3073
Sök

Volvo v70 T5 01. Händer inprincip ingenting när jag trycker på gasen.

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Hej! Som rubriken lyder så är bilen hur trött som helst på 3an.. Men drar som den ska på 2an men så fort jag soppar i 3an så känns det inte som den bygger laddtryck. Kan funka ibland om man ligger på 3,5k varv i ca 3-4 sek och sen trycker på men då " Hackar den " upp i hastighet.. 4an och 5an funkar oftast, Någon som vart med om liknande problem? tacksam för snabba svar! /Pontus

Forummoderator
26 342 Inlägg
24 mars 2013
Några felkoder?/indikerande lampor på panelen?

Annars är ju magnetventilen en klassiker till att börja strula.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Ingen lampa just nu, läste och släkte En felkod på spjällhuset tack vare att den är ny. Och sen felkodade den på magnetventilen, Men tycker inte som att det låter som att det är den tack vare att den verkar ladda som den ska på 2an osv? Har ingen laddtrycksmätare ikopplad så jag vet inte.

Forummoderator
26 342 Inlägg
24 mars 2013
volvoftw skrev:
Ingen lampa just nu, läste och släkte En felkod på spjällhuset tack vare att den är ny. Och sen felkodade den på magnetventilen, Men tycker inte som att det låter som att det är den tack vare att den verkar ladda som den ska på 2an osv? Har ingen laddtrycksmätare ikopplad så jag vet inte.

Jag hade ändå satt en liten slant på magnetventilen..

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Okej får testa byta den. Vet du vart nån stans man kan beställa en sån?

Forummoderator
26 342 Inlägg
24 mars 2013
volvoftw skrev:
Okej får testa byta den. Vet du vart nån stans man kan beställa en sån?

Anmärk dock på att jag bara är en hobbymekaniker och absolut inte är en expert på ämnet.
Säger bara vad jag hade gjort, och som sagt..magnetventilen har jag läst mig till att den kan spöka på lite olika sätt.
Den var även nybytt på min V70 när jag köpte den, just pga symptomen du beskriver.

Prova på Volvo.

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Har funderat på att byta den innan så får göra det. Är det nått annat så är det, då har jag ingen aning om vad det kan vara. Men tack för din hjälp! smile

3 860 Inlägg
24 mars 2013
Har DU bytt spjället eller?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

119 Inlägg
24 mars 2013
kolla även vakumslangar!

* Voff voff *
10 589 Inlägg
24 mars 2013
Jag lägger oxå min röst på magnetventilen...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

A.Sörman
1 299 Inlägg
24 mars 2013
Har någon fört in rätt programvara för det nya spjället? Annars brukar det bli så att det hackar fram å går bra segt.

Magnetventil så små rycker det lite.Har du svart eller grå magnetventil kan även vara bra å kolla den svarta går alltid sönder.
Senast redigerat av Drunk (24 mars 2013)

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
spokenratt skrev:
Har DU bytt spjället eller?

Nej volvo har gjort det.

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Drunk skrev:
Har någon fört in rätt programvara för det nya spjället? Annars brukar det bli så att det hackar fram å går bra segt.

Magnetventil så små rycker det lite.Har du svart eller grå magnetventil kan även vara bra å kolla den svarta går alltid sönder.

jag har ingen aning, Tänkte gå ut och kolla nu smile

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
swooosh skrev:
kolla även vakumslangar!

Kollat alla vakumslangar, Ser inget sprucket eller någonting...

A.Sörman
1 299 Inlägg
24 mars 2013
volvoftw skrev:
Drunk skrev:

Hehe ja gör så smile Är bilen chippad?

50 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
Drunk skrev:
volvoftw skrev:
Drunk skrev:

Hehe ja gör så smile Är bilen chippad?

Nepp helt orginal en så länge.. Men tycker det är så jävla konstigt att det inte funkar på 3an när de funkar på alla andra växlar..

A.Sörman
1 299 Inlägg
24 mars 2013
Verkar lite skumt Magnetventilen känns knappt om bilen är standard. Hackar det hugger i bilen när du ska ge fullt på 3an då eller? Stift/Tändspole kan börja ge upp känns oftast när man ska försöka ladda på max .

Du har ingen laddtrycksmätare i den heller eller? Det är det nästan det bästa hjälpmedlet får å utesluta magnetventil/turbo/slangar smile

3 860 Inlägg
24 mars 2013
Men... borde inte volvo nollat den felkoden på spjället i samband med bytet?

Autotech

755 Inlägg
24 mars 2013
Om det är magneten som är slut så kommer laddet skena, om du inte har en programvara för mer ladd kommer motorn börja spika, men att han går bra på 4an och 5an är skummt då där får motorn jobba mer och mer ladd byggs

If you want to win, You mustn't loose.

3 860 Inlägg
24 mars 2013
MSpader skrev:
Om det är magneten som är slut så kommer laddet skena, om du inte har en programvara för mer ladd kommer motorn börja spika, men att han går bra på 4an och 5an är skummt då där får motorn jobba mer och mer ladd byggs

Snarare tvärt om, ifall MV är kass får man knappt ladd, svajjande ladd... Symtom på att dom är kass brukar vara bla att den inte bygger eller håller det ladd den ska..

Men jag undrar fort ifall du själv fick nolla koden på spjället, borde väl vara gjort i samband med bytet hos volvo?!

Autotech

Sök