2448
Sök

Bränsleförbrukning Volvo S70/ v70 1997-2000 2,5 Glt / 2,5 T

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 april 2013
#21
Evildan skrev:
Louksor skrev:
Det stämmer enligt deras uppgifter.
Men 140hk o 170hk 20V motorerna är likadana, 140hk har strypt mjukvara.
De går båda att få upp till 188hk med mjukvara från BSR.

Men tror nog att busgrabben tänkte på ökningen 40hk från 170 till 210hk, vilket jag håller med om att den effekten nog inte stämmer. Har han endast bytt mjukvaran så är det nog mest troligt runt 188hk i hans motor.
Dock får han gärna bevisa att han verkligen har 210hk i motorn om han har mätt effekten och stämmer det får han gärna dela med sig vem som optimerat mjukvaran smile

edit:
Kollade hans sida och hittade bilen.
enligt info:
smått trimmad med mjukvara, avgassystem och insug
blev körd på rullande lansväg till 210hk mellan 1800-6100rpm och 280nm vid 1200-5800rpm





Evildan skrev:

En 140hk 20v byter man helt enkelt mjukvara i och då producerar den 188hk.
så jo, du kan få till och med 48hk mer genom att bara byta mjukvara på en sådan sugmotor.

http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/v … 1997-2000/
(om nu inte BSR ljuger friskt)


jag väljer att inte spekulera i vad busgrabb menar, utan använder bara de ord han faktiskt skrivit

"Nej du fick inte 40 hkr mer med annan mjukvara på en 2.5 liters maskin utan turbo"

och ger respons utefter dessa, sen om han syftar på ngt annat kan vi endast spekulerai, fast antagligen är syftningen vinklad åt 170hk maskinens håll.

att polara däremot endast beskriver effektökningen pga byte av programvara är en annan sak, för 48hk i en 2.5litersmotor med endast byte av "1or och 0or" är möjligt, det är detta jag protesterar emot smile

Jag trodde det var lite underförstått när jag sa 40 hkr mer att jag utgick ifrån 170 hkr maskinen.
Vet att 140 och 170 hästaren är precis identiska förutom mjukvaran om det gäller 20 ventilarna.

Så några 210 hkr med mjukvara är det inte frågan om på långa vägar...

Autotech

430 Inlägg
23 april 2013
#22
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Louksor skrev:
Det stämmer enligt deras uppgifter.
Men 140hk o 170hk 20V motorerna är likadana, 140hk har strypt mjukvara.
De går båda att få upp till 188hk med mjukvara från BSR.

Men tror nog att busgrabben tänkte på ökningen 40hk från 170 till 210hk, vilket jag håller med om att den effekten nog inte stämmer. Har han endast bytt mjukvaran så är det nog mest troligt runt 188hk i hans motor.
Dock får han gärna bevisa att han verkligen har 210hk i motorn om han har mätt effekten och stämmer det får han gärna dela med sig vem som optimerat mjukvaran smile

edit:
Kollade hans sida och hittade bilen.
enligt info:
smått trimmad med mjukvara, avgassystem och insug
blev körd på rullande lansväg till 210hk mellan 1800-6100rpm och 280nm vid 1200-5800rpm


kanske ska skriva hur jag gick till väga då iom att det finns många tvivlare på detta forum,
en numera nerlagd firma i partille(gbg) tog in bilen bytte div delar runt motorn och därefter kördes bilen på rullande landsväg.
Bytt: smogfree ecu från florida (usa), racecat samt borttagen dämpare, 2,5", insug bytt till usa motsvarighet samt sport luftfilter. fick då jämnt fint register där max effekt kom vid 18-1900rpm och drog till ca 6000rpm, detta enligt gik turbos dåvarande landsväg...






jag väljer att inte spekulera i vad busgrabb menar, utan använder bara de ord han faktiskt skrivit

"Nej du fick inte 40 hkr mer med annan mjukvara på en 2.5 liters maskin utan turbo"

och ger respons utefter dessa, sen om han syftar på ngt annat kan vi endast spekulerai, fast antagligen är syftningen vinklad åt 170hk maskinens håll.

att polara däremot endast beskriver effektökningen pga byte av programvara är en annan sak, för 48hk i en 2.5litersmotor med endast byte av "1or och 0or" är möjligt, det är detta jag protesterar emot smile

Jag trodde det var lite underförstått när jag sa 40 hkr mer att jag utgick ifrån 170 hkr maskinen.
Vet att 140 och 170 hästaren är precis identiska förutom mjukvaran om det gäller 20 ventilarna.

Så några 210 hkr med mjukvara är det inte frågan om på långa vägar...

Mopar or no car!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 april 2013
#23
Polara skrev:
kanske ska skriva hur jag gick till väga då iom att det finns många tvivlare på detta forum,
en numera nerlagd firma i partille(gbg) tog in bilen bytte div delar runt motorn och därefter kördes bilen på rullande landsväg.
Bytt: smogfree ecu från florida (usa), racecat samt borttagen dämpare, 2,5", insug bytt till usa motsvarighet samt sport luftfilter. fick då jämnt fint register där max effekt kom vid 18-1900rpm och drog till ca 6000rpm, detta enligt gik turbos dåvarande landsväg...

Det var ett jävla register du fick tag på! wink

Max effekt vid 18-1900 rpm på en bensinsugis? Och max vrid vid nästan 6000 rpm?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

730 Inlägg
23 april 2013
#24
Fast är det inte 140 och 170hk motorerna som sitter i tex v70n modellerna som är identiska? och inte dom modellerna som ts vill ha en uppfattning om förbrukningen på

430 Inlägg
23 april 2013
#25
F4S4N skrev:
Polara skrev:
kanske ska skriva hur jag gick till väga då iom att det finns många tvivlare på detta forum,
en numera nerlagd firma i partille(gbg) tog in bilen bytte div delar runt motorn och därefter kördes bilen på rullande landsväg.
Bytt: smogfree ecu från florida (usa), racecat samt borttagen dämpare, 2,5", insug bytt till usa motsvarighet samt sport luftfilter. fick då jämnt fint register där max effekt kom vid 18-1900rpm och drog till ca 6000rpm, detta enligt gik turbos dåvarande landsväg...

Det var ett jävla register du fick tag på! wink

Max effekt vid 18-1900 rpm på en bensinsugis? Och max vrid vid nästan 6000 rpm?

smile nä inte riktigt så utan vad jag menar är att den drog till 6000rpm dock inte med maxeffekt, max vrid kom vid 35-4000rpm om jag minns rätt...

Mopar or no car!

1 808 Inlägg
23 april 2013
#26
tanka min bil nyss och de sluta på:

79,6 mil på 65 liter bränsle

Enligt färddatorn låg jag på 0,79 blandat och 65/79,6 = cirka 0,816

Landsväg, lite E4 och Stadskörning

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 april 2013
#27
master_- skrev:
Fast är det inte 140 och 170hk motorerna som sitter i tex v70n modellerna som är identiska? och inte dom modellerna som ts vill ha en uppfattning om förbrukningen på

Stämmer

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

16 Inlägg
10 december 2013
#28
Min s70 glt med manuell låda dricker ca 0,8 landsväg och 0,9-0,95 blandad.

//Andersson

265 Inlägg
10 december 2013
#29
S70 2.5T 1999:a. optimerad. ca 1.2L blandad körning.
Landväg/motorväg 90-100km/h 0.7L



Sök