2818
Sök

Hjulnav Saab 9-3/9-5 -98/02

207 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej nu vänder jag mig till er då jag inte får svar från någon försäljare.
Jag har en Saab 9-3 med ett dåligt hjulnav och undrar om det är likadana nav som sitter (fram) på OG9-3 som OG9-5?
Tacksam för svar smile


383 Inlägg
30 mars 2013
#2
Hjullagret är samma på 9-5 98-01 och og9-3 98-02.

207 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#3
ja att lagret är det samma men Navet som lagret ska sitta i


1 080 Inlägg
31 mars 2013
#4
Menar du spindeln då? Annars sitter ju navet i lagret

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

207 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#5
pontiacen skrev:
Menar du spindeln då? Annars sitter ju navet i lagret

vilken del är det man pressar lagret i för tydligen kunde verkstaden släppa ner lagret utan press?
fick bara kommentaren att navet var slut o dom kunde fixa fram ett för 3.600..
så är det nav eller själva spindelhuset dom menar?
kollar man efter ny del så ser både nav, spindel och lagerhus likadana ut med liknande pris 2-3.500kr
om det är hylsan inuti lagret med splines för drivaxeln så borde jag juh rimgligtvis inte kunna lossa den om den nu mirakulöst har krympt så antagligen menar dom spindeln när dom säger nav
Senast redigerat av Tchn226 (31 mars 2013)


1 080 Inlägg
31 mars 2013
#6
Ja du, det var ingen solklar beskrivning av vad vad de har tänkt köpa. Men av priset att döma så lär det vara spindeln som är kass. Den är inte likadan på 9-5 och 9-3, på 9-5 är det en separat del medan den på 9-3 sitter integrerad med fjäderbenet. Dvs att du åker på att köpa ett helt fjäderben isåfall.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

207 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#7
Det låter juh intressant då...
men hur kan ett företag som sellholm då skriva såhär om sina fjäderben till OG9-3
"priser exklusive hjulspindel"
http://www.sellholm.se/article.asp?pid= … j%E4derben
Bult-placeringen mellan 9-5 och 9-3 spindlar verkar stämma med och det där är tomma ben dvs finns ingen spindel.
suck jag får nog plocka isär hela helvetet och kolla vilken del dom menar är slut..


1 080 Inlägg
31 mars 2013
#8
Tchn226 skrev:
Det låter juh intressant då...
men hur kan ett företag som sellholm då skriva såhär om sina fjäderben till OG9-3
"priser exklusive hjulspindel"
http://www.sellholm.se/article.asp?pid= … j%E4derben
Bult-placeringen mellan 9-5 och 9-3 spindlar verkar stämma med och det där är tomma ben dvs finns ingen spindel.
suck jag får nog plocka isär hela helvetet och kolla vilken del dom menar är slut..

Ska jag gissa så innebär det att priset avser själva coilovern medan kunden skickar in sina fjäderben. Undre delen av sellholms coiloverben är ju saab original.

Här ser man tydligt att det inte går att dela spindel och fjäderben på en og9-3 http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25183489

Medan 9-5 har en separat spindel http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25171366

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

207 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#9
ja det har du juh rätt i.. åh så dum i huvudet man är ibland...
jahapp nytt fjäderben att leta efter då... eller nytt nav, måste se vad det är som är slitet för att kunna avgöra.
Senast redigerat av Tchn226 (31 mars 2013)


1 277 Inlägg
31 mars 2013
#10
Nav är ju själva bult/mutternavet där du skruvar fälgen, om dom nu inte använder inkorrekt svenska, dom kanske skadade splinesen vid demontering, för dom har demonterat det va? Annars kan ju spindeln ha spruckit om dom pressat ur det på fel sätt för i all välmening, ett nav eller en spindel går inte sönder bara sådär utan jag gissar på överdrivet/felaktigt våld.


Sök