Hejsan!
Nu har min dam skaffat sig sin första bil då hon nyss tog körkortet, det blev en Vw Polo från 00 som är i ovanligt fint skick må jag säga, dock ett problem som jag inte lyckas navigera mig fram till då jag är långt ifrån en bilmekaniker =/
Vid köpet så misstände bilen titt som tätt under körning, lät som härliga pistolskott under huven - men med 4 nya tändstift löste det problemet, så den laddade revolvern försvann från motorrummet..
Nu kvarstår dock ett problem: Bilen är riktigt morgontrött..
Motorn hoppar oftast igång, men den reagerar inte alls på gasen ( motorn varvar inget alls och varvmätaren rör sig inte ens när man kör full gas när den är nystartad på morgonen ), och när den väl reagerar och man lägger i en växel för att börja rulla så är kärringstoppet ett faktum som är omöjligt att undvika.
När man väl bråkat med bilen i 5minuter så lyckas man rulla från parkeringen, dock vill man inte råka ut för ett rödljus dom närmaste 5 minuterna med risk för ett nytt kärringstopp..
Dock går bilen riktigt bra efter 10minuters körning och allt fungerar som det skall.
Bortsett från att bilen är morgontrött så går den riktigt bra, misständer inte längre, går jämt i motorn och det är svårt att misstänka att den ens har några problem..
Idag står ett oljebyte samt ett nytt oljefilter på listan, dock svårt att tro att detta skulle förbättra något med morgontröttheten..
Så vad tror ni detta kan bero på, vart bör man felsöka och hur bör man gå till väga för att få den att starta och fungera som en normal bil på morgonen?
Tacksam för alla svar man kan få som tar mig ett steg närmare en lösning på bilen