorn, "bästa turbo motorn volvo gjort enligt mig och många andra och grymt skottsäker", lätt att gå vidare på, soppa förbrukning inom normala ramar, finns med sportchassi original och fås riktigt billigt nu som begangnad.

Henke

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 mars 2013
#39
Henrik-N skrev:
ett random tips: VOLVO V70 T5 2005-2007 faceliften med 259 hk motorn, "bästa turbo motorn volvo gjort enligt mig och många andra och grymt skottsäker", lätt att gå vidare på, soppa förbrukning inom normala ramar, finns med sportchassi original och fås riktigt billigt nu som begangnad.

Henke

Vad betecknas som billigt i sammanhanget då? Jag kan på rak arm komma på en annan svensk bil med just 260 hk, sportchassi, en jävla massa utrustning och snygg design. Som är fruktansvärt billig. smile


1 365 Inlägg
25 mars 2013
#40
Jag hade satsat på 325, 328 eller 330. Bmw 5 serien är för stor och klumpig och håller inte alls samma andrahandsvärde. En 3 serie blir aldrig obekväm eller tradig att köra motorväg med.
Jag kan inte komma på en mer skottsäker motor i samma klass (förutom volvo femmorna). Oljetråget rymmer 6 liter i en 328 och redan där så ökas hållbarheten rejält. 6 liter är jävligt mycket i en "mellanstor" 6:a.

Annars har du Colt 1.6 som Panda tipsar om, Kasst packutrymme, lite högre vägljud med en väldigt billig bil med extremt fin utväxling för motorväg. Kanske inte snabb men långt ifrån trött.



Sök