3170
Sök

Volvo 740 -88 B230FK M90

Projektet ändrat! Blir ombyggt fordon istället med turbokonverterad bmw motor, låda, annan bakvagn, coilovers m.m. och bygget blir även i ett nytt garage! Blir nog en ny projekttråd istället.

27 928 Visningar
Uppdaterades senast 29 december 2013
193 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#1
Tja
Tänkte sätta upp en långdragen projekt tråd (De är ett långtids projekt)

Bilen är då en Volvo 740 -88 med B230f motor i och M47 växellåda,
Och de ska bytas till B230fk och M90. Dessa har jag införskaffat och börjat renovera.

De som är tänkt:

Block:
B230Fk
Nya lager och packningar
Hona
Syratvätta
Original stakar, vev och kolvar
Balansera och viktmatcha allt

Topp:
531
Hårdare ventilfjädrar (46kg)
VX-kam
530 turbo avgasventiler
Slipa ventiler
Fräsa säten
Glasblästra
Plana (endast för att de ska va rakt)
Porta?

Chassi:
Kortade fjäderben
240 stötdämpare fram
60/40 fjädrar eller kapat
Riva ut matta och tak
Måla kupe och inuti bagage svart
En del hårdare bussningar
Sportstolar
Bur?
15" bromsar
Slitsade skivor
VDO mätarhus (Yazaki nu)
Flocka instrumentpanel

Runtomkring:
16T turbo
940 Turbogrenrör
3" lmm
968 spridare
M90
940 diesellamell
Pottsvänghjul
763 tryckplatta
Större ic
Guldboxar + chip

Siktar på 250-300hk

Såhär står den idag, halva framvagn nere, motor och växellåda ur:

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-08fedff915e937c687a15884db9fff9d.jpg
Senast redigerat av Asjohem (25 april 2013)


193 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#2
Motorn har blivit helt nedplockad och inlämnad för honing och syratvätt.
Fick tillbaks det igår och de blev jävligt rent tongue Nästa steg blir att måla de.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-55cb8f98540a797c44100b831cc9dbf8.jpg
Senast redigerat av Asjohem (16 april 2013)


515 Inlägg
16 april 2013
#3
Verkar roligt! följer smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!

193 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#4
Hitta lite bilder av de som hänt än så länge, i stort sett bara demontering:

Precis börjat
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-233dc1938461628e752086b49c12f154.jpg

Ganska mye skit kvar även utan motor
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-3ae699840e16cf84f05c0fa9cb6d7252.jpg

Låda och motor lyfts ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-4666a6dd1c062052aa507ac75bc76aa1.jpg

Nya motorn hämtas
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-8aa0f4dee7ca9bea8c95ab0c312e3ad0.jpg

Nya motorn demonterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-563219ec7791a7e7fa06e6414d3f892e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-82d5f728fd0cef7283d69c2d90ffeebf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-1364f5e8abf78b4ebedf9f9da41b3acf.jpg

Precis innan de lämnades in på syratvätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-49890aa7ae649e67c2e567a5adb07fa2.jpg


95 Inlägg
17 april 2013
#5
Följer! smile smile

Mvh: Eric

Audi följer inte utvecklingen, Audi leder den.

193 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#6
Nu har blocket fått sig lite färg iaf! smile Har målat allt utom släta ytor, ska man måla de också kanske?
Kommer ett till lager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-f20f0adfe7f1771aaa7bb913f8025b94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-0575de57e1563b7f2e3f222afe6b3cf1.jpg

Har börjat skruva isär toppen som ska donera natriumkylda avgasventiler till min 531, dock vet ja inte om dessa stämmer men..

Vanliga ventiler har ju en grop och text, natriumkylda har grop men ingen text, rätta mig om ja har fel?
Dom jag har i denna topp är utan text och helt släta. Inte kollat så noga men gropen kanske är full med skit eller finns det helt plana ventiler?

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-957650710f1c3d1869962fb55a456757.jpg


1 677 Inlägg
17 april 2013
#7
Ska följas! smile

Putsnörd!
277 Inlägg
17 april 2013
#8
ser kul ut smile  följer!

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

392 Inlägg
17 april 2013
#9
Fint det går framåt! Vill du ha ventilkåpa eller
liknande lackat så kan jag hjälpa dig när det passar.

193 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#10
peterahlin skrev:
Fint det går framåt! Vill du ha ventilkåpa eller
liknande lackat så kan jag hjälpa dig när det passar.

De vore grymt Peter! smile


193 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#11
Funderar på framvagnssetupen..

Va tror ni om detta:
Korta fjäderbenen ca 2cm
240 sportdämpare
Kapa originalfjädrar 3varv
Ställbara stabilisatorstag
Nya bussningar överallt (Ej powerflex då de är extremt dyrt till gamla Volvo)
19mm krängningshämmare eller större
Ställbara styrleder.

De borde ge bra respons vid hård körning?


Putsnörd!
277 Inlägg
18 april 2013
#12
Asjohem skrev:
Funderar på framvagnssetupen..

Va tror ni om detta:
Korta fjäderbenen ca 2cm
240 sportdämpare
Kapa originalfjädrar 3varv
Ställbara stabilisatorstag
Nya bussningar överallt (Ej powerflex då de är extremt dyrt till gamla Volvo)
19mm krängningshämmare eller större
Ställbara styrleder.

De borde ge bra respons vid hård körning?

Köp superpro-bussningar hos KG Trimning.. Kostar inte så attans mkt och borde vara bra mycket bättre än original.. Krängningshämmare bör du ha 21mm eller 23mm, då turbo och glt har 21mm fram original..
Det man kan oroa sig över är väl om du inte fixar ungefär samma setup bak, med tanke på risk för överstyrning (kul ibland, men inte om man inte vill)  smile
Och kör på fjädrar som är hårdare än sunkiga original! smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

193 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#13
Köp superpro-bussningar hos KG Trimning.. Kostar inte så attans mkt och borde vara bra mycket bättre än original.. Krängningshämmare bör du ha 21mm eller 23mm, då turbo och glt har 21mm fram original..
Det man kan oroa sig över är väl om du inte fixar ungefär samma setup bak, med tanke på risk för överstyrning (kul ibland, men inte om man inte vill)  smile
Och kör på fjädrar som är hårdare än sunkiga original! smile

SuperPro är nästan 6000:- runtom, men en del kan man väl byta tongue
Okej då blir de 21 eller 23mm, och allt ska fixas till ibak med men just nu lägger ja all tid på framvagn och motor.

Sen när de gäller fjädrarna, så måste ja ha kortare än sportfjädrar då ja modifierar fjäderbena och har kortare dämpare. Och kapar ja sportfjädrar så kommer ju bilen bli stenhård:P

Bra med lite respons wink

Edit
Kan ja däremot ha 240 sportfjädrar så skulle de gå, dom är ju anpassade för 240 stötisar som ja ska köra med.
Senast redigerat av Asjohem (18 april 2013)


Putsnörd!
277 Inlägg
18 april 2013
#14
Asjohem skrev:
Köp superpro-bussningar hos KG Trimning.. Kostar inte så attans mkt och borde vara bra mycket bättre än original.. Krängningshämmare bör du ha 21mm eller 23mm, då turbo och glt har 21mm fram original..
Det man kan oroa sig över är väl om du inte fixar ungefär samma setup bak, med tanke på risk för överstyrning (kul ibland, men inte om man inte vill)  smile
Och kör på fjädrar som är hårdare än sunkiga original! smile

SuperPro är nästan 6000:- runtom, men en del kan man väl byta tongue
Okej då blir de 21 eller 23mm, och allt ska fixas till ibak med men just nu lägger ja all tid på framvagn och motor.

Sen när de gäller fjädrarna, så måste ja ha kortare än sportfjädrar då ja modifierar fjäderbena och har kortare dämpare. Och kapar ja sportfjädrar så kommer ju bilen bli stenhård:P

Bra med lite respons wink

Jag kollade lite här nu, det blev en del cash av det tongue 2700 för hela framvagnen, men visst, man behöver inte byta alla heller smile
Vill du inte ha den stenhård (eller hård överhuvudtaget) så är det kapade originalfjädrar som gäller..
Men vill du ha lite bättre väghållning så borde du ha hårdare fjädrar, finns ju några alternativ att välja på smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

Putsnörd!
277 Inlägg
18 april 2013
#15
Sen undrar jag, funkar det att använda 240 stötdämpare på 740? smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

193 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#16
golfmk_3 skrev:
Sen undrar jag, funkar det att använda 240 stötdämpare på 740? smile

Om man lägger i distanser eller kortar fjäderbenet så passar dom rakt i så ja;)


193 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#17
Fick även hem denna idag, kan va en fördel till vissa grejer vid motorbygget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-38254c81f8d1e6fdea9fc6ebbca093b6.jpg


Putsnörd!
277 Inlägg
19 april 2013
#18
Asjohem skrev:
golfmk_3 skrev:
Sen undrar jag, funkar det att använda 240 stötdämpare på 740? smile

Om man lägger i distanser eller kortar fjäderbenet så passar dom rakt i så ja;)

Afan. Man lär sig nåt nytt varje dag wink

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

252 Inlägg
20 april 2013
#19
ser nice ut! detta måste följas! smile


193 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#20
Påbörjad catch tank i rostfritt
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85113/85113-c97378eebe430a95d1265baf8426819a.jpg

Tror ni detta duger?
Ta bort pump och filter under, aem pump i tanken som pumpar 320l/h,
slang till catch tanken, vidare till filter och sedan till fuelrailen.

Catch tank och filter monteras i reservhjulsbaljan.
Senast redigerat av Asjohem (26 april 2013)



Sök