Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Extrazz skrev:
De funkar. Dock åker du på falskreg då du har modifierat plåten. Det står ju i registret vad bilen har för skyltar.
det gör det iof inte, bara om man har usa skylt eller ej, men som sagt det syns ju vad man gjort,, i ärlighetens namn så skulle jag vilja ha bort de nya överhuvudtaget,, grötiga,, fattar ej alla som har äldre bilar som beställt nya för att bilen ska se NYARE ut,,
och de nya usa skyltarna är ju ett skämt,, har aldrig sett på maken till hemska skyltar tror jag hellre skulle valt en 2 radig framför usa skylt idag,,
tar tillbaka det där om att det ej står i registreringen, det står där
usch
Ehh... Det gör det visst! Det kan stå ENRADIG eller EU-ENRADIG (eller LITEN) osv...
//Brådhis
Ja, fast, det kommer ändras (tydligen)
Beställde två skyltar; en med eu-märke och en utan. Fick med eu-märke på båda. Ringde då transportstyrelsen, just av anledningen att det står som jag beställde på deras hemsida (Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: EU-ENRADIG) men jag fick då som sagt "EU-ENRADIG" både fram och bak.
Detta skulle då inte vara några problem alls, främst för att båda är enradiga, och "eu-skylt" eller inte skulle i då inte spela någon roll så länge "storleken" var rätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vet dock inte hur det skulle bli falskskyltat av det. Du döms ju isf för märkesförfalskning.
Brottsbalken 14kap.
8 § Den som eftergör gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett svenskt eller utländskt värdemärke eller offentlig svensk eller utländsk kontrollmärkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar falskt sådant märke eller obehörigen anbringar äkta märke eller annars förfalskar sådant märke eller det märkta, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Lag (2013:425).
Enligt lagtexten berörs inte alls modifiering här, så nej, att få in det som "falskskyltat" tror jag faktiskt inte på, utan snarare att det är Förordning (2001:650) om vägtrafikregister som hoppar in. Häri behandlas ju hur skyltarna ska se ut osv. Möjligen om man skulle få för sig att den modifierade skylten är en förfalskad skylt, men, det är det ju inte, det är en "äkta", men modifierad, skylt