4699
Sök

Bygga egen bil

144 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
hej, tänkte se om någon här vet om det är möjligt att registrera en hemmabyggd ram med motor och drivlina från en 240 monterat på ett rörramschassie så man får köra efter allmän väg

5 131 Inlägg
6 maj 2013
inget är omöjligt. klart det går men köp en srfo handbok till att börja med. den innehåller allt du behöver tänka på och lite till. men det är nog inget man kastar ihop på en förmiddag. mycket att tänka på på materialval och hur ram konstrueras samt framvagn och bakvagsgeometri m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

144 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
okej, vi hoppas på den blir klar till studenten i 3an går i 2an nu så

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
6 maj 2013
börja med att göra en ritning ... en komplett ritning på ALLT

börja inte bara med att bygga och tro att de kommer av sig självt, för det gör det inte... därimot kommer ni göra ändringar och komma på bättre lösningar under projektets gång.

Men börja på papper, det är MYCKET mer jobb än vad man tror, och går du i 2an nu kan du nästan glömma att ha den färdig och reggad till studenten, antar att ni vill ha ett projektarbete ?  bygg en gokart, jävligt mycket jobb där med men det kan ni hinna med

eller kanske en moped, eller motordriven soffa med billjud och ölkyl inbyggt ? wink lovar att ni kommer va kungar om ni bygger något sånt !!
Senast redigerat av CHEEVA (6 maj 2013)

144 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
haha :p soffan lät ju inte helt fel wink idag hadde lärarna räknat ut att de skulle ta närmare 400 timmar så projektet är nerlagd hmm

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
7 maj 2013
400 timmar är snålt räknat ! tycker du ska bygga soffan wink riktigt coolt !!

144 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
blir nog cab av nå fränt iställe, lärarn erbjö sig å köra isåfall :p

1 160 Inlägg
8 maj 2013
bygg cab av en minibuss plats för många

144 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
va en bra ide faktiskt smile vet ni hur de är med förstärkningar på kirunacab?

1 160 Inlägg
8 maj 2013
svetsa dörrarna. annars titta på mina bilder

144 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
jo svetsa dörrar ingår ju som i kirunacab :p men om de är nåt i golve som må förstärkas smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
Min bror skulle bygga ihop en bil som projektarbete i skolan, och då hade han redan en klar kaross från bilen han tänkte utgå ifrån. (byggde helt nytt chassi) Vid tiden för redovisningen vill jag minnas att han hade ett rullande chassi, men det tog ytterligare ett år innan första provkörningen...

Nu är bilen besiktigad och godkänd, (3 år senare) men det finns fortfarande saker kvar att fixa till slutgiltigt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

144 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
finns nån bild på bygget?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
lada2104 skrev:
finns nån bild på bygget?

Min brors eller vad?

144 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
ja smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
Den är reggad som den står, bortsett från att extra skärmbreddare och stänklappar bak är avskruvade. Karossen är suzuki vitara, motor o låda från opel (astra gsi c20xe och omega automat) suzuki sj fördelningslåda, axlar från toyota lj70, egenbyggd ram och hjulupphängning.

http://i1075.photobucket.com/albums/w422/chrille_91/Witara%20XXL/DSC_0114.jpg

144 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
långt ifrå så seriöst vi tänkt bygga :p

1 213 Inlägg
9 maj 2013
Blir mycket jobb när ska bygga från scratch, då det finns massa regler som måstes följas. Alternativ 2 är att bygga om en standardbil och registrera som ombyggt fordon. Oavsett så måste man sfro-besikta fordonet, sen kan åka till bilprovningen och registreringsbesikta.

Skaffa först Sfro:s bygghandbok http://sfro.com/

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 maj 2013
Ska man göra ett bygge o få det så pass seriöst att det går att regga så går det inte att göra nåt "fulbygge" lite snabbt, då det är en del arbete att få till allting enligt reglerna. men jag råkar veta att dom är lite olika hårda på en del regler beroende på vad man ska bygga för nåt. Geometrin på hjulupphängning t.ex var inte fullt så noga på brorsans bil när den huvudsakligen skulle köras i skogen, då nöjde dom sig med att den inte var rent trafikfarlig vid vägkörning. Fast oavsett ändamål för bygget så krävs det ju att ram osv är dimensionerad för motorn och att den är förstärkt på rätt ställen.  Sen kostar ju även besiktningen av bygget några tusen.

144 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
när ja sa att de inte va så seriöst mena ja inte fulbygge, ja mena bara inge chassie alltså skärmar å hytt å de utan mer som en riktigt rejäl crosskart

Sök