4124
Sök

Bra pendlar bil, audi 100 -93 2.5tdi

78 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#1
Hej, ute efter en bra pendlar bil under 15000 och hittat en audi 100 -93 2.5tdi med 115hk.

men är inte så hitta vad en sån har bränsleförbrukning på vid långkörning?
är detta en bra pendlar bil för 10.000:- ?

1 365 Inlägg
30 april 2013
#2
.... Vad ligger skatten på egentligen? Jag har svårt att se att du kan hitta en sämre pendlarbil om vi ser till totalpris, men jag kanske inbillar mig att skatten är högre än vad den egentligen är.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
30 april 2013
#3
Varför kikar folk så förbannat mycket på skatten? Kör man långt är förbrukningen betydligt mer intressant och det dyra i ett bilägande ihop med reservdelar (Iaf på bilar i denna prisklass, på nyare/dyrare bilar är värdeminskningen också en enorm faktor - speciellt jämfört med skatten).

Säg att man kör ca 3500 mil på ett år. Då kostar soppan i runda slängar 40 papp per år. Om skatten är på 2000 eller 4000 så är det ändå bara en skillnad på 5% av förbrukningskostnaden.
Kan man köpa en bil som drar 1dl mindre per mil istället för en som kostar 2000 kr mindre i skatt sparar man in mellanskillnaden på en dyrare skatt ungefär var 4e månad...

/Mattias

1 365 Inlägg
30 april 2013
#4
Ja fast nu snackar vi ju inte om en modern diesel direkt utan ett härke från 90 talet. Den drar till att börja med knappast 0.5 milen utan snarare 0.8 till 1 liter. Dessutom var skatten 5700 kr.

Det kryllar ju av vettiga pendlingsbilar med en skatt under 1500 kr så JA, i det här fallet lär det ju bli en kraftig faktor.


matteeee skrev:
Varför kikar folk så förbannat mycket på skatten? Kör man långt är förbrukningen betydligt mer intressant och det dyra i ett bilägande ihop med reservdelar (Iaf på bilar i denna prisklass, på nyare/dyrare bilar är värdeminskningen också en enorm faktor - speciellt jämfört med skatten).

Säg att man kör ca 3500 mil på ett år. Då kostar soppan i runda slängar 40 papp per år. Om skatten är på 2000 eller 4000 så är det ändå bara en skillnad på 5% av förbrukningskostnaden.
Kan man köpa en bil som drar 1dl mindre per mil istället för en som kostar 2000 kr mindre i skatt sparar man in mellanskillnaden på en dyrare skatt ungefär var 4e månad...


Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2013
#5
Richtenb skrev:
Ja fast nu snackar vi ju inte om en modern diesel direkt utan ett härke från 90 talet. Den drar till att börja med knappast 0.5 milen utan snarare 0.8 till 1 liter. Dessutom var skatten 5700 kr.

Det kryllar ju av vettiga pendlingsbilar med en skatt under 1500 kr så JA, i det här fallet lär det ju bli en kraftig faktor.


matteeee skrev:
Varför kikar folk så förbannat mycket på skatten? Kör man långt är förbrukningen betydligt mer intressant och det dyra i ett bilägande ihop med reservdelar (Iaf på bilar i denna prisklass, på nyare/dyrare bilar är värdeminskningen också en enorm faktor - speciellt jämfört med skatten).

Säg att man kör ca 3500 mil på ett år. Då kostar soppan i runda slängar 40 papp per år. Om skatten är på 2000 eller 4000 så är det ändå bara en skillnad på 5% av förbrukningskostnaden.
Kan man köpa en bil som drar 1dl mindre per mil istället för en som kostar 2000 kr mindre i skatt sparar man in mellanskillnaden på en dyrare skatt ungefär var 4e månad...


Fast, den ligger nog inte heller på några 0,8-1l/milen iaf. Min 2,8 som var en 91b med närmare 40.000mil bakom sig, låg på 0.8-0.85l/mil landsväg.

Kom verkligen 2.5tdi 93? Var det inte 94? (nåja, mindre viktigt visserligen)

Är skatten sen 5700:- som Richtenb skriver, och du bara sparar in 1dl/mil, så är det ju inte direkt någon större spargris på 3500mil (som bara verkar vara taget ur luften?) att köra diesel (eller ja, just denna diesel då).

Och, vi vet ju inte hur långt som det ska köras eller vilken typ av väg
Senast redigerat av it_mutt (30 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 365 Inlägg
30 april 2013
#6
Sant, den drar 0.67 blandad enligt fabriksuppgift. Men baserat på det om det nu stämmer så är det ju inte direkt svårt att hitta en bensinare som drar 0.8 blandad




it_mutt skrev:
Richtenb skrev:
Ja fast nu snackar vi ju inte om en modern diesel direkt utan ett härke från 90 talet. Den drar till att börja med knappast 0.5 milen utan snarare 0.8 till 1 liter. Dessutom var skatten 5700 kr.

Det kryllar ju av vettiga pendlingsbilar med en skatt under 1500 kr så JA, i det här fallet lär det ju bli en kraftig faktor.


matteeee skrev:
Varför kikar folk så förbannat mycket på skatten? Kör man långt är förbrukningen betydligt mer intressant och det dyra i ett bilägande ihop med reservdelar (Iaf på bilar i denna prisklass, på nyare/dyrare bilar är värdeminskningen också en enorm faktor - speciellt jämfört med skatten).

Säg att man kör ca 3500 mil på ett år. Då kostar soppan i runda slängar 40 papp per år. Om skatten är på 2000 eller 4000 så är det ändå bara en skillnad på 5% av förbrukningskostnaden.
Kan man köpa en bil som drar 1dl mindre per mil istället för en som kostar 2000 kr mindre i skatt sparar man in mellanskillnaden på en dyrare skatt ungefär var 4e månad...


Fast, den ligger nog inte heller på några 0,8-1l/milen iaf. Min 2,8 som var en 91b med närmare 40.000mil bakom sig, låg på 0.8-0.85l/mil landsväg.

Kom verkligen 2.5tdi 93? Var det inte 94? (nåja, mindre viktigt visserligen)

Är skatten sen 5700:- som Richtenb skriver, och du bara sparar in 1dl/mil, så är det ju inte direkt någon större förtjänst på 3500mil (som bara verkar vara taget ur luften?) att köra diesel.

Och, vi vet ju inte hur långt som det ska köras eller vilken typ av väg


Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2013
#7
Richtenb skrev:
Sant, den drar 0.67 blandad enligt fabriksuppgift. Men baserat på det om det nu stämmer så är det ju inte direkt svårt att hitta en bensinare som drar 0.8 blandad

Nej det är då inga problem att hitta. Det klarar ju ex.vis min A3 utan några problem, o där har vi då en skatt på 1600:-/år

(enligt Audi strax under 0,8 blandad körning, vill däremot påstå att den går billigare än så, dock enbart räknat på tankning vs. körda mil, så inte helt 100, men iaf)

Sen ska man givetvis också komma ihåg, att snåla bilar inte behöver vara snåla alltid. Hade ju en Clio2 ett tag innan, landsväg (landsväg enligt mig; 70-80-90-vägar) var den snål, men, motorväg var den inte mycket snålare än A4:an jag hade.

Så, det beror ju som sagt på vad det är för typ av väg som ska avverkas också, åtminstone gör det ju sitt till.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
30 april 2013
#8
Min poäng var endast att dyrare skatt inte tvunget gör att bilen blir dyrare totalt sett. Eftersom jag inte vet något om vad TS har för alternativ, hur många mil han kör eller något kan jag inte spekulera djupare än så och gav därför bara en generell visning på att skatten inte är den viktigaste faktorn i ett bilägande.

Richtenb skrev:
Ja fast nu snackar vi ju inte om en modern diesel direkt utan ett härke från 90 talet. Den drar till att börja med knappast 0.5 milen utan snarare 0.8 till 1 liter. Dessutom var skatten 5700 kr.

Det kryllar ju av vettiga pendlingsbilar med en skatt under 1500 kr så JA, i det här fallet lär det ju bli en kraftig faktor.

/Mattias

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 april 2013
#9
Skall du köpa en äldre dieselbil så tänk på att det inte är så roligt om något kastar in handduken. Ett turbobyte (om en sådan finns), en ny dieselpump eller ett par nya spridare är inga roliga utgifter och motortypen är känslig för slitage som t.ex dålig kompression.

En bensindriven sugmotor av lite äldre typ är lite enklare och billigare att hålla liv i men jag vet att en del påstår motsatsen att en diesel bygger på en enklare princip. Visst i teorin är det korrekt, men spelar det någon roll att där är färre komponenter när de som finns i en diesel kostar mer att reparera?

Skall du köpa en äldre diesel och har tänkt köra långt med den var noggrann med motorns skick, en frisk diesel håller länge.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

730 Inlägg
30 april 2013
#10
fast nu när dieseln är så pass dyr så måste man väl åka ganska många mil för att det ska vara lönt att betala ganska många mer tusen i skatt än vad det är på en bensinare

Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2013
#11
master_- skrev:
fast nu när dieseln är så pass dyr så måste man väl åka ganska många mil för att det ska vara lönt att betala ganska många mer tusen i skatt än vad det är på en bensinare

Mnja, säg att du betalar 4500:- mer i skatt/år för en diesel (bara tog en siffra utan att kolla upp skillnaden på två specifika bilar, och för räkneexemplets skull)

OM dieselsläden drar 1dl mindre än motsvarande bensinare, så tar krävs det; (om vi utgår från att bensin och diesel båda kostar 15kr/l)
3000mil (300l soppa * 15kr = 4500:-)

Inte -så- extremt långt (i mitt tycke). Men, då är vi också "bara" +-0kr (på den "biten")

O ja, det är väl inte för inte som dieselkärrorna ofta rullat långt. Och kör man långt så ökar ju sen servicekostnader osv, fast, det gör det ju även om bilen går på bensin givetvis.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

730 Inlägg
30 april 2013
#12
it_mutt skrev:
master_- skrev:
fast nu när dieseln är så pass dyr så måste man väl åka ganska många mil för att det ska vara lönt att betala ganska många mer tusen i skatt än vad det är på en bensinare

Mnja, säg att du betalar 4500:- mer i skatt/år för en diesel (bara tog en siffra utan att kolla upp skillnaden på två specifika bilar, och för räkneexemplets skull)

OM dieselsläden drar 1dl mindre än motsvarande bensinare, så tar krävs det; (om vi utgår från att bensin och diesel båda kostar 15kr/l)
3000mil (300l soppa * 15kr = 4500:-)

Inte -så- extremt långt (i mitt tycke). Men, då är vi också "bara" +-0kr (på den "biten")

O ja, det är väl inte för inte som dieselkärrorna ofta rullat långt. Och kör man långt så ökar ju sen servicekostnader osv, fast, det gör det ju även om bilen går på bensin givetvis.

Inte så långt ifrån med siffrorna wink

Diesel 6133kr i skatt. 2,5tdi avant

Bensin 2118kr i skatt. 2,3 avant

78 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#13
ursäkta, det jag är ute efter är lastbilsreggad å då hamnar skatten på 3000/år.

7 425 Inlägg
30 april 2013
#14
yAmh skrev:
ursäkta, det jag är ute efter är lastbilsreggad å då hamnar skatten på 3000/år.

precis å en tdi drar ju ca 0,65-0,7 smile plus dieseln är ju billigare än bensin,,



Sök