3593
Sök

Köpråd: Hyfsat rolig förstabil max 85k.

29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#21
Tack för BMW-förslagen men E46'orna har gjort sitt i mina ögon, efter att ha kollat på såpass många i så många olika delar av Sverige gör att jag har svårt att tro att jag bara har haft otur.
Absolut, det finns självklart fina, men jobbar nog på att hitta något annat i första hand.

Brinnut skrev:
Type R mannen.
Växelspaken är ruskigt skönt placerad, känns ovant första 10 minuterna men sen jävlar fuckar du upp vtec som aldrig förr.

Slå till.

Om man nu ska kolla närmare på en Type-R, är det något känt fel eller liknande man ska passa sig för?
Senast redigerat av Freddanovic (10 maj 2013)


453 Inlägg
10 maj 2013
#22
Kan bara säga vad min drack på mätaren, och vet att det oftast är mer än vad som står i display rutan.
Och vrid tycker jag dom har! Som sagt inga problem att ligga i 5an i 40 och ändå kunna öka, även om det tar tid men det går utan att motorn hostar! Har ju ingen anledning att ljuga om det precis.

Men kör du mkt motorväg är 320i inget att rekommendera, riktigt kass utväxling.

61 Inlägg
10 maj 2013
#23
Freddanovic skrev:
Tack för BMW-förslagen men E46'orna har gjort sitt i mina ögon, efter att ha kollat på såpass många i så många olika delar av Sverige gör att jag har svårt att tro att jag bara har haft otur.
Absolut, det finns självklart fina, men jobbar nog på att hitta något annat i första hand.

Brinnut skrev:
Type R mannen.
Växelspaken är ruskigt skönt placerad, känns ovant första 10 minuterna men sen jävlar fuckar du upp vtec som aldrig förr.

Slå till.

Om man nu ska kolla närmare på en Type-R, är det något känt fel eller liknande man ska passa sig för?

Snuskigt skottsäker motor och låda men det sägs att man skall vara rädd för en som gått mer än 15k mil.
Fullservad är givet då bilarna går ganska hårt.

Känner inte till några kända fel direkt, men helst av allt så skall det vara en -05 vad jag har förstått det. Xenon från fabrik, lättare svänghjul o lite sånt gott bland annat.
Billiga i försäkring och bränslekostnader. Har du en bilfirma i närheten med en Type inne så styr upp en provkörning, du kommer vilja gifta dig med den,

Jag har bara kört en Type R i ca 10 minuter max i hela mitt liv men ändå förespråkar jag den och vill själv ha en.

Bra skit.

Evildan
10 maj 2013
#24
hangman skrev:
Evildan skrev:
Timjoh skrev:

Som sagt tror du sätt dom sämre exemplaren! Körde själv en e46 320i-99 hade ingen rost på den förutom lite lite på bagage luckan bak vilket jag fixade. Men annars va det inga bubblor eller att det va på väg att bli rost på några andra ställen. Inte ens dom vanliga, huven, skärmkanter osv.

Som sagt min va bara en 320i och den gick köra billigt faktiskt för att va en v6a. körde 1 mil landsväg, 1 mil stad varje dag enkel resa. Drack ca 0,82-0,85 blandad. Och vad jag fattat det som och kunnat läsa mig till, samt vad en kompis som hade en 330i så är det inte så stor skillnad mellan dessa modeller förens du verkligen gasar i normal körning skiljer det ej mycket. Med lite "sportigare" körstil och en 330i manuell ligger du runt 1L/milen strax strax över. Så ge inte upp tankarna om e46 säger jag finns många fina där ute smile Du har även större utbud, och mer utrustning om du går ner till 325i, fortfarande en rolig motor.

Och glömde säga! Vridet i 6an är riktigt riktigt bra, vilket är bra för stads körning. Att ligga i 5an i 40 i stan va inga problem, och man kunde gasa iväg utan att bilen hoppar och frustar.

Att ge köpråd angående BMW utan att veta vad det är för motortyp i dom känns i mina ögon lite sisådär, även om du säkert har rätt angående bränsleförbrukningsskillnaderna på de olika motoralternativen.

Har haft många många BMW med olika motorer och dom där siffrorna är ren landsväg inget annat!

BMW sluta med V6 för extremt många år sen, och raka sexan m52 motorn har fan inget vrid typ, en 330 manuell diesel med chip däremot, går som fan, och billigt men då ska man satsa på en fin och se till att insugs spjällen är borttagna, sitter på alla BMW dieslar typ 01-09 utom några automat, lossnar skruvar ramlar in i motorn men det går fixa på några timmar, så det är värt det, har gjort det på min förra Mercedes och min nya bmw

Snälla berätta för mig/oss vilka bilar som BMW har levererat med V6, jag kan tänka mig att vi är flera med mig som undrar.

29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#25
Brinnut skrev:
Text

Att man ska vara rädd för en som har gått över 15.000 mil gör mig lite.. Ja, är det verkligen så skottsäkert då? 15.000 är ju egentligen inte mycket alls.


61 Inlägg
10 maj 2013
#26
Freddanovic skrev:
Brinnut skrev:
Text

Att man ska vara rädd för en som har gått över 15.000 mil gör mig lite.. Ja, är det verkligen så skottsäkert då? 15.000 är ju egentligen inte mycket alls.

Jag hade utan tvekan kunnat köpa en som gått 30k mil utan konstigheter.

Hade en god vän som hade en vrålkörd Type R, såldes vid 23k mil och den var tokfräsch i motorn.
Hängde av en duktigt trimmad Type utan problem, true story.

29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#27
Brinnut skrev:
Freddanovic skrev:
Brinnut skrev:
Text

Att man ska vara rädd för en som har gått över 15.000 mil gör mig lite.. Ja, är det verkligen så skottsäkert då? 15.000 är ju egentligen inte mycket alls.

Jag hade utan tvekan kunnat köpa en som gått 30k mil utan konstigheter.

Hade en god vän som hade en vrålkörd Type R, såldes vid 23k mil och den var tokfräsch i motorn.
Hängde av en duktigt trimmad Type utan problem, true story.

Ska glo mer på Type-R då.

Någon som har något tips på något riktigt ekonomiskt då?


2 174 Inlägg
10 maj 2013
#28
Gått långt ?

Pruta några tusen och gör oordning motor med tätningar och ringar, under 10 klarar du dig då är den som ny.


29 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#29
hangman skrev:
Gått långt ?

Pruta några tusen och gör oordning motor med tätningar och ringar, under 10 klarar du dig då är den som ny.

Självklart kan man göra iordning, men har ingen större lust att skruva det första jag gör. Får bli till vintern isåfall.


Trucker
2 710 Inlägg
10 maj 2013
#30
Går i tankar på att sälja min.

PM om du är intresserad.
Mvh

Fart missbrukare

453 Inlägg
10 maj 2013
#31
Evildan skrev:
hangman skrev:
Evildan skrev:

Att ge köpråd angående BMW utan att veta vad det är för motortyp i dom känns i mina ögon lite sisådär, även om du säkert har rätt angående bränsleförbrukningsskillnaderna på de olika motoralternativen.

Har haft många många BMW med olika motorer och dom där siffrorna är ren landsväg inget annat!

BMW sluta med V6 för extremt många år sen, och raka sexan m52 motorn har fan inget vrid typ, en 330 manuell diesel med chip däremot, går som fan, och billigt men då ska man satsa på en fin och se till att insugs spjällen är borttagna, sitter på alla BMW dieslar typ 01-09 utom några automat, lossnar skruvar ramlar in i motorn men det går fixa på några timmar, så det är värt det, har gjort det på min förra Mercedes och min nya bmw

Snälla berätta för mig/oss vilka bilar som BMW har levererat med V6, jag kan tänka mig att vi är flera med mig som undrar.

Förklarade på enklast möjligaste vis. men en rak 6a blir det bättre för herrn?

Evildan
11 maj 2013
#32
Timjoh skrev:
Evildan skrev:
hangman skrev:

Har haft många många BMW med olika motorer och dom där siffrorna är ren landsväg inget annat!

BMW sluta med V6 för extremt många år sen, och raka sexan m52 motorn har fan inget vrid typ, en 330 manuell diesel med chip däremot, går som fan, och billigt men då ska man satsa på en fin och se till att insugs spjällen är borttagna, sitter på alla BMW dieslar typ 01-09 utom några automat, lossnar skruvar ramlar in i motorn men det går fixa på några timmar, så det är värt det, har gjort det på min förra Mercedes och min nya bmw

Snälla berätta för mig/oss vilka bilar som BMW har levererat med V6, jag kan tänka mig att vi är flera med mig som undrar.

Förklarade på enklast möjligaste vis. men en rak 6a blir det bättre för herrn?

Ett taffligt försök att förminska motparten gör det ändå inte till en V6.
På vilket vis att skriva V6 är enklare än l6?

Här ovan vände jag mig dessutom till Hangman och hans spännande skrift ang att BMW inte använt V6 på extremt många år, detta för att påvisa den extrema okunnighet hos er BMW älskande grabbar som ni själva påvisar i att skriva som ni gör, ni ger köpråd om ett bilmärke samtidigt som ni framställer er själva att inte ha en susning om märket som sådant.
Trovärdigheten i era råd sjunker markant när det handlar om sådana grundläggande kunskaper ang bilmärket.

Så uppfattar åtminstone jag dylik text.

Hoppas jag utryckt mig klart nog utan risk för missuppfattningar, däremot är det inte som ni kanske uppfattar det ett försök att trycka till någon

Givetvis valde Hangman att inte svara på min fråga utan plöjer ogenerat vidare i sitt vetande angående BMW och deras motorer.

Of World
3 369 Inlägg
11 maj 2013
#33
Välj något tyskt. . kvalité rakt genom

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

29 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#35
opel_vectra_gts skrev:
Välj något tyskt. . kvalité rakt genom

Absolut. Känns som att tyska bilar definitivt är bra bang for the buck. Särskilt VAG-koncernen.
Om man nu förbiser att Skoda är.. Skoda, hur är en Octavia RS? Gillar verkligen 2.0tfsi-spisen.

VinDisel skrev:
köp skyline

Lite för bitig brukis för mig faktiskt.


Of World
3 369 Inlägg
11 maj 2013
#36
Freddanovic skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Välj något tyskt. . kvalité rakt genom

Absolut. Känns som att tyska bilar definitivt är bra bang for the buck. Särskilt VAG-koncernen.
Om man nu förbiser att Skoda är.. Skoda, hur är en Octavia RS? Gillar verkligen 2.0tfsi-spisen.

VinDisel skrev:
köp skyline

Lite för bitig brukis för mig faktiskt.

Skoda Octavia (Superb kanske?) är typ Passat väl ganska ok bilar!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

456 Inlägg
11 maj 2013
#37
Freddanovic skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Välj något tyskt. . kvalité rakt genom

Absolut. Känns som att tyska bilar definitivt är bra bang for the buck. Särskilt VAG-koncernen.
Om man nu förbiser att Skoda är.. Skoda, hur är en Octavia RS? Gillar verkligen 2.0tfsi-spisen.

VinDisel skrev:
köp skyline

Lite för bitig brukis för mig faktiskt.

du kommer aldrig att ångra dej .. bästa brukisen ochså haha


29 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#38
opel_vectra_gts skrev:
Freddanovic skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Välj något tyskt. . kvalité rakt genom

Absolut. Känns som att tyska bilar definitivt är bra bang for the buck. Särskilt VAG-koncernen.
Om man nu förbiser att Skoda är.. Skoda, hur är en Octavia RS? Gillar verkligen 2.0tfsi-spisen.

VinDisel skrev:
köp skyline

Lite för bitig brukis för mig faktiskt.

Skoda Octavia (Superb kanske?) är typ Passat väl ganska ok bilar!

Tror väl ungefär att Octavian är som Golf Variant och Superben som Passat.
Tänkte mig väl en Octavia RS Sedan då isåfall.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 maj 2013
#39
hangman skrev:
Satsa på tysk kvalité. En rolig diesel med 250 Hk åker ifrån det mesta....

Listan går göra lång beror på om man vill ha komfort eller rå sportbil.

Åker ifrån det mesta?
Ja kanske för sådär 8 år sedan, idag har prestandastandarden höjts rätt mycket.
En Diesel blir aldrig direkt rolig i motorkaraktären och höjer inte körglädjen.
Diesel är väl mer bruksbil.

M3 E36 i fint exelmplar är en kul bil.
Civic Type R som redan nämnts.
BMW 540 manuell kanske?

Edit: BMW modellerna drar nog lite för mycket även om man anstränger sig...
Senast redigerat av Busgrabb (11 maj 2013)

Autotech

2 174 Inlägg
11 maj 2013
#40
Busgrabb skrev:
hangman skrev:
Satsa på tysk kvalité. En rolig diesel med 250 Hk åker ifrån det mesta....

Listan går göra lång beror på om man vill ha komfort eller rå sportbil.

Åker ifrån det mesta?
Ja kanske för sådär 8 år sedan, idag har prestandastandarden höjts rätt mycket.
En Diesel blir aldrig direkt rolig i motorkaraktären och höjer inte körglädjen.
Diesel är väl mer bruksbil.

M3 E36 i fint exelmplar är en kul bil.
Civic Type R som redan nämnts.
BMW 540 manuell kanske?

Edit: BMW modellerna drar nog lite för mycket även om man anstränger sig...

Nej, för 8 år sen var diesel en bruksbil...idag har alla märken nästan diesel modeller som sportnodeller, nya skodan tex, BMW 335 är bra exempel, åker ifrån civic type R som inget och drar mindre.

Audi har grymma diesel motorer också mycket pulver.

När man kört en diesel med 300-350 Hk och runt 700 nm vill man inte åka bensin igen, och drar mindre!



Sök