3056
Sök

Avdragen låsring till yttre drivknut hjälp?!

349 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#1
Dom 2 piggarna är av på låsringen till yttredrivknuten, hur ska jag få loss den/drivknuten???
Försökte lirka/banka lite igår men utan resultat.

Bilen är en Volvo 850 -96

hmmroll

349 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#2
Någon?

394 Inlägg
18 april 2013
#3
Om det är en vanlig saxsprint så kan du utan problem dra loss muttern ändå, bara vålda lite, ev mutterdragare.
Sprinten är såpass mjuk så den ger med sig. Sedan kommer du åt bättre att få ut resterna av sprinten i axeln:)
Lycka till

394 Inlägg
18 april 2013
#4
Stefan7neson skrev:
Om det är en vanlig saxsprint så kan du utan problem dra loss muttern ändå, bara vålda lite, ev mutterdragare.
Sprinten är såpass mjuk så den ger med sig. Sedan kommer du åt bättre att få ut resterna av sprinten i axeln:)
Lycka till

Eller menar du inne i knuten?
Isf blir det kanske värre...

349 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#5
Stefan7neson skrev:
Stefan7neson skrev:
Om det är en vanlig saxsprint så kan du utan problem dra loss muttern ändå, bara vålda lite, ev mutterdragare.
Sprinten är såpass mjuk så den ger med sig. Sedan kommer du åt bättre att få ut resterna av sprinten i axeln:)
Lycka till

Eller menar du inne i knuten?
Isf blir det kanske värre...

Det är den inne i knuten sad

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 april 2013
#6
När jag råkade ut för samma sak så lyckades jag pilla in svetstråd i lagom storlek in i spåret såpass så resterna av låsringen blev synlig, sen bände jag ut den änden med mejsel så jag kom åt med näbbtång samt polygrip att dra ut ringen. Ringen sitter hyfsat lös i spåret så brukar inte vara några problem att göra på detta sättet.

Mjuka små insex nycklar som inte går av om dom böjs funkar också bra.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

349 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
När jag råkade ut för samma sak så lyckades jag pilla in svetstråd i lagom storlek in i spåret såpass så resterna av låsringen blev synlig, sen bände jag ut den änden med mejsel så jag kom åt med näbbtång samt polygrip att dra ut ringen. Ringen sitter hyfsat lös i spåret så brukar inte vara några problem att göra på detta sättet.

Mjuka små insex nycklar som inte går av om dom böjs funkar också bra.



Mvh Tommy

Okej aa får inhandla lite svetstråd då, hur tålig är den ?  smile gjorde så här med en liten smal mejsel men vågade inte köra för långt var rädd att den skulle gå av men gissar på att det är ca 75% kvar av låsringen kvar i spåret..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 april 2013
#8
DAB87 skrev:
te_wik skrev:
När jag råkade ut för samma sak så lyckades jag pilla in svetstråd i lagom storlek in i spåret såpass så resterna av låsringen blev synlig, sen bände jag ut den änden med mejsel så jag kom åt med näbbtång samt polygrip att dra ut ringen. Ringen sitter hyfsat lös i spåret så brukar inte vara några problem att göra på detta sättet.

Mjuka små insex nycklar som inte går av om dom böjs funkar också bra.



Mvh Tommy

Okej aa får inhandla lite svetstråd då, hur tålig är den ?  smile gjorde så här med en liten smal mejsel men vågade inte köra för långt var rädd att den skulle gå av men gissar på att det är ca 75% kvar av låsringen kvar i spåret..

Nog är det rätt tåligt, använde en "pinne" till pinnsvetsen, skalade bara av ytterhöljet.
Du kan egentligen använda vad som helst så länge det inte är för stort och kilar fast, och hårt nog så du får kraft att knuffa låsringen så den blir synlig i luckan. Den får ju inte heller gå av, det gör bara saken värre.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

349 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#9
te_wik skrev:
DAB87 skrev:
te_wik skrev:
När jag råkade ut för samma sak så lyckades jag pilla in svetstråd i lagom storlek in i spåret såpass så resterna av låsringen blev synlig, sen bände jag ut den änden med mejsel så jag kom åt med näbbtång samt polygrip att dra ut ringen. Ringen sitter hyfsat lös i spåret så brukar inte vara några problem att göra på detta sättet.

Mjuka små insex nycklar som inte går av om dom böjs funkar också bra.



Mvh Tommy

Okej aa får inhandla lite svetstråd då, hur tålig är den ?  smile gjorde så här med en liten smal mejsel men vågade inte köra för långt var rädd att den skulle gå av men gissar på att det är ca 75% kvar av låsringen kvar i spåret..

Nog är det rätt tåligt, använde en "pinne" till pinnsvetsen, skalade bara av ytterhöljet.
Du kan egentligen använda vad som helst så länge det inte är för stort och kilar fast, och hårt nog så du får kraft att knuffa låsringen så den blir synlig i luckan. Den får ju inte heller gå av, det gör bara saken värre.



Mvh Tommy

Okej, ja får testa mig fram lite med svetstråd så får jag se hur det går tongue

Försöker iaf
12 819 Inlägg
349 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
Lycka till!


Mvh Tommy

Tack jag återkommer om hur det går, har 5 arbetspass jag måste ta mig igenom innan jag kan åka till garaget och fortsätta men lägger upp bilder samt info hur det har gått sen smile


Sök