Vad är tuning?
Tuning innebär att vi modifierar bilen. Genom optimering förstärks delar/egenskaper för bättre prestanda. Inom tuning arbetar vi huvudsakligen med motortrim, väghållning och bromsar. Vi är noggranna med att modifiera din bil för ditt ändamål. Våra produkter och koncept är väl utprovade och vi samarbetar med välkända varumärken som Haldex, Statoil, Dunlop, Simons och Hohenester. Vi har även egen produktutveckling med erfarenhet av modifiering av gatbilar och racerbilar sedan början av 80-talet.
Vad är chiptrimning?
När man chiptrimmar en bil betyder det i praktiken att man byter ut motorns programvara mot ny programvara där mängden bränsle, turbotryck samt tändning optimerats. Våra programvaror är välmappade (drar jämt och fint genom hela registret med en påtaglig effektökning) för att ge den utlovade effekten även vid hård körning under en längre tid och inte vid endast någon enstaka acceleration.
Hur går en chiptrimning till?
Först kontrollerar vi att din bil fungerar korrekt genom testkörning och kontroll av motorelektroniken samt vissa mekaniska komponenter för att eliminera eventuella problem. Det är viktigt att åtgärda eventuella fel innan trimning eftersom trimning medför större påfrestningar. Är allt i sin ordning så byter vi ut bilens original programvara mot en ny programvara som är optimerad för just din bil. Därefter gör vi en individuell injustering och testkör för att uppnå bästa möjliga optimering på varje unik bil. Med anledning av detta skickar vi ej trimning på postorder utan vill försäkra oss om att den trimmade bilen är korrekt. Bilens felsökningsfunktioner och bevakningssystem bibehålls.
Vem utvecklar programvarorna?
Vi är exklusiva samarbetspartners med Hohenester Sport. Alla programvaror och motorsatser är noggrant utprovade på 4-hjuls rullande landsväg (genom statisk bromsning) och är TÜV-godkända. Statisk bromsning är den metod som används av biltillverkarna själva för att mäta vridmoment och effekt vid olika varvtal. Samtidigt mäts och övervakas en mängd mätvärden som tryck, lambdavärde och avgastemperatur för att säkerställa att dessa håller sig inom specificerade och säkra intervall. Programvaran är anpassad för varje bilmodells databoxnummer. Angivna effektuppgifter på vår hemsida är från Hohenester Sport. När vi bygger tävlingsmotorer utvecklas särskild programvara i samarbete med Hohenester Sport.
Måste jag köra med 98 oktanig bensin med en chiptrimmad bil?
Bilens nya programvara är optimerad efter den kvaliteten. För att uppnå utlovad effekt och för att motorn skall må så bra som möjligt SKALL 98 oktan användas.
Hur länge behöver ni bilen vid chiptrim?
För steg 1 behöver vi bilen ca 4 timmar med kontroll och provkörning både före och efter trimning.
Kommer min bil att ta skada av denna effekthöjning?
Audi, VW, Skoda och Seat håller hög kvalitet. Den höjda effekten ligger fortfarande inom säkerhetsmarginalen.
Kommer bränsleförbrukningen att öka?
Vid normal körning ändras inte bränsleförbrukningen. På vissa modeller sjunker bränsleförbrukningen vid landsvägskörning.
Vilket luftfilter ska jag välja?
Originalfiltret fungerar utmärkt även vid trimning fungerar. Väljer man en annan typ av luftfilter som regelbundet ska oljas in så ska man vara försiktig med hur mycket olja man använder.
Behöver bilen servas oftare?
Nej, följ serviceboken som tidigare.
Kan man återställa bilen orginal?
Ja
(BÖR NOTERAS ATT DE ÄR FRÅGOR SOM KUNDER OFTA STÄLLER TILL OLIKA FÖRETAG I DETTA FALL
HTTP://WWW.ACE-COMPETITION.SE )