2923
Sök

Går ojämnt på tomgång

24 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#1
har en v70 motorkod: B2354t3
Och när jag startar bilen går den fint, sen om man gasar till eller kör några meter så börjar den gå ojämnt på tomgång, men bra när man kör..
Någon som har en aning om vad det kan vara? Motorlampan
Lyser oxå pga detta!
Tack på förhand! Mvh
Senast redigerat av Siiimooonnn (4 maj 2013)


4 822 Inlägg
24 mars 2013
#2
läst av felkoderna? om motorelektroniklampan lyser så finns det en eller flera felkoder lagrade.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
#3
Nej de har jag inte, får fixa det i veckan o se va som kommer fram smile


3 860 Inlägg
24 mars 2013
#4
Inte för att verka dryg men V70R har motorkod motorkod B5254T4, 300Hk... Det du har, B2354t3, är en T5, 250Hk men skit samma...

Som Christians S skrev så får du läsa ur felkoderna först, indikeringen kan som sagt tyda på mer än ett fel och det är bara dyrt att byta grejer på måfå.

Skriv gärna vad du får fram för koder!
Lycka till!
Senast redigerat av spokenratt (25 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

4 822 Inlägg
25 mars 2013
#5
spokenratt skrev:
Inte för att verka dryg men V70R har motorkod motorkod B5254T4, 300Hk... Det du har, B2354t3, är en T5, 250Hk men skit samma...

beror helt och hållet på vilken årsmodell av R det är samt om det är manuell eller automat, 97-98 med automat B5234T3 240Hk medans manuella B5234T4 250Hk, 99 B5234T8 250Hk, 00 B5234T2 265Hk, 04-07 B5254T? 300Hk
https://www1.garaget.org/gallery/archive/8969/836118_fpp8fx.jpg

Siiimooonnn det står på din sida att den V70 R du har laggt upp är en 00a vilket är helt omöjligt då det inte finns någon V70 R med den karossen ifrån 00.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

24 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#6
Fordonsår :2000
Första gången i trafik 2000-03-28 står de på transportsyrelsen!


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
25 mars 2013
#7
Felsök !

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

24 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#8
Christian S skrev:
spokenratt skrev:
Inte för att verka dryg men V70R har motorkod motorkod B5254T4, 300Hk... Det du har, B2354t3, är en T5, 250Hk men skit samma...

beror helt och hållet på vilken årsmodell av R det är samt om det är manuell eller automat, 97-98 med automat B5234T3 240Hk medans manuella B5234T4 250Hk, 99 B5234T8 250Hk, 00 B5234T2 265Hk, 04-07 B5254T? 300Hk
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fpp8fx.jpg

Siiimooonnn det står på din sida att den V70 R du har laggt upp är en 00a vilket är helt omöjligt då det inte finns någon V70 R med den karossen ifrån 00.

Precis införskaffat mig bilen och när man kollar regnr så står det att bilen är en 00a så gick efter det!
Kan mycke möjligt vara en t5 som bara fått sig ett nytt utsende, ska se om ja kan få fram lite mer uppgifter om det, har själv haft mina funderingar när ja kollat runt om de är en R eller i inte
Men de är en automat på 184kw/250hk! smile


3 860 Inlägg
25 mars 2013
#9
Siiimooonnn skrev:
Christian S skrev:
spokenratt skrev:
Inte för att verka dryg men V70R har motorkod motorkod B5254T4, 300Hk... Det du har, B2354t3, är en T5, 250Hk men skit samma...

beror helt och hållet på vilken årsmodell av R det är samt om det är manuell eller automat, 97-98 med automat B5234T3 240Hk medans manuella B5234T4 250Hk, 99 B5234T8 250Hk, 00 B5234T2 265Hk, 04-07 B5254T? 300Hk
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fpp8fx.jpg

Siiimooonnn det står på din sida att den V70 R du har laggt upp är en 00a vilket är helt omöjligt då det inte finns någon V70 R med den karossen ifrån 00.

Precis införskaffat mig bilen och när man kollar regnr så står det att bilen är en 00a så gick efter det!
Kan mycke möjligt vara en t5 som bara fått sig ett nytt utsende, ska se om ja kan få fram lite mer uppgifter om det, har själv haft mina funderingar när ja kollat runt om de är en R eller i inte
Men de är en automat på 184kw/250hk! smile

Christian S, jag utgick ifrån bilen han lagt upp... (vist ibland gäller det en bil man inte har upplagd, men jag tänkte inte på det när jag skrev) En T5 är det som någon gett ett litet lyft bara. Mja men skit i det nu wink Läs ur koderna så vi får se vad som strular för dig!
Senast redigerat av spokenratt (25 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

24 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#10
spokenratt skrev:
Siiimooonnn skrev:
Christian S skrev:

beror helt och hållet på vilken årsmodell av R det är samt om det är manuell eller automat, 97-98 med automat B5234T3 240Hk medans manuella B5234T4 250Hk, 99 B5234T8 250Hk, 00 B5234T2 265Hk, 04-07 B5254T? 300Hk
http://www1.garaget.org/gallery/archive … fpp8fx.jpg

Siiimooonnn det står på din sida att den V70 R du har laggt upp är en 00a vilket är helt omöjligt då det inte finns någon V70 R med den karossen ifrån 00.

Precis införskaffat mig bilen och när man kollar regnr så står det att bilen är en 00a så gick efter det!
Kan mycke möjligt vara en t5 som bara fått sig ett nytt utsende, ska se om ja kan få fram lite mer uppgifter om det, har själv haft mina funderingar när ja kollat runt om de är en R eller i inte
Men de är en automat på 184kw/250hk! smile

Christian S, jag utgick ifrån bilen han lagt upp... (vist ibland gäller det en bil man inte har upplagd, men jag tänkte inte på det när jag skrev) En T5 är det som någon gett ett litet lyft bara. Mja men skit i det nu wink Läs ur koderna så vi får se vad som strular för dig!

Idag har jag haft den inne o byt lite olja osv, blev en intressant felkod..
Omställningsventil kamaxel, felaktig signal
Något som kan ha med tomgångsproblemet o göra?:-)


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
29 mars 2013
#11
ja det kan det vara!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

24 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#12
Saab_Guden skrev:
ja det kan det vara!

Hade bort kåpan som sitter över ventilen, såg direkt att dem vart där o försökt lite, skarvat kablarna och tejpat kontaktstycket till givaren.. Får bli en ny sådan!


3 860 Inlägg
29 mars 2013
#13
Sedär ja.. skarvat där? Haha! Ok, skönt om du hittat det! Skriv hur det går sen!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

24 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#14
spokenratt skrev:
Sedär ja.. skarvat där? Haha! Ok, skönt om du hittat det! Skriv hur det går sen!

Byter ämne lite såhär.. Jäkla v-lådan börja krångla nu... Stog helt still på tomgång och check engine lampan börja lysa. Fick info medelande att växellåda serv erfodras o när ja la i D stog det 4an på displayn, helt knäppt allting..
Har inte kört mer än 20 meter efter att de börja lysa då ja precis lämna garaget..
O så när ja skulle köra in den i garaget igen så ville han inte ens driva.. Som att alla bromas låg på o ett släp efter utan hjul med 2 ton sten på.. Och lamellerna kan ju knappast gett up eftersom sträckan bara va några meter!
Dålig med växellåds olja?
Vill ju inte behöva riva lådan..


73 Inlägg
12 april 2013
#15
tjenare!
jag har haft inne min S60 T5 på felkodsläsning och fick samma felkod, 644A, heter den på min, Omställningsventil Kamaxel, felaktig signal...

har du fått fram något om din? big_smile
blev nyfiken när jag såg din tråd! big_smile

trimma 850 GLT?
köp T5!

3 860 Inlägg
12 april 2013
#16
emil_932 skrev:
tjenare!
jag har haft inne min S60 T5 på felkodsläsning och fick samma felkod, 644A, heter den på min, Omställningsventil Kamaxel, felaktig signal...

har du fått fram något om din? big_smile
blev nyfiken när jag såg din tråd! big_smile

Jag skrev lite med TS i ett annat syft men fick svaret på denna frågan att han löst problemet iaf tillfälligt.

Som jag fattade det såg han när han kikade på givaren att någon vart i farten och skarvat kabeln till givaren, skarven var väl inte helt 100 så han fixade väl till den så funkade den sen, till lådan började bråka i stället då.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

73 Inlägg
12 april 2013
#17
spokenratt skrev:
emil_932 skrev:
tjenare!
jag har haft inne min S60 T5 på felkodsläsning och fick samma felkod, 644A, heter den på min, Omställningsventil Kamaxel, felaktig signal...

har du fått fram något om din? big_smile
blev nyfiken när jag såg din tråd! big_smile

Jag skrev lite med TS i ett annat syft men fick svaret på denna frågan att han löst problemet iaf tillfälligt.

Som jag fattade det såg han när han kikade på givaren att någon vart i farten och skarvat kabeln till givaren, skarven var väl inte helt 100 så han fixade väl till den så funkade den sen, till lådan började bråka i stället då.

jaa, jag läste det...  men på andra forum som jag läst på, ska skarven tydligen påpeka att den är utbytt, eftersom original-kontakten tydligen inte passar.... hmm

trimma 850 GLT?
köp T5!

3 860 Inlägg
12 april 2013
#18
emil_932 skrev:
spokenratt skrev:
emil_932 skrev:
tjenare!
jag har haft inne min S60 T5 på felkodsläsning och fick samma felkod, 644A, heter den på min, Omställningsventil Kamaxel, felaktig signal...

har du fått fram något om din? big_smile
blev nyfiken när jag såg din tråd! big_smile

Jag skrev lite med TS i ett annat syft men fick svaret på denna frågan att han löst problemet iaf tillfälligt.

Som jag fattade det såg han när han kikade på givaren att någon vart i farten och skarvat kabeln till givaren, skarven var väl inte helt 100 så han fixade väl till den så funkade den sen, till lådan började bråka i stället då.

jaa, jag läste det...  men på andra forum som jag läst på, ska skarven tydligen påpeka att den är utbytt, eftersom original-kontakten tydligen inte passar.... hmm

Ok.. mer än vad jag vet. Men han hade nog glapp i skarven iaf som han åtgärdade. Annars åker du väl på att byta din... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

24 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#19
emil_932 skrev:
tjenare!
jag har haft inne min S60 T5 på felkodsläsning och fick samma felkod, 644A, heter den på min, Omställningsventil Kamaxel, felaktig signal...

har du fått fram något om din? big_smile
blev nyfiken när jag såg din tråd! big_smile

Det stämmer som han säger:)
Hade samma felkod o gick riktigt ryckigt o ojämnt på tomgång, hörde runt lite o fick fram att ja dkulle byta den men så fick jag se att de var skarvat där(inte alls seriöst) så klippte bort det o lödde lite sen en krympslang på det, fick bli att gå efter det då den gamla ihop skarvningen gjorde att de blev motstånd i kablen, så nu får det vara så tills jag fickat mitt andra problem som kom strax därpå..
Men hörde lite att man även kan testa ta bort den och rengöra "kamaxelventilen", tydligen har det funkat för vissa så det är ju alltid värt att ge ett försök tycker jag, annars kolla upp hur du kan mäta upp den o se så du inte har något annat som påverkar den eller liknande!



Sök