I och med att bagaget är klart har jag kommit till den punkt i installationen där jag måste ta tag i dragningen av högtalarkablar ut i dörrarna. När jag byggde in ljudet i den andra C70'n använde jag mig av de lediga platserna i dörrkablagets kontakter. Jag lödde helt enkelt på kontaktstift på högtalarkablarna. Det var en chansning då jag inte hade en susning om hur det skulle bli, men det var en chansning som visade sig fungera utmärkt ljudmässigt. En annan fördel är att man inte behöver göra någon åverkan på dörrkontakterna.
Med instrumentbrädan bortplockad blir det avsevärt mycket enklare att komma åt jämfört med att ligga på rygg in under brädan, som jag gjorde i förra bilen.
Dock sitter den svarta balken exakt ivägen för den inre delen av dörrkontakten, så klart. Nu var det i och för sig väldigt enkelt att lossa balken och då blev det betydligt enklare.
När jag var klar med vänsterdörren så insåg jag att jag hade glömt att ta några bilder. Var nog en smula fokuserad på det jag gjorde!
Här på höger sida fick jag i alla fall tagit några bilder. Först måste motorn till kupéfläkten demonteras. Om inte går det inte att dra ut den långa hylsan som ugör den inre delen av dörrkablagets kontakt.
På bilden är dörrkontakten (grön/svart) redan isärplockad.
Hålet där dörrkontakten "bor".
På golvet ligger de två andra delarna till dörrkontakten. Den röda biten skall sitta runt kablaget övanför den gröna delen och sen skall hela härligheten stickas in i den svarta hylsan och klickas fast.
Än en gång var jag så fokuserad att jag glömde ta bilder på det jag gjorde.
Här är högtalarkablarna på plats och kontakten återmonterad.
Dags för kontakten i dörren.
Bort med dörrpanelen....
....ur med hela fönsterkassetten och lossa hela dörrkablaget ända från låset.
Allt för att kunna lirka ut gummigenomföringen så att det går att komma åt kontakten på ett något så när vettigt sätt.
Återigen glömdes kameran bort så här är allt återmonterat igen, och lite dämpmatta på plats också.
Bakre delen av kupén börjar bli klar också. Inga synliga kablar i alla fall.
Även kablaget till brytarpanelen är på plats, och tillfälligt panelen också.