3484
Sök

Volvo 740 stort fel.

PFP Crew
220 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej jag har skrivit trådar innan om min 740 som inte startar men har nu kollat upp lite mera och den får fortfarande ingen gnista även fast ja bytt fördelar lock rotor tändmodul tänd spole och tändbox och svänghjulsgivaren, sen hör man soppa pumpen surra och när ja tar bort slangen som går upp till spridarna och allt det så kommer det soppa men det är ändå riktigt torrt i cylinderhusen luktar inte ens bensin om stiften. har en polare som sa att mitt soppa filter kan vara igen täppt men det kommer ju upp soppa till insprutet men det kommer inte vidare ner i cylindrarna har läst någonstans om dåligt tryck i spridarna men vet inte riktigt så hör med er nu vad felet kan vara då ja är i väldigt stort behov av att få den fixad. Tacksam för svar. tycker ni jag varit otydlig i texten säg då till så försöker ja förklara bättre. smile

Pink Flesh Pullers Familia

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#2
Att den är torr i cylindrarna beror säkert på spridarrelät. En riktig klassiker att det slutar fungera.  Det ser ut såhär:https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/473582_qcjgpl.jpg

och sitter på expansionskärlet.

Angående texten så hjälper styckesindelning och stor bokstav ganska mycket så man slipper "wall of text"
Senast redigerat av zemet (11 maj 2013)


4 146 Inlägg
11 maj 2013
#3
Eftersom du bytt så mycket tänddelar så tror jag att ditt problem är jordfel. Bilen får inte jord som den ska därför öppnar inte spridarna och därför får du ingen gnista. Ta loss några av jordkopplingarna och gör rent ordentligt med stålborste, lägg kopparpasta och sätt sedan tillbaka dom.


PFP Crew
220 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#4
zemet skrev:
Eftersom du bytt så mycket tänddelar så tror jag att ditt problem är jordfel. Bilen får inte jord som den ska därför öppnar inte spridarna och därför får du ingen gnista. Ta loss några av jordkopplingarna och gör rent ordentligt med stålborste, lägg kopparpasta och sätt sedan tillbaka dom.

okej men har bytt det relät också hmm

Pink Flesh Pullers Familia

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#5
jakobsson740 skrev:
zemet skrev:
Eftersom du bytt så mycket tänddelar så tror jag att ditt problem är jordfel. Bilen får inte jord som den ska därför öppnar inte spridarna och därför får du ingen gnista. Ta loss några av jordkopplingarna och gör rent ordentligt med stålborste, lägg kopparpasta och sätt sedan tillbaka dom.

okej men har bytt det relät också hmm

Då är det nog bara jordfel kvar att kolla. Skulle ju förklara både spridarproblemet och tändningen. Ta ett extra batteri och dra några extra jordkablar till motorblocket med startkablar och se om den startar då.


6 738 Inlägg
11 maj 2013
#6
bränsle boxen kan ju ha gett upp så att den inte öppnar spridarna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

PFP Crew
220 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#7
Henkix skrev:
bränsle boxen kan ju ha gett upp så att den inte öppnar spridarna tongue

Ja för det är fanimej det ända ja inte bytt

Pink Flesh Pullers Familia

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#8
jakobsson740 skrev:
Henkix skrev:
bränsle boxen kan ju ha gett upp så att den inte öppnar spridarna tongue

Ja för det är fanimej det ända ja inte bytt

Ja det kan förklara problemet med spridarna. Men inte med gnistan.

Jordfel förklarar däremot bägge 2. Så kolla jorden innan du byter boxen är mitt tips.


6 738 Inlägg
11 maj 2013
#9
jakobsson740 skrev:
Henkix skrev:
bränsle boxen kan ju ha gett upp så att den inte öppnar spridarna tongue

Ja för det är fanimej det ända ja inte bytt

ifall du byter box ha bara koll så att du får en ny box med samma bosch nr som den gamla tongue
men som zemet sa, kolla jord innan. har du kollar jordkabeln som jordar motorn?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

PFP Crew
220 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#10
Henkix skrev:
jakobsson740 skrev:
Henkix skrev:
bränsle boxen kan ju ha gett upp så att den inte öppnar spridarna tongue

Ja för det är fanimej det ända ja inte bytt

ifall du byter box ha bara koll så att du får en ny box med samma bosch nr som den gamla tongue
men som zemet sa, kolla jord innan. har du kollar jordkabeln som jordar motorn?

har kollat jordkablarna det är som det ska men får fortfarande ingen gnista eller bensin i cylinderhusen hmm

testade med att byta spridare och fuelrailen men det hjälpte inte det heller hmm ser att det kommer soppa till spridarna men det kommer inte ner i cyliderhusen som sagt hmm

Pink Flesh Pullers Familia

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
#11
Känns lite som att det är bränsleboxen som spökar för dig. Men å andra sidan borde inte bränslepumpen gå om boxen e kass..


PFP Crew
220 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#12
nixon89 skrev:
Känns lite som att det är bränsleboxen som spökar för dig. Men å andra sidan borde inte bränslepumpen gå om boxen e kass..

precis det är det ja också tänkt på för man hör hur pumpen hoppar igång och tar man bort en spridare då kommer där bensin hmm

Pink Flesh Pullers Familia

54 Inlägg
13 maj 2013
#13
Är det en E eller F motor?

4 146 Inlägg
13 maj 2013
#14
jakobsson740 skrev:
nixon89 skrev:
Känns lite som att det är bränsleboxen som spökar för dig. Men å andra sidan borde inte bränslepumpen gå om boxen e kass..

precis det är det ja också tänkt på för man hör hur pumpen hoppar igång och tar man bort en spridare då kommer där bensin hmm

'
Men pumpen går väll i princip alltid? styrs den verkligen från bränsleboxen?

Jag tror bara bränsleboxen styr öppningstiden för spridarna men jag kan ju ha fel.


6 738 Inlägg
13 maj 2013
#15
zemet skrev:
jakobsson740 skrev:
nixon89 skrev:
Känns lite som att det är bränsleboxen som spökar för dig. Men å andra sidan borde inte bränslepumpen gå om boxen e kass..

precis det är det ja också tänkt på för man hör hur pumpen hoppar igång och tar man bort en spridare då kommer där bensin hmm

'
Men pumpen går väll i princip alltid? styrs den verkligen från bränsleboxen?

Jag tror bara bränsleboxen styr öppningstiden för spridarna men jag kan ju ha fel.

när bränsle boxen får signal från tändboxen att motorn går runt så är det bränsleboxen som drar bensinpumsrelät så att pumparna går igång tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
13 maj 2013
#16
jakobsson740 skrev:
nixon89 skrev:
Känns lite som att det är bränsleboxen som spökar för dig. Men å andra sidan borde inte bränslepumpen gå om boxen e kass..

precis det är det ja också tänkt på för man hör hur pumpen hoppar igång och tar man bort en spridare då kommer där bensin hmm

kan vara en transistor på utgången till spridarna som e trasig. resten av boxen funka kan dock funka bara utt spridarutgågngen e kass så att säga wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 146 Inlägg
13 maj 2013
#17
Henkix skrev:
zemet skrev:
jakobsson740 skrev:

precis det är det ja också tänkt på för man hör hur pumpen hoppar igång och tar man bort en spridare då kommer där bensin hmm

'
Men pumpen går väll i princip alltid? styrs den verkligen från bränsleboxen?

Jag tror bara bränsleboxen styr öppningstiden för spridarna men jag kan ju ha fel.

när bränsle boxen får signal från tändboxen att motorn går runt så är det bränsleboxen som drar bensinpumsrelät så att pumparna går igång tongue

Låter mycket troligt:)

Men eftersom pumparna går så borde det inte vara fel på den boxen då?

Jag har hört att folk här på forumet pratar om spridarmotstånd hit och dit. Kanske är något sånt motstånd som gått sönder?

Eller så har du haft riktigt otur med spridarrelät. Prova dra runt bilen på startmotorn och samtidigt knacka på spridarrelät och se ifall den hoppar igång.


6 738 Inlägg
13 maj 2013
#18
zemet skrev:
Henkix skrev:
zemet skrev:
'
Men pumpen går väll i princip alltid? styrs den verkligen från bränsleboxen?

Jag tror bara bränsleboxen styr öppningstiden för spridarna men jag kan ju ha fel.

när bränsle boxen får signal från tändboxen att motorn går runt så är det bränsleboxen som drar bensinpumsrelät så att pumparna går igång tongue

Låter mycket troligt:)

Men eftersom pumparna går så borde det inte vara fel på den boxen då?

Jag har hört att folk här på forumet pratar om spridarmotstånd hit och dit. Kanske är något sånt motstånd som gått sönder?

Eller så har du haft riktigt otur med spridarrelät. Prova dra runt bilen på startmotorn och samtidigt knacka på spridarrelät och se ifall den hoppar igång.

spridar-utgången på boxen kan gå sönder, o det påverkar inte resten av boxen den kan funka som den ska bara att utgången te spridarna e sönder så att säga tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

PFP Crew
220 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#19
mbmek skrev:
Är det en E eller F motor?

f

Pink Flesh Pullers Familia

22 Inlägg
14 maj 2013
#20
lyft speidarbryggan och kolla om spridarna sprutar ut någon soppa när du kör på starten.
Glöm inte joda bryggan när du lyfft den, sitter tre bruna jordkablar i fästet till bryggan



Sök