4030
Sök

Turbokonverterad B230f motor, chip till boxarna?

6 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#1
Jag ha turbokonverterat en B230f motor nu som jag ha satt i bilen, volvo 240-89. (turbokonverterat så seriöst som möjligt så vill gärna inte ha massa gnäll om de och om bes osv osv, tack.)

Det jag behöver hjälp  med är om  jag kan sätta i "trim" chip för turbo i mina styrboxar som sitter i bilen?
Inte ute efter 300HK+ och HK spelar ingen roll bara motorn går så bra som möjligt!

Behövs mer info om motorn i övrigt?

2 452 Inlägg
28 mars 2013
#2
det ska gå men det smidigaste är nog o få tag i turboboxar,det som kan vara med dom boxarna är att bränsleboxen kanske kommer tända motorlampan,beroende på ang tändningsboxen så får du kolla om det är löstagbart chip,den är ju bara o byta,annars får du be nån löda en brygga i din box alternativ skaffa guldbox.

döden kommer tillbaka

6 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#3
Okej tack för det, då letar jag nog efter turbo boxar! Men dom är bara att plugga in och köra då?

2 415 Inlägg
28 mars 2013
#4
sthojs skrev:
Okej tack för det, då letar jag nog efter turbo boxar! Men dom är bara att plugga in och köra då?

dom skall bara vara och plug nd play!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 452 Inlägg
28 mars 2013
#5
stämmer bra det är bara o plugga dom i sina kontakter

döden kommer tillbaka

Försöker iaf
1 998 Inlägg
28 mars 2013
#6
turbodeath skrev:
stämmer bra det är bara o plugga dom i sina kontakter

Det beror helt på vad han har för spridare. Har han högohm är de ok annars behövs ett motstånd så man inte bränner bränsleboxen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 415 Inlägg
29 mars 2013
#7
eftersom du skall ha turbo, och du har högohm spridare idag, gör som jag!
montera ner en
*B230FK/FT
*spridare från B234F = Högohm spridare / spridare från Volvo V40/S40 Turbo,T4 (dom är gråa) dom leverarar 391cc om jag minns rätt. 16v spridare leverarar  lite mer än vad GL spridare gör.
*en 13c turbo
*WG från FT=ställbar
* vanlig (svartbox-tändning) från turbo samt en chippad bränslebox för att få lite mer bränsle!
* sen ic osv som du måste ha.

detta koncept kör jag på! och det funkar ypperligt! jag laddar 0,8 idag och han spinner på 3an utan några större problem.
dock börjar kopplingen ge med sig nu efter ett ex antal hundra meter lek smile

edit: tips, hoppas du tänkt och köra diffat??
en bra axel är 1042 det sitter slungdiff.
Senast redigerat av Tryck_o_pys (29 mars 2013)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 174 Inlägg
29 mars 2013
#8
Tryck_o_pys skrev:
eftersom du skall ha turbo, och du har högohm spridare idag, gör som jag!
montera ner en
*B230FK/FT
*spridare från B234F = Högohm spridare / spridare från Volvo V40/S40 Turbo,T4 (dom är gråa) dom leverarar 391cc om jag minns rätt. 16v spridare leverarar  lite mer än vad GL spridare gör.
*en 13c turbo
*WG från FT=ställbar
* vanlig (svartbox-tändning) från turbo samt en chippad bränslebox för att få lite mer bränsle!
* sen ic osv som du måste ha.

detta koncept kör jag på! och det funkar ypperligt! jag laddar 0,8 idag och han spinner på 3an utan några större problem.
dock börjar kopplingen ge med sig nu efter ett ex antal hundra meter lek smile

edit: tips, hoppas du tänkt och köra diffat??
en bra axel är 1042 det sitter slungdiff.

dock är 13c en äcklig liten dålig turbo....15g är mycket stabilare och hållbarare, annars har biltema nya trim turbos för 2500 kr helt nya klarar 350 hk, slänger hellre dit en helt ny sån för 2500 och laddar 0,5 än en 13c och plågar ...


2 415 Inlägg
29 mars 2013
#9
hangman skrev:
Tryck_o_pys skrev:
eftersom du skall ha turbo, och du har högohm spridare idag, gör som jag!
montera ner en
*B230FK/FT
*spridare från B234F = Högohm spridare / spridare från Volvo V40/S40 Turbo,T4 (dom är gråa) dom leverarar 391cc om jag minns rätt. 16v spridare leverarar  lite mer än vad GL spridare gör.
*en 13c turbo
*WG från FT=ställbar
* vanlig (svartbox-tändning) från turbo samt en chippad bränslebox för att få lite mer bränsle!
* sen ic osv som du måste ha.

detta koncept kör jag på! och det funkar ypperligt! jag laddar 0,8 idag och han spinner på 3an utan några större problem.
dock börjar kopplingen ge med sig nu efter ett ex antal hundra meter lek smile

edit: tips, hoppas du tänkt och köra diffat??
en bra axel är 1042 det sitter slungdiff.

dock är 13c en äcklig liten dålig turbo....15g är mycket stabilare och hållbarare, annars har biltema nya trim turbos för 2500 kr helt nya klarar 350 hk, slänger hellre dit en helt ny sån för 2500 och laddar 0,5 än en 13c och plågar ...

visst kan man göra så! men med större turbo så får du ju ha mer bränsle! och 13c är ett hålltbar koncept till och börja med! då han inte är ute efter några 300hk! utan ett hållbart koncept antar jag! då duger 13c till och börja med! med en 13c så KAN du komma upp till 200hk! men det är upp till varje person!
Senast redigerat av Tryck_o_pys (29 mars 2013)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

6 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#10
Tackar för den hjälp och dom svar! smile

2 174 Inlägg
1 april 2013
#11
Tryck_o_pys skrev:
hangman skrev:
Tryck_o_pys skrev:
eftersom du skall ha turbo, och du har högohm spridare idag, gör som jag!
montera ner en
*B230FK/FT
*spridare från B234F = Högohm spridare / spridare från Volvo V40/S40 Turbo,T4 (dom är gråa) dom leverarar 391cc om jag minns rätt. 16v spridare leverarar  lite mer än vad GL spridare gör.
*en 13c turbo
*WG från FT=ställbar
* vanlig (svartbox-tändning) från turbo samt en chippad bränslebox för att få lite mer bränsle!
* sen ic osv som du måste ha.

detta koncept kör jag på! och det funkar ypperligt! jag laddar 0,8 idag och han spinner på 3an utan några större problem.
dock börjar kopplingen ge med sig nu efter ett ex antal hundra meter lek smile

edit: tips, hoppas du tänkt och köra diffat??
en bra axel är 1042 det sitter slungdiff.

dock är 13c en äcklig liten dålig turbo....15g är mycket stabilare och hållbarare, annars har biltema nya trim turbos för 2500 kr helt nya klarar 350 hk, slänger hellre dit en helt ny sån för 2500 och laddar 0,5 än en 13c och plågar ...

visst kan man göra så! men med större turbo så får du ju ha mer bränsle! och 13c är ett hålltbar koncept till och börja med! då han inte är ute efter några 300hk! utan ett hållbart koncept antar jag! då duger 13c till och börja med! med en 13c så KAN du komma upp till 200hk! men det är upp till varje person!

Nja inte riktigt, Du behöver inte ha mer bränsle, då den inte går varmare med en större turbo om du laddar likvärdigt, en 13c får jobba hårdare och skapar mer värme, bättre med en större turbo som inte behöver plågas ihjäl, och pumpar endast varm luft efter 0.8.

Har du identiska bilar som tex 850 2.0t som har 13c orgina, och drar dit en 15g turbo drar den alltså inte mer, Den får jobba mindre och mindre värme.

Men bra försök annars.



Sök