Beslutsångest, vilken ska jag välja? Samsung Galaxy S4, HTC One eller Sony Xperia Z

LIVINL0UD
6 april 2013 · 1 582 Inlägg

Dags att plocka ut en ny telefon via jobbet men kan inte riktigt bestämma mig vilken jag ska välja av dessa tre?
Kör idag en SGS3 och den har funkat klockrent men kan man få en ny så why not wink

Vilken av dessa tre hade ni valt och varför?

Jonte-K :p
6 april 2013 · 52 Inlägg

Har du Sgs3 så testa Xperia Zan. Ser riktigt nice ut. Och vad jag hört så är S4:an nästin lik S3:an...


Xperia z: Grym prestanda, nice kamera, vatten och dammtålig. Vilket är ruggigt bra.

Senast redigerat av Jonte-K (6 april 2013)

LIVINL0UD
6 april 2013 · 1 582 Inlägg

Jo jag var först inne på Xperia Z men sedan så släppte Samsung S4:an och HTC sin One och det gjorde saken ännu svårare wink prestandan är ganska lik i båda vad jag läst runt på forum och sen är det alltid några fördelar samt nackdelar på respektive telefon. Men får fortsätta fundera lite.

Jonte-K skrev:
Har du Sgs3 så testa Xperia Zan. Ser riktigt nice ut. Och vad jag hört så är S4:an nästin lik S3:an...


Xperia z: Grym prestanda, nice kamera, vatten och dammtålig. Vilket är ruggigt bra.

Bebben Legitimerad besserwisser
7 april 2013 · 921 Inlägg

1) har du testat de telefoner du funderar på? Många tänker inte att den ska kännas skön att ha i både hand och ficka.
2) testat att använda någon av telefonerna? Som Samsunganvändare är du van hur de funkar, men HTC eller Sony kanske passar dig också?
3) Om du är ute efter senaste versionen av Android, bör du titta bort från Sonyn. De tar lång tid på sig att komma med stora uppdateringar, men å andra sidan är de väldigt stabila releaser de gör (vilket jag föredrar personligen).
4) Stirra dig inte blind på prestandasiffror, dessa top-of-the-line-lurar ligger rätt tätt på hur telefonen flyter och fungerar, men i olika grafer och mätningar kan det skilja. Prova telefonerna, jämför kamerabilder m.m.

Lycka till!

LIVINL0UD
7 april 2013 · 1 582 Inlägg

1: Bara Sony Xperia Z har jag testat dom andra två har ju tyvärr inte släppts ännu, men så fort dom kommer ut på marknaden så kommer jag ha möjlighet att prova dom också "jobbar på Tele2.

2: Jag har tidigare haft smartphones både från Samsung, HTC och Sony samt är bekant med deras gränssnitt.

3: Tycker inte att senaste Androidversionen är så viktig utan jag är mer åt samma håll som du, att det gärna får ta sin tid så länge releasen dom släpper är bra och stabil utan buggar. Oavsett telefonmärke smile

4: Jo jag kanske ska avvakta tills S4:an och ONE:n släpps på marknaden så man kan prova alla. Det som talar för S4:an är att den är clean och har bra set-up, Xperia Z är stöt och fukttålig vilket är plus i kanten och One har verkligen lyxig design rakt igenom och jag gillar HTC:s gränssnitt smile


Bebben skrev:
1) har du testat de telefoner du funderar på? Många tänker inte att den ska kännas skön att ha i både hand och ficka.
2) testat att använda någon av telefonerna? Som Samsunganvändare är du van hur de funkar, men HTC eller Sony kanske passar dig också?
3) Om du är ute efter senaste versionen av Android, bör du titta bort från Sonyn. De tar lång tid på sig att komma med stora uppdateringar, men å andra sidan är de väldigt stabila releaser de gör (vilket jag föredrar personligen).
4) Stirra dig inte blind på prestandasiffror, dessa top-of-the-line-lurar ligger rätt tätt på hur telefonen flyter och fungerar, men i olika grafer och mätningar kan det skilja. Prova telefonerna, jämför kamerabilder m.m.

Lycka till!

Hybriden
7 april 2013 · 677 Inlägg

Bebben skrev:
1) har du testat de telefoner du funderar på? Många tänker inte att den ska kännas skön att ha i både hand och ficka.
2) testat att använda någon av telefonerna? Som Samsunganvändare är du van hur de funkar, men HTC eller Sony kanske passar dig också?
3) Om du är ute efter senaste versionen av Android, bör du titta bort från Sonyn. De tar lång tid på sig att komma med stora uppdateringar, men å andra sidan är de väldigt stabila releaser de gör (vilket jag föredrar personligen).
4) Stirra dig inte blind på prestandasiffror, dessa top-of-the-line-lurar ligger rätt tätt på hur telefonen flyter och fungerar, men i olika grafer och mätningar kan det skilja. Prova telefonerna, jämför kamerabilder m.m.

Lycka till!

Xperia Z kör dock på äldre hårdvara, S4 pro mot HTC o Samsungs S600. Skillnaden mellan dem är väldigt liten och GPU (grafikdelen) är samma.

Vill du köra coustom "roms" som t.ex CM eller så rekomenderar jag Xperian då de som enda tillverkare samarbetar med med rommakarna. Då Xperian är IP57 klassifierad så har den inte ett  löstagbart batteri, dock har den minneskortplats, mobilen är dammtålig samt vattentät

HTC One är om du vill ha premium känslan i mobilen och inte är den som brukar tappa mobilen(mobilen är gjort i aluminium och blir väldigt ful om du tappar den).  HTC kan du ej byta batteri på samt det finns inget minneskortplats, dock är batteritypen av LI-PO.
Samsungen är gjort i plast, du kan byta batteri + minneskortplats. Jag har köpt S4 då jag tröttnade på HTC.

Senast redigerat av Bergkuist (7 april 2013)

LIVINL0UD
7 april 2013 · 1 582 Inlägg

Jo precis, har läst angående Xperia Z:as hårdvara på Swedroid men jag tror också som du säger att det inte är någon wow skillnad mellan mobilerna sen skulle nog inte jag märka någon större skillnad wink

Körde mycket custom-roms förr i tiden men har inte gjort det sedan jag hade min S2 och S3:a så att ha bra möjligheter för custom-roms är inte jätte viktigt för min del. Men precis, det positiva med Z:an är just att den är betydligt mer fukt och stöttålig mot dom andra två.

Premium känsla är aldrig fel men jag är så jävla bra på att tappa mobilerna och då blir aluminiumet riktigt fult, men jag tror att det får bli en S4:a, har varit sjukt nöjd med S2 och S3:an jag haft och blir säkert minst lika nöjd med nya wink


Bergkuist skrev:
Xperia Z kör dock på äldre hårdvara, S4 pro mot HTC o Samsungs S600. Skillnaden mellan dem är väldigt liten och GPU (grafikdelen) är samma.

Vill du köra coustom "roms" som t.ex CM eller så rekomenderar jag Xperian då de som enda tillverkare samarbetar med med rommakarna. Då Xperian är IP57 klassifierad så har den inte ett  löstagbart batteri, dock har den minneskortplats, mobilen är dammtålig samt vattentät

HTC One är om du vill ha premium känslan i mobilen och inte är den som brukar tappa mobilen(mobilen är gjort i aluminium och blir väldigt ful om du tappar den).  HTC kan du ej byta batteri på samt det finns inget minneskortplats, dock är batteritypen av LI-PO.
Samsungen är gjort i plast, du kan byta batteri + minneskortplats. Jag har köpt S4 då jag tröttnade på HTC.

LIVINL0UD
7 april 2013 · 1 582 Inlägg

Det fick bli en vit SGS4 smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang