Hej! Jag har ett problem med ens släktings bil. Det är så att vi bytte bakaxel på hennes volvo 240 -90 för den hade gått sönder helt. Vi hittade en bakaxel på skroten från -92. Och utan att tänka oss för så bytte vi bara bakaxeln. Nu när vi satt din den fungerande bakaxeln så krånglar såklart hastighetsmätaren. Den visar mellan 140 - 200 på hastighetsmätaren och räknar milen mycket snabbare..
Har försökt läsa mig omkring både här på hemsidan och andra ställen på google. Men hittar ingenting gällande just detta problem och för att åtgärda de på bästa sätt.
Så om någon har tid och kunna förklara hur vi ska göra för att få hastighetsmätaren att visa korrekt när vi kör så skulle jag bli mer än tacksam!
Tänkt på det. Att man gör så att det blir 3 mellan varje "kugg" så de blir lika många som på -90:ans axel. Men tänkte de måste ju finnas något sätt så det blir helt exakt? eller?
blir nog inte mer exakt än det sättet har provat själv å knövlat, annars så är det å byta axel igen kan jag tänka mej, men kanske finns nånannan med bättre svar
Hur mycket var det som skilde från det exakta när du hade gjort det? Är de så mycket som 10km/h eller är de mer någon kilometer hit och dit på mätaren? Uppskattar dina svar!
hmm ? jadu undra om den visar 5-10 km för mkt när jag åkte i 90 så var det ungefär 80-85 på mätarn minns inte riktigt, huvudsaken var att få den genom bes och jag har inte åkt fast för fortkörning än