4495
Sök

V8 bygge i Volvo 244 -76?

12 Inlägg
5 april 2013
Trådstartare
#1
Tjena. Jag har varit o köpt mig en cheva 305 från en monza och funderar skarpt på att lägga ner den i min 244 -76.
Men jag underar, hur är det med regbesiktning och så, vad bör man tänka på när de handlar om ett sånt här bygge?
Fick med en 700 låda till också, behöver man bygga om kardantunnel eller torpedplåten?
Tacksam för svar Mvh Dennis smile


415 Inlägg
5 april 2013
#2
Du bör kolla om din 76 går enligt reglerna för 75:or och äldre eller om det är de nyare reglerna. Det finns vissa som är inreggade tidigt 76 som går enligt 75-reglerna och då behövs ingen avgascerifierad motor. Då går det att regga med cheva 262, 305 har för högt vridmoment för vanligt motorbyte men ombyggt fordon går. Är det 76-regler är det i princip omöjligt utan en motor med katt och allt runtomkring.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

19 Inlägg
22 november 2013
#3
Super40 skrev:
Du bör kolla om din 76 går enligt reglerna för 75:or och äldre eller om det är de nyare reglerna.
75 och 76 går under olika regelverk.

Det finns vissa som är inreggade tidigt 76 som går enligt 75-reglerna
Det har jag aldrig hört talas om.
Hänvisa gärna en direktlänk, inte allmän typ sfro.com, utan till där det står.

Måste katten fungera om man håller sej mellan årsmodellerna 1976 till 1988?

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

664 Inlägg
22 november 2013
#4
När jag var inne på v8 till min 244 så lät det som på den SFRO besiktningsman jag kontaktade att de knappast skullr vara problem att regga med en cheva 305 eller 307 , dock var ju en 350 för stark för att regga med originalbromsar osv osv...

Fixare
321 Inlägg
22 november 2013
#5
Toddemannen skrev:
När jag var inne på v8 till min 244 så lät det som på den SFRO besiktningsman jag kontaktade att de knappast skullr vara problem att regga med en cheva 305 eller 307 , dock var ju en 350 för stark för att regga med originalbromsar osv osv...

Ja om den reggas genom sfro som ombyggt fordon går det att regga med 305. Går även att få igenom med 350.
Men inte genom ett motor byte. Då faller man på vridmomentet redan vid en 305 även om effekten är inom marginal.
Därför är det som Super40 påpekar 262:a som gäller.

Lone Star Garage

Team VeboTrim
322 Inlägg
22 november 2013
#6
http://www.sfro.com/

Där står exakt allt du behöver veta.
Annars Ring och kolla med dom på SFRO.

Team VeboTrim @ Facebook


Sök