2951
Sök

Värmefläkt/fläktar i verkstad

669 Inlägg
25 mars 2013
Trådstartare
#1
tjena. tänkte höra med er. räcker en 9kw fläkt i ett 90kvm verkstad? 3 meter i takhöjd. bry er inte om va de kommer kosta. annars smäller ja in 2st 9kw fläktar som får gå när ja ska va där. tack för svar


Likbärgare
375 Inlägg
25 mars 2013
#2
En 9Kw håller borta det råa i luften, Men det blir inte varmt.

Med 2 fläktar och isolerad verkstad bör du få en behaglig temperatur, Men dock fortfarande inte varmt.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

430 Inlägg
28 mars 2013
#3
svedol har riktigt vettiga dieselvärmare med eller utan skorsten, bara välja hur varmt du vill ha, värmer mitt 140kvm garage till 25+ på runt 20minuter, väsentligt mer effektivt än byggfläktar och billigare i drift...

Mopar or no car!

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 mars 2013
#4
Beror givetvis på isoleringen!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

430 Inlägg
28 mars 2013
#5
torpis skrev:
Beror givetvis på isoleringen!!

ja såklart men mitt garage är inte speciellt välisolerat, enkla gipsväggar samt stora springor runt portar och dåliga fönster, 4m takhöjd och 140kvm golvyta,  har man ett välisolerat garage så behöver man inte köra så länge...

Mopar or no car!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 mars 2013
#6
Luftvärmepump låter mera ekonomiskt än att vräka på med gammla byggfläcktar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 mars 2013
#7
myran skrev:
Luftvärmepump låter mera ekonomiskt än att vräka på med gammla byggfläcktar.

Det är en bra idé, en luft/luft som värmer en lokal till säg 10 grader går väldigt effektivt. Dock är den inte heltäckande och stannar när det är kallt ute. Riktiga maskiner exempelvis Nibe går till -25grader medans vissa billigare slår av/slutar fungera redan innan du når nollan.  Maskinerna som tex Jula säljer är inget annat än en air condition egentligen :-)

och utan isolering lir det massa energi även om man har COP på 3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 mars 2013
#8
torpis skrev:
myran skrev:
Luftvärmepump låter mera ekonomiskt än att vräka på med gammla byggfläcktar.

Det är en bra idé, en luft/luft som värmer en lokal till säg 10 grader går väldigt effektivt. Dock är den inte heltäckande och stannar när det är kallt ute. Riktiga maskiner exempelvis Nibe går till -25grader medans vissa billigare slår av/slutar fungera redan innan du når nollan.  Maskinerna som tex Jula säljer är inget annat än en air condition egentligen :-)

och utan isolering lir det massa energi även om man har COP på 3

Min jula-pump går utan problem till ca -20 grader. Dok verkar det som deras nyare modeller är sämre. Går hitta bra pumpar billigt.

Att tänka på är att luftvärmepumpar får ofta frostproblem om du har en inomhus temperatur på under 15-16 grader även fast dom har 10 graders funktioner. Kan vara ide att komplitera med ett element också.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 mars 2013
#9
myran skrev:
Att tänka på är att luftvärmepumpar får ofta frostproblem om du har en inomhus temperatur på under 15-16 grader även fast dom har 10 graders funktioner. Kan vara ide att komplitera med ett element också.

Du tänker avfrostningen? Om vi nu skall kalla den så på Asiatiska maskinerna ;-) Blåser det ute så klarar dem inte att avfrosta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 mars 2013
#10
torpis skrev:
myran skrev:
Att tänka på är att luftvärmepumpar får ofta frostproblem om du har en inomhus temperatur på under 15-16 grader även fast dom har 10 graders funktioner. Kan vara ide att komplitera med ett element också.

Du tänker avfrostningen? Om vi nu skall kalla den så på Asiatiska maskinerna ;-) Blåser det ute så klarar dem inte att avfrosta.

10 grader inomhus innebär att systemet går kallt och behöver frostas av oftare för att inte frysa igen. Vilket kan leda till högre förbrukning än om du skulle haft 16 grader inomhus. 

Sen att många kines-pumpar och sido-importer ofta är bygda för primärt fungera som AC och därefter ofta är optimerade för detta fryser igen och packar ihop vid extrem kyla gör ju inte saken bättre direkt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 020 Inlägg
30 mars 2013
#11
Polara skrev:
svedol har riktigt vettiga dieselvärmare med eller utan skorsten, bara välja hur varmt du vill ha, värmer mitt 140kvm garage till 25+ på runt 20minuter, väsentligt mer effektivt än byggfläktar och billigare i drift...

Håller med. Värmer 480 kvm dåligt isolerad lokal från 0an till 10 grader på ca 30 min
Den är på 42 kw utan avgasrör o med termostat.
Värd varenda krona...

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 mars 2013
#12
Denna fungerar för mig. Fast den luktar lite diesel tyvärr. Men efter 30 minuter så är det ok varmt även i minusgrader ute.

http://www.garaget.org/video/129112

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 020 Inlägg
31 mars 2013
#13
Har du rätt tryck på den?
Trycket är olika om tanken e full el tom
För mig att det ska vara 7,5 bar
När trycket är rätt upplever inte jag dieseldoft mer än i startläget

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

12 086 Inlägg
31 mars 2013
#14
Dieselsmurfen skrev:
Denna fungerar för mig. Fast den luktar lite diesel tyvärr. Men efter 30 minuter så är det ok varmt även i minusgrader ute.

http://www.garaget.org/video/129112

Är den luftdriven? Helt utan el?

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 mars 2013
#15
Germax skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Denna fungerar för mig. Fast den luktar lite diesel tyvärr. Men efter 30 minuter så är det ok varmt även i minusgrader ute.

http://www.garaget.org/video/129112

Är den luftdriven? Helt utan el?

230V enfas till motor/pump/glödsystem. Men dieseln står för värmen så 100-200W el kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

669 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#16
tänkt på lite alternativ, om man gör en barrel stove? alltså en stor tunna, med skorsten. slänga in rätt stora vedskutar, men hur lång tid skulle man behöva elda med den innan man skulle få varmt i i ett 90kvm verkstad? 3 meter i takhöjd,


669 Inlägg
Forummoderator
18 004 Inlägg
27 december 2013
#19
snipercat skrev:
Bump

Inte bumpa :-)

Men eftersom en "eldtunna" inte har något fläktsystem tror jag nog att den är rätt usel som värmare. Biltema har ju en snarlik med den jag visade. 1800:- ... Inget och tveka på.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (27 december 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

669 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#20
jag har ju kollat på biltemas värmekanon men dom har ju inget avgasrör. å det känns ju inte vettigt å ha den i en sluten liokal........åsikter om det?



Sök