3998
Sök

Är belysningen på Kia Sportage olaglig?

Xenoholic
2 559 Inlägg
15 april 2013
#21
Ännu en vansinnig EU-lag. :-/

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 april 2013
#22
Det är samma fråga jag har ställt rätt länge om hur xenon kan vara lagligt.
Står klart och tydligt att ljus framåt får ENDAST vara vitt eller gult. Men xenon är blått och är likförbannat lagligt tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

7 432 Inlägg
15 april 2013
#23
Thunderbird88 skrev:
Det är samma fråga jag har ställt rätt länge om hur xenon kan vara lagligt.
Står klart och tydligt att ljus framåt får ENDAST vara vitt eller gult. Men xenon är blått och är likförbannat lagligt tongue

njäe,, inte riktigt,, Laglig xenon är kallVIT i färgen inte blått,,


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 april 2013
#24
granadadr skrev:
Thunderbird88 skrev:
Det är samma fråga jag har ställt rätt länge om hur xenon kan vara lagligt.
Står klart och tydligt att ljus framåt får ENDAST vara vitt eller gult. Men xenon är blått och är likförbannat lagligt tongue

njäe,, inte riktigt,, Laglig xenon är kallVIT i färgen inte blått,,

Har sett mycket xenon på nya bilar som jag tvivlar starkt på att dom är eftermonterade vara blåa.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

772 Inlägg
15 april 2013
#25
Thunderbird88 skrev:
granadadr skrev:
Thunderbird88 skrev:
Det är samma fråga jag har ställt rätt länge om hur xenon kan vara lagligt.
Står klart och tydligt att ljus framåt får ENDAST vara vitt eller gult. Men xenon är blått och är likförbannat lagligt tongue

njäe,, inte riktigt,, Laglig xenon är kallVIT i färgen inte blått,,

Har sett mycket xenon på nya bilar som jag tvivlar starkt på att dom är eftermonterade vara blåa.

Ändrar inte Xenon färg ju äldre/slitnare de blir?

7 432 Inlägg
15 april 2013
#26
PoulZen skrev:
Thunderbird88 skrev:
granadadr skrev:

njäe,, inte riktigt,, Laglig xenon är kallVIT i färgen inte blått,,

Har sett mycket xenon på nya bilar som jag tvivlar starkt på att dom är eftermonterade vara blåa.

Ändrar inte Xenon färg ju äldre/slitnare de blir?

joo blir mer lila i färgen,, å lyser bajs

vad menar du med eftermonterade blåa??


12 086 Inlägg
15 april 2013
#27
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Nej förvisso. Laddningsrelä har ju inget med saken att göra :-) Sen är det så att moderna bilar laddar stötvis och inte laddar alls vissa perioder. Detta komplicerar ekvationen "lite"...

Givetvis har Germax tolkat Halvljuslagen rätt och alla bilar efter 2009.05- med LED är olagliga. Eller inte..?

Du lyssnar ju bara på det du vill lyssna på.
Den energin det går att att driva något på 33W i 1h motsvarar samma energi som det finns i 0,0036l bensin. BASTA!!
Om vi ska räkna in verkningsgraden på generatorn till 50% som någon sa här, så har vi alltså 0,0072l bensin. Du har precis nyligen predikat för att 10W är väsentligt att räkna med för generatorns belastning, och nu surrar du om laddningsrelän och hur generatorn laddar?

Jag tolkar lagen helt rätt, i lagtexten jag länkade dig står det även att, "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända." Vilket dessa DRL faller under. Så du kan sluta tänka på det nu. Men du pratar om "halvljuslagen" vilket rimligvis omfattar bilar utan DRL då dessa går under undantag av första stycket. Dessa miljoner bilar utan DRL ska enligt lag ha belysning runt om.

Du har fel och jag har rätt! (och det finns inte ett unns ironi i det)
Senast redigerat av Germax (15 april 2013)

Forummoderator
18 127 Inlägg
15 april 2013
#28
Germax skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
33Wh kräver lika mycket energi som det finns i 0,0036l bensin, sen är det ju skit samma hur fort du kör. Lyktorna lyser ju inte starkare för att du kör fortare?

Lagen om halvljus ("Belysning vid färd på väg" som det egentligen heter) säger att belysning runt om bilen ska lysa, 3 Kap 68§ http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Nej förvisso. Laddningsrelä har ju inget med saken att göra :-) Sen är det så att moderna bilar laddar stötvis och inte laddar alls vissa perioder. Detta komplicerar ekvationen "lite"...

Givetvis har Germax tolkat Halvljuslagen rätt och alla bilar efter 2009.05- med LED är olagliga. Eller inte..?

Du lyssnar ju bara på det du vill lyssna på.
Den energin det går att att driva något på 33W i 1h motsvarar samma energi som det finns i 0,0036l bensin. BASTA!!
Om vi ska räkna in verkningsgraden på generatorn till 50% som någon sa här, så har vi alltså 0,0072l bensin. Du har precis nyligen predikat för att 10W är väsentligt att räkna med för generatorns belastning, och nu surrar du om laddningsrelän och hur generatorn laddar?

Jag tolkar lagen helt rätt, i lagtexten jag länkade dig står det även att, "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända." Vilket dessa DRL faller under. Så du kan sluta tänka på det nu. Men du pratar om "halvljuslagen" vilket rimligvis omfattar bilar utan DRL då dessa går under undantag av första stycket. Dessa miljoner bilar utan DRL ska enligt lag ha belysning runt om.

Du har fel och jag har rätt! (och det finns inte ett unns ironi i det)

Hehe. Du nappade på den! Som jag skrev hade jag flera sakfel, ja. Problemet är att generatorn i en modern bil (Inte en gammal sur Bmw) laddar när den behöver. Därför är det inte skrivet i sten vad en Generator defacto drar. Det går inte att räkna ut helt enkelt... Efter start laddar den som fan. Sedan planar det ut. Dessutom är inte verkningsgraden i förhållande till varvtal helt linjär. Som du givetvis vet..?

Men faktum kvarstår. Ju mindre skit som lyser ju mindre drar bilen. I ett av dina första inlägg skrev du: Citerar; "Att driva 10W belysning med generatorn belastar motorn extra med exakt 0%." Inlärningskurvan är rätt brant uppåtpekande förstår jag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 april 2013
#29
(inte en gammal sur BMW) hahaha.

Nä, där jobbar generatorn för fulla spett att kunna driva dimljus, halvljus, och inte sällan på äldre av pubertala knogsläpandes individer söndersladdade surhinkar som exempelvis e34, e30, e38 även heljuset då spakens fjäderfunktion förämras genom åren att heljuset slås på dessa sällsynta tillfällen den högtravande kepsförsedda (inte helt olikt ett av dessa bayerska statusvagnars ägare kallat Volvodrägg) BMWägaren (i de sällsynta fall då föraren och ägaren är samma individ och inte ägarens avkomma då de flesta verkar ha en förkärlek att bo i sina föräldrars källare och skriva bilen på genbanken istället för att klippa navelsträngen) ämnar använda körriktningsvisaren eller har hängt sin lilla handväska på spaken (det är givetvis en unisex väska hävdar denne).

Nåväl, att inte ha på "onödig" belysning sparar givetvis ström och detta i sin tur sparar bränsle, hur mkt är som redan skrivits svärt att redogöra för oss utanför labbet då en generators belastning är ojämn och bör då kanske mätas för att se differanserna.

12 086 Inlägg
15 april 2013
#30
Evildan, trevligt utlägg du gjort om BMW och dess ägare. Skapade både en härlig stämning och tillförde mycket nyttigt till diskussionen. Kanon!

Jag har inget mer att tillföra denna diskussion, jag hänvisar alla försök till argumentation till sista stycket i mitt förra inlägg.

Forummoderator
18 127 Inlägg
15 april 2013
#31
Germax skrev:
Evildan, trevligt utlägg du gjort om BMW och dess ägare. Skapade både en härlig stämning och tillförde mycket nyttigt till diskussionen. Kanon!

Jag har inget mer att tillföra denna diskussion, jag hänvisar alla försök till argumentation till sista stycket i mitt förra inlägg.

Jag vinner alltså på Walkover? Som vanligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 april 2013
#32
Germax skrev:
Evildan, trevligt utlägg du gjort om BMW och dess ägare. Skapade både en härlig stämning och tillförde mycket nyttigt till diskussionen. Kanon!

Jag har inget mer att tillföra denna diskussion, jag hänvisar alla försök till argumentation till sista stycket i mitt förra inlägg.

Tackar tackar, det var enbart en reflektion som blev lite utbroderad det medger jag, stämningen här är mkt god och jag kan inte se hur mitt in/utlägg kan ändra på någons härliga stämning.
Själva BMWreflektionen i sig tillförde för de flesta förmodligen varken något nytt eller egentligen nämnvärt.

Däremot hur en generators belastning och effektåtgång är svårberäknad och svåruppmätt utan ett lab är väl dock något som tillförde en ny aspekt till tråden.
Det tycker jag är...kanon.

Att hänvisa till det stycket är inte mycket till argumentation men nöjer du dig med det så är det så.
Treflig kväll.

155 Inlägg
15 april 2013
#33
Evildan skrev:
(inte en gammal sur BMW) hahaha.

Nä, där jobbar generatorn för fulla spett att kunna driva dimljus, halvljus, och inte sällan på äldre av pubertala knogsläpandes individer söndersladdade surhinkar som exempelvis e34, e30, e38 även heljuset då spakens fjäderfunktion förämras genom åren att heljuset slås på dessa sällsynta tillfällen den högtravande kepsförsedda (inte helt olikt ett av dessa bayerska statusvagnars ägare kallat Volvodrägg) BMWägaren (i de sällsynta fall då föraren och ägaren är samma individ och inte ägarens avkomma då de flesta verkar ha en förkärlek att bo i sina föräldrars källare och skriva bilen på genbanken istället för att klippa navelsträngen) ämnar använda körriktningsvisaren eller har hängt sin lilla handväska på spaken (det är givetvis en unisex väska hävdar denne).

Nåväl, att inte ha på "onödig" belysning sparar givetvis ström och detta i sin tur sparar bränsle, hur mkt är som redan skrivits svärt att redogöra för oss utanför labbet då en generators belastning är ojämn och bör då kanske mätas för att se differanserna.

Hahaha, skrattade så jag grät när jag läste det här big_smile

On Topic:
Funderat över samma sak med vad lagen säger ang ljus. Speciellt när R:en hämtades. Då var det inte lika vanligt med DRL, där slås halvljuset och bakljuset igång automatiskt när det blir tillräckligt mörkt. Det är väldigt känsligt, räcker med att det är mulet för att den ska hoppa igång.

Till sidospåret:
Det finns ett visst resonemang i frågan ang bränsleförbrukning. Säger inte att det är så, men! I dagens hets på bränsleförbrukning så räknas allt! Många bäckar små som man säger. Då en sänkning av förbrukningen på 5 % kan användas som försäljningsargument för en ny årsmodell så gäller det att hitta de där sista dropparna. Alltså en säkning med 0,0325 l milen om bilen drar 0,65 l milen, vilket känns rimligt för en modern bil. Som sagt, många bäckar små.

Betrakta inte det här som fakta, utan bara lite löst resonerande från min sida. Dock så vet jag hur petig fordonsindustrin är med små detaljer för att få ned förbrukningen då jag själv jobbar inom den. Kan dock inte ta några exempel därifrån.


2 174 Inlägg
15 april 2013
#34
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
Evildan, trevligt utlägg du gjort om BMW och dess ägare. Skapade både en härlig stämning och tillförde mycket nyttigt till diskussionen. Kanon!

Jag har inget mer att tillföra denna diskussion, jag hänvisar alla försök till argumentation till sista stycket i mitt förra inlägg.

Jag vinner alltså på Walkover? Som vanligt.

Du har aldrig vunnit, kommer aldrig vinna du vet ju fan inte vad du pratar om. Germax har rätt och du fel, som vanligt!


1 412 Inlägg
15 april 2013
#35
Evildan skrev:
Germax skrev:
Evildan, trevligt utlägg du gjort om BMW och dess ägare. Skapade både en härlig stämning och tillförde mycket nyttigt till diskussionen. Kanon!

Jag har inget mer att tillföra denna diskussion, jag hänvisar alla försök till argumentation till sista stycket i mitt förra inlägg.

Själva BMWreflektionen i sig tillförde för de flesta förmodligen varken något nytt eller egentligen nämnvärt.

.

Sant! big_smile

Forummoderator
18 127 Inlägg
15 april 2013
#36
hangman skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
Evildan, trevligt utlägg du gjort om BMW och dess ägare. Skapade både en härlig stämning och tillförde mycket nyttigt till diskussionen. Kanon!

Jag har inget mer att tillföra denna diskussion, jag hänvisar alla försök till argumentation till sista stycket i mitt förra inlägg.

Jag vinner alltså på Walkover? Som vanligt.

Du har aldrig vunnit, kommer aldrig vinna du vet ju fan inte vad du pratar om. Germax har rätt och du fel, som vanligt!

Tja... Han gav ju upp. Som vanligt. Fakta talar ju sitt tydliga språk. Sen om du lever i en drömvärld är inte mitt problem... OT. Sorry. Men faktum kvarstår enligt ovan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 april 2013
#37
Dieselsmurfen skrev:
hangman skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Jag vinner alltså på Walkover? Som vanligt.

Du har aldrig vunnit, kommer aldrig vinna du vet ju fan inte vad du pratar om. Germax har rätt och du fel, som vanligt!

Tja... Han gav ju upp. Som vanligt. Fakta talar ju sitt tydliga språk. Sen om du lever i en drömvärld är inte mitt problem... OT. Sorry. Men faktum kvarstår enligt ovan.

Hangman är antagligen bara sarkastisk smile

1 412 Inlägg
15 april 2013
#38
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
hangman skrev:

Du har aldrig vunnit, kommer aldrig vinna du vet ju fan inte vad du pratar om. Germax har rätt och du fel, som vanligt!

Tja... Han gav ju upp. Som vanligt. Fakta talar ju sitt tydliga språk. Sen om du lever i en drömvärld är inte mitt problem... OT. Sorry. Men faktum kvarstår enligt ovan.

Hangman är antagligen bara sarkastisk smile

Jag tror att Germax skulle behöva en påse dragstergodis, det löser alla problem.

Forummoderator
18 127 Inlägg
15 april 2013
#39
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Tja... Han gav ju upp. Som vanligt. Fakta talar ju sitt tydliga språk. Sen om du lever i en drömvärld är inte mitt problem... OT. Sorry. Men faktum kvarstår enligt ovan.

Hangman är antagligen bara sarkastisk smile

Jag tror att Germax skulle behöva en påse dragstergodis, det löser alla problem.

Så elaka ni är :-) Denna tråd borde låsas pga OT... Men jag finner ett visst nöje i att överbevisa någon (några) som är helt ute och cyklar(eller kör gammal sur Bmw, sak samma). Dragstergodis är bra! Inget halvljus där!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 april 2013
#40
Dieselsmurfen skrev:
OpelP1 skrev:
Evildan skrev:

Hangman är antagligen bara sarkastisk smile

Jag tror att Germax skulle behöva en påse dragstergodis, det löser alla problem.

Så elaka ni är :-) Denna tråd borde låsas pga OT... Men jag finner ett visst nöje i att överbevisa någon (några) som är helt ute och cyklar(eller kör gammal sur Bmw, sak samma). Dragstergodis är bra! Inget halvljus där!

Elakt? Inga hårda ord eller påhopp vad jag kan läsa mig till, endast reflektioner och spekulationer över åsikter/beteenden.

Att rulla över på rygg och spela död bara för att någon skriker högt är fullständigt förkastligt, vi måste ju få reda ut begreppen på ett riktigt vis och förklara kärnämnet med vissa utsvävningar anser iaf jag.
Dragstergodis, otäcka, kan fastna i halsen på ovarsamma yngre förmågor, ostkrokar har jag sett att grannen unge får suga på tills den blir mjuk och sladdrig,
(nu skulle jag kunna spela vidare på detta med en motsatt verkan om det görs likdant på andra ting som inte har med barn att göra, eller jo till viss mån faktiskt)
det är ingen risk att sätta en sådan i halsen, ostkroken alltså inte utsvävningen i parantesen.



KIA har givetvis typat bilen på det viset som den säljs och är därmed godkänd att ha denna belysning.


Sök