Audi A3 överhettar

Kuffe Audi:ot
18 april 2013 · 183 Inlägg

Hallå!
Igår var jag ute som vanligt med min Audi och körde. Efter ett tag så piper det i bilen och jag märker att kylarlampan blinkar och tempen rusat upp till 130.
Stannar med öppen huv och fläktarna dånar som aldrig förr.. Efter några få minuter så är bilen nere på 90c igen och jag tuffar in på närmaste parkering.
Provar att tomgångsköra den men tempen skjuter ännu en gång till 130 efter en liten stund, med öppen huv så höll den sig på 90c betydligt längre.

Har kikat under huven och allting ser bra ut, kylarvätskan är på max, drivremmen är kvar och spänd, vattenpumpen snurrar som den ska.
Men den övre kylarslangen blir bara ljummen och värmen funkar inte i kupén..

Bilen i fråga är en Audi A3 1.6 från -04 (8P)
Bilen är förövrigt köpt på bilfirma för 1-månad sen.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Kuffe (18 april 2013)

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

Kan ju mycket väl vara vattenpumpen som gett upp. Inte att den inte snurrar "utvändigt", men att då impellern (impellerna?...nee?) gett upp.

Har du ingen värme i bilen skulle det ju indikera att vattnet inte cirkulerar som det ska

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mankan87
18 april 2013 · 112 Inlägg

skulle gissa på vattenpumpen med.

Lowpass
18 april 2013 · 1 224 Inlägg

Hur långt har bilen gått? Kamremsbytet gjort som det ska?

i-vtec Do you?
Kuffe Audi:ot
18 april 2013 · 183 Inlägg

Precis. Som jag skrev tidigare så verkar inte vattnet gå runt.
Bilen har gått 9700mil i dagsläget. Kamremmen är aldrig bytt trots rekommendationen på "5år eller 12.000mil".

Jag borde då kunna intyga med serviceboken för firman att den inte är servad som den ska och därmed kan pumpen ha gått 4år längre än vad den ska.
En annan teori jag har är att det kan vara termostaten som är stängd.

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
it_mutt Avstängd
18 april 2013 · 10 388 Inlägg

Kuffe skrev:
Precis. Som jag skrev tidigare så verkar inte vattnet gå runt.
Bilen har gått 9700mil i dagsläget. Kamremmen är aldrig bytt trots rekommendationen på "5år eller 12.000mil".

Jag borde då kunna intyga med serviceboken för firman att den inte är servad som den ska och därmed kan pumpen ha gått 4år längre än vad den ska.
En annan teori jag har är att det kan vara termostaten som är stängd.

Ja, fast då får värme i bilen iaf (även om den inte öppnar menar jag)

Värt att tillägga kan vara; på 1.6:an finns det två modeller av vattenpump; en som drivs av kamrem och en som inte gör det. Nu har du iofs kört "övertid", så det kanske kan kvitta (då kamremmen ändå bör bytas enligt mig, och då även vattenpumpen samtidigt)

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
magloman
20 april 2013 · 30 Inlägg

Låter som vattenpumpen

Byt den o alla remmar, lika bra o ta termostaten med. Kostar ju inte mkt.

Audi S4 (1992)
VirreVicente Student
23 april 2013 · 16 Inlägg

du kan alltid testa ifall termostaten har fastnat. Lägg den i en kastrull med vatten och sätt på plattan. Vid någon temperatur över 70 grader kommer förhoppningsvis termostaten att öppna.
Tror dock på vattenpumpen men skadar aldrig att kolla termostaten, kostar inget!

Toyota MR2 "G-Limited" (1991)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 april 2013 · 2 307 Inlägg

Vilken 1.6 har du FSI eller den vanliga ??

Om du har den vanliga e det faktiskt ingen årsintrvall på kamremmen. Den skall kollas första gången vid 120.000 km å därefter varje 30.000km ingen bytesintervall !!

Termostaterna e almänt kassa på VAG bilar köp komplett med hela huset å givarna så slipper du problem med nått av dom innom det närmaste..

Men om du inte får nån värme i kupen så skulle jag nog tro mera på topppackning eller vattenpump.

Kolla också 100 att du har ordentligt med vatten i den röda glykolen har en förkärlek till å färga av sig så behållaren ser full ut...

Lycka till

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Kuffe Audi:ot
23 april 2013 · 183 Inlägg

Tack för alla råd!

Det är en vanlig 1.6. Trodde intervallen låg på 5år. FSI har väl kamkedja? Skönt isånnafall o slippa byta på ett tag.
Oljan ser bra ut och bilen ryker inte vitt. Så förhoppningvis är det inte toppackningen.

Aerodynamics is for those who cannot manufacture good engines.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang