Hejsan. Jag kör idag en volvo c70 2.4t årsmodell -99. Och har haft mina funderingar på att byta motorn i bilen. Vad krävs för att jag skall kunna montera i en t5 motor istället för min 2.4t som jag kör med idag? Räcker det med att byta motorn och styrboxen?
Beror på om du har en tidig eller sen 99'a. PÅ en tidig med mekaniskt spjäll så lär man lura antennringen när man byter box annars startar den inte.
På en sen med elektroniskt spjäll så lär man hitta någon som kan programmera om den styrboxen man redan har i bilen och lägga in T5'ans mjukvara istället.
Okej. Första ägaren köpte bilen 98-12-23 . Och jag var ute o snokade under huven och hittade under Insuget en medium stor elbox men ingen wire. Så jag tar för givet att det är Elektroniskt gas spjäll. På grund ut av att bilen är i väldigt bra skick. Så vill jag inte sälja den o köpa en c70 t5 färdig. Utan funderar på att byta motorn i denna istället
Har du inga stora ambitioner rörande trim är det vettigare att lägga pengarna på motorn du har. Bytet i sig är möjligt, men blir ju komplicerat pga styrboxen. Det går ju att komma runt, men det kostar istället och vem som helst kan inte fixa det.