2529
Sök

Opel Vectra, 89. Olja i luftfiltret - kan det vara vevhusventen som behöver rengöras?

260 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#1
Har alltså bytt luftfilter och ser att det är olja i det. (Även oljeläckage i motorn som rinner ner i tändstiftsbrunnarna). Kom att tänka på att det kanske är dags att rengöra vevhusventilationen men har bara hört talas om detta. Var sitter denna i motorn? Hur ser den ut?

2 174 Inlägg
21 april 2013
#2
Genna skrev:
Har alltså bytt luftfilter och ser att det är olja i det. (Även oljeläckage i motorn som rinner ner i tändstiftsbrunnarna). Kom att tänka på att det kanske är dags att rengöra vevhusventilationen men har bara hört talas om detta. Var sitter denna i motorn? Hur ser den ut?

Tyvärr ingen idé förklara en så enkel sak när du inte ser själv, bara öppna motorhuven börja leta.

Serva bilen, och byt slangarna med behållare till vevhusventilation.

På min ena satt det ett litet vevhusvent filter i original luftburken sen gick slangen vidare till insug det går inte missa.

Olja i tändstift brunnar kan va ventilkåps packningen som börjar ge upp om du Inte har en övre slang på toppen till vevhusvent som Volvo 850.


Det är väl bara gå ut kolla ist för fråga här.


260 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#3
Jag tror också att oljeläckaget beror på ventilkåpspackningarna, faktiskt. Topplockspackningen är bytt, men det finns ju fler längre ner.

Kan olja på någon av remmarna (fläktrem/drivrem?) göra gnissel vid start? Remmarna verkar ok spända och ser inte nötta ut, men det har kommit rejält med olja dit.

Det går inte att se ungefär då var jag borde leta efter vevhusventilationen? Om jag lägger upp en bild?

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-982857069a60f5a2a03dfb89623bda1b.jpg

2 174 Inlägg
22 april 2013
#4
Att det läcker olja kan bero på massor, kamaxel tätning, ventilkåps packning, fel moment vid topp packningsbyte eller ej planad topp.

Bäst är att köpa break cleaner och spruta överallt och rengöra motorn, sen kolla efter nån dag exakt vart det rinner ifrån.

På fram sidan vid grenröret ca 5 cm över mellan tändkablarna sitter ett rör in i ventilkåpan sen går en slang ner till en hållare ihop med oljestickan ser det ut som, där har du vevhusventen till och börja med, den slangen har dom tejpat och skit ser jag så börja kolla där.


260 Inlägg
24 april 2013
Trådstartare
#5
Tack för svar. smile Jag har sett den där slangen, och den ser illa ut. Men tror ändå att oljan kommer från packningarna, eftersom det är så "utbrett" läckage..

51 Inlägg
24 april 2013
#6
Olja i luftfiltret.! Hmm jag tror bilen har misstänt baktänt.? Eller runnit bakvägen.
Vevhusventilationen sitter som hangman säger.
In i ventilkåpan där. Den ser inte tejpad ut tycker jag däremot sitter där en kort slangbit mellan rör och toppen. Den kan ofta vara sprucken och trasig torkad å stenhård.. De är den snutt som sitter med slangklämmor.
Sen till att oljan är i luftfiltret. Det går en liten slang från ventilkåpans förhöjning där på bilden. till gasspjället. Där återcirkulerar ventilationen. Därifrån måste oljan i så fall runnit bakvägen ner i filtret. Eller att bilen misstänt så oljan flugit dit. Hade en kadett med denna motor. förra sommaren. Den läkte i ventilkåpan. Så jag tätade det. Då började det rinna på annat håll.
Så jag tog ett kompressionstest. Och då var de dåligt på två cylindrar så den tröck ur sig olja i vevhusventilationen.
Jag tycker din motor ser väldigt ren ut upp till. Så tippar på att det är den där slang snutten på vevhusventilationen.
En fråga. Drar den olja? Får du fylla på ofta? Finns även en liten packning där vid vevhusventilationen går ner i motorn. samma ställe där oljestickan går ner i motorn. Sitter i två skruv. m8 tor jag.
Mvh Joacim


260 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#7
jvae87 skrev:
Olja i luftfiltret.! Hmm jag tror bilen har misstänt baktänt.? Eller runnit bakvägen.
Vevhusventilationen sitter som hangman säger.
In i ventilkåpan där. Den ser inte tejpad ut tycker jag däremot sitter där en kort slangbit mellan rör och toppen. Den kan ofta vara sprucken och trasig torkad å stenhård.. De är den snutt som sitter med slangklämmor.
Sen till att oljan är i luftfiltret. Det går en liten slang från ventilkåpans förhöjning där på bilden. till gasspjället. Där återcirkulerar ventilationen. Därifrån måste oljan i så fall runnit bakvägen ner i filtret. Eller att bilen misstänt så oljan flugit dit. Hade en kadett med denna motor. förra sommaren. Den läkte i ventilkåpan. Så jag tätade det. Då började det rinna på annat håll.
Så jag tog ett kompressionstest. Och då var de dåligt på två cylindrar så den tröck ur sig olja i vevhusventilationen.
Jag tycker din motor ser väldigt ren ut upp till. Så tippar på att det är den där slang snutten på vevhusventilationen.
En fråga. Drar den olja? Får du fylla på ofta? Finns även en liten packning där vid vevhusventilationen går ner i motorn. samma ställe där oljestickan går ner i motorn. Sitter i två skruv. m8 tor jag.
Mvh Joacim

Tack för ditt utförliga svar! Jag har inte varit inloggad på ett tag och därför inte följt upp tråden. Var till verkstad häromdagen med en lång lista på grejer jag ville att de skulle serva/fixa/byta. En slang som läckte motorolja är bytt (den korta snutten mellan två klämmor, strax ovan och till vänster om den gula oljemätstickan - visst var det den slangsnutten du menade också?). Och sen läckte styrservoslangen också olja, och den slangen är bytt (fast det är en annan femma, den oljan lär inte sitta på ventilkåpan). Styrservooljan hade verkligen sjunkit i behållaren men min vanliga motorolja har inte krävt någon påfyllning på 3 år. Jag tror det har varit för mycket motorolja tidigare faktiskt, mot slutet var det mer normalnivå på stickan. Men nu är den också bytt (motoroljan).

Tittade i Haynes, och jo nu vet jag var vevhusventilationens filter sitter. Den sitter alltså som sagt under topplocket. Men vågar man ta loss locket bara sådär...? Verkade i boken som att det var kinkigt i vilken ordning bultarna skulle skruvas tillbaka och sånt (det hade jag aldrig gissat). Och hur är det om man ska byta packningar på ventilkåpan - det är inte fullt av olja därinne då? Alltså, att man på nåt vis måste tömma oljan först? (Jag känner på mig att det här är en halvdum fråga.. Sry.)

Apropå cylindrar, så hade bilen en period i vårvintras när den gav ifrån sig blårök och inte gick på alla cylindrar. Men det var nog nåt tillfälligt, för så är det inte längre.
Senast redigerat av Genna (15 maj 2013)

51 Inlägg
16 maj 2013
#8
Genna skrev:
jvae87 skrev:
Olja i luftfiltret.! Hmm jag tror bilen har misstänt baktänt.? Eller runnit bakvägen.
Vevhusventilationen sitter som hangman säger.
In i ventilkåpan där. Den ser inte tejpad ut tycker jag däremot sitter där en kort slangbit mellan rör och toppen. Den kan ofta vara sprucken och trasig torkad å stenhård.. De är den snutt som sitter med slangklämmor.
Sen till att oljan är i luftfiltret. Det går en liten slang från ventilkåpans förhöjning där på bilden. till gasspjället. Där återcirkulerar ventilationen. Därifrån måste oljan i så fall runnit bakvägen ner i filtret. Eller att bilen misstänt så oljan flugit dit. Hade en kadett med denna motor. förra sommaren. Den läkte i ventilkåpan. Så jag tätade det. Då började det rinna på annat håll.
Så jag tog ett kompressionstest. Och då var de dåligt på två cylindrar så den tröck ur sig olja i vevhusventilationen.
Jag tycker din motor ser väldigt ren ut upp till. Så tippar på att det är den där slang snutten på vevhusventilationen.
En fråga. Drar den olja? Får du fylla på ofta? Finns även en liten packning där vid vevhusventilationen går ner i motorn. samma ställe där oljestickan går ner i motorn. Sitter i två skruv. m8 tor jag.
Mvh Joacim

Tack för ditt utförliga svar! Jag har inte varit inloggad på ett tag och därför inte följt upp tråden. Var till verkstad häromdagen med en lång lista på grejer jag ville att de skulle serva/fixa/byta. En slang som läckte motorolja är bytt (den korta snutten mellan två klämmor, strax ovan och till vänster om den gula oljemätstickan - visst var det den slangsnutten du menade också?). Och sen läckte styrservoslangen också olja, och den slangen är bytt (fast det är en annan femma, den oljan lär inte sitta på ventilkåpan). Styrservooljan hade verkligen sjunkit i behållaren men min vanliga motorolja har inte krävt någon påfyllning på 3 år. Jag tror det har varit för mycket motorolja tidigare faktiskt, mot slutet var det mer normalnivå på stickan. Men nu är den också bytt (motoroljan).

Tittade i Haynes, och jo nu vet jag var vevhusventilationens filter sitter. Den sitter alltså som sagt under topplocket. Men vågar man ta loss locket bara sådär...? Verkade i boken som att det var kinkigt i vilken ordning bultarna skulle skruvas tillbaka och sånt (det hade jag aldrig gissat). Och hur är det om man ska byta packningar på ventilkåpan - det är inte fullt av olja därinne då? Alltså, att man på nåt vis måste tömma oljan först? (Jag känner på mig att det här är en halvdum fråga.. Sry.)

Apropå cylindrar, så hade bilen en period i vårvintras när den gav ifrån sig blårök och inte gick på alla cylindrar. Men det var nog nåt tillfälligt, för så är det inte längre.

Ja precis den slangen jag menade. Brukar ofta spricka.
Frågan där om Där den går in i blocket det lilla locket va de lite pilligt. Men de är bara två skruvar.? Om vi menar samma nu då. Var inte svårt men de gäller att inte få ner massa skit där från framkant på motorn. (Brukar samlas grus å sånt där) Nogra rengöra före. Men den packningen där borde inte läka.

Och ventilkåps packningen Byter du lätt behöver inte tömma oljan. De är dom små skruvarna uppe på motorn. 10mm hylsa. (Inte de stora dom får du inte röra de är till Själva toppen). Du skruvar isf lös de små skruvarna runt ventilkåpan lättar på vevhus slangen å lyfter av kåpan. Sen får du försöka skrapa bort den gamla packningen. Den kan sitta väldigt hårt. Skrapa å göra rent. Men som sagt de är nu öppet in i motorn och inga delar av packningen eller skräp får så klart trilla in. Detta är viktigt.! Ventilkåpspackningen kostar 35 kronor på Norrakust.se

Det sista med att den blöddrade till har jag ingen aning faktiskt. Kanske läkte in olja på något vis någonstans. Eller så va de något skräp som släppte en sväng. Har de hänt en gång och de blivit som vanligt efter är det nog ingen fara. Återkommande fel är irriterande.
Mvh!
Senast redigerat av jvae87 (16 maj 2013)



Sök