4058
Sök

B230AT "Förgasarturbo"

Emelie Hallberg
829 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#1
Hejsan köpte mig ett turbokit till min förgasar 740 med b230A motorn...
Detta är orginalkitet jag fått tag i men alltså är det bara att hänga på min motor?
Eller måste man göra något mer med den? eller skall motorn klara av att bara hänga på detta kit?
Finns så väldigt dåligt info om detta kit...
Sett nån Volvo 245 med denna motorn B230AT "orginal alltså"

Mvh Emelie


Forummoderator
26 400 Inlägg
26 april 2013
#2
Är det inklusive allt med oljetråg med uttag för oljeretur?

Och hur har du tänkt regga det hela?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 418 Inlägg
26 april 2013
#3
Oceanmist skrev:
Hejsan köpte mig ett turbokit till min förgasar 740 med b230A motorn...
Detta är orginalkitet jag fått tag i men alltså är det bara att hänga på min motor?
Eller måste man göra något mer med den? eller skall motorn klara av att bara hänga på detta kit?
Finns så väldigt dåligt info om detta kit...
Sett nån Volvo 245 med denna motorn B230AT "orginal alltså"

Mvh Emelie

är inte säker men b230a kan ha klenare vevstakar än b23a, då första b230 upp till 89-90 är klenaste motorn volvo har gjort.
men annars ska det väll bara vara att skruva på om du har tillhörande förgasare och allt annat:)

och det kan även bli problem med bränsleblandningen om förgasaren kommer från en b21 eller mindre än b23.
Senast redigerat av Johan85 (26 april 2013)

41 Inlägg
26 april 2013
#4
stakarna är klena fram till -88b (augusti -88) efterssom det är en 230A kan man ju vara ganska säker att motorn är tidigare än det, fast det ju kan vara 88b, men är motorn 85-88a så håller inte stakarna någonting

5 741 Inlägg
26 april 2013
#5
Johan85 skrev:
Oceanmist skrev:
Hejsan köpte mig ett turbokit till min förgasar 740 med b230A motorn...
Detta är orginalkitet jag fått tag i men alltså är det bara att hänga på min motor?
Eller måste man göra något mer med den? eller skall motorn klara av att bara hänga på detta kit?
Finns så väldigt dåligt info om detta kit...
Sett nån Volvo 245 med denna motorn B230AT "orginal alltså"

Mvh Emelie

är inte säker men b230a kan ha klenare vevstakar än b23a, då första b230 upp till 89-90 är klenaste motorn volvo har gjort.
men annars ska det väll bara vara att skruva på om du har tillhörande förgasare och allt annat:)

B230A har mycket klenare stakar än B23A. B230A är av de årsmodeller (84-88) där B230-motorn var som klenast.
Har för mig de klena stakarna sägs gå av vid effekter just över 200hk.


Jag har några pdfer på datorn angående AT-satsen, kommer inte ihåg var jag tagit dem ifrån men hittade pdferna när jag sökte information om AT-satsen på google.

Edit:
http://www.volvoturbo.net/AT.pdf
http://www.volvoturbo.net/AT1.pdf
http://www.volvoturbo.net/AT2.pdf
Senast redigerat av simlar (26 april 2013)


Emelie Hallberg
829 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#6
Ja det är ett orginalkit.. oljetråget sitter på bilen redan.
Det är de om en orginal bil med detta kit har starkare grejer i motorn än vad en b230a har, om det går att hänga på grejerna och köra lugnt utan ras?


5 741 Inlägg
27 april 2013
#7
Oceanmist skrev:
Ja det är ett orginalkit.. oljetråget sitter på bilen redan.
Det är de om en orginal bil med detta kit har starkare grejer i motorn än vad en b230a har, om det går att hänga på grejerna och köra lugnt utan ras?

Bör gå att hänga på kittet utan ras. Strombergaren klarar ändå inte av att flöda för mer än ca170hk (och då måste förgasarnålen slipas så pass tunn så den blir så kort att det finns risk för gashäng).

Men enligt ena pdfen jag länkade i mitt förra inlägg så är B230AT-kittet specat till 143hk/231Nm.
Jag ser även i samma pdf att B230AT-kittet ska ha specialkolvar (lägre kolvar) så att kompressionsförhållandet blir 8,1:1 istället för original sugkomp som ligger på 10,3:1.

Möjligtvis att det räcker att slipa förbränningsrummen i toppen lite och montera dubbla topplockspackningar för att få ner kompförhållandet. Eller så sänker du laddtrycket så den laddar max 0,2-0,3bar så bör effekten hållas nere till ca 140hk.


Emelie Hallberg
829 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Oceanmist skrev:
Ja det är ett orginalkit.. oljetråget sitter på bilen redan.
Det är de om en orginal bil med detta kit har starkare grejer i motorn än vad en b230a har, om det går att hänga på grejerna och köra lugnt utan ras?

Bör gå att hänga på kittet utan ras. Strombergaren klarar ändå inte av att flöda för mer än ca170hk (och då måste förgasarnålen slipas så pass tunn så den blir så kort att det finns risk för gashäng).

Men enligt ena pdfen jag länkade i mitt förra inlägg så är B230AT-kittet specat till 143hk/231Nm.
Jag ser även i samma pdf att B230AT-kittet ska ha specialkolvar (lägre kolvar) så att kompressionsförhållandet blir 8,1:1 istället för original sugkomp som ligger på 10,3:1.

Möjligtvis att det räcker att slipa förbränningsrummen i toppen lite och montera dubbla topplockspackningar för att få ner kompförhållandet. Eller så sänker du laddtrycket så den laddar max 0,2-0,3bar så bör effekten hållas nere till ca 140hk.

Okej, ja man kanske vågar hänga på de och prova smile skulle vara kul att testa


Avstängd
1 418 Inlägg
27 april 2013
#9
Oceanmist skrev:
simlar skrev:
Oceanmist skrev:
Ja det är ett orginalkit.. oljetråget sitter på bilen redan.
Det är de om en orginal bil med detta kit har starkare grejer i motorn än vad en b230a har, om det går att hänga på grejerna och köra lugnt utan ras?

Bör gå att hänga på kittet utan ras. Strombergaren klarar ändå inte av att flöda för mer än ca170hk (och då måste förgasarnålen slipas så pass tunn så den blir så kort att det finns risk för gashäng).

Men enligt ena pdfen jag länkade i mitt förra inlägg så är B230AT-kittet specat till 143hk/231Nm.
Jag ser även i samma pdf att B230AT-kittet ska ha specialkolvar (lägre kolvar) så att kompressionsförhållandet blir 8,1:1 istället för original sugkomp som ligger på 10,3:1.

Möjligtvis att det räcker att slipa förbränningsrummen i toppen lite och montera dubbla topplockspackningar för att få ner kompförhållandet. Eller så sänker du laddtrycket så den laddar max 0,2-0,3bar så bör effekten hållas nere till ca 140hk.

Okej, ja man kanske vågar hänga på de och prova smile skulle vara kul att testa

det håller nog så länge du inte går över 0.5bar i ladd:)

Forummoderator
26 400 Inlägg
27 april 2013
#10
Oavsett, så länge det inte finjusteras så var redo för att det kommer dras bensin som attan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök