4027
Sök

Namninsamling om a-kassan

bitter besserwisser
644 Inlägg
20 december 2006
jonesono skrev:
andreas_940 skrev:
niclas_swe skrev:
kom inte med det där " It ain't no such thing as a free lunch" snacket! kurslitteraturen finns ju att låna! kompendier osv är inga måsten. de underlättar bara för dig och din inlärning!

Jo helt klart, men det jag menade var ju att man kan inte säga att en utbilldning är gratis om man får betala för den... jag vet inte vad kursliteratur kan kosta.. men det är säkerligen inte hela världen precis!!

Till min förra delkurs gick böckerna på 1300 spänn och då skippade jag ett kompendie. Det finns 2 max 3 ex av kursböckerna på bibblan för utlåning.. dessa är i 9 fall av 10 bokade för evigheter sen och då står man där utan böcker. Om man är över 100 som läser en kurs och det finns ca 2-3 böcker att tillgå, då är enda utvägen att k ö p a böckerna.. that's it. Men men, det får gå ändå. Nu vet ni vad kurslitteratur kan kosta iaf. Beror också på hur många delkurser, vilket ämne det gäller osv för hur många och vilka böcker man behöver.

jo då jag pluggar med så jag VET vad böckerna kostar och hur mycket böcker det brukar finnas till utlåns. men här får låneböckerna inte lämna biblioteket. och kopiera en hel bok funkar inte. men möjligheterna finns!
priserna är löjliga om man inte jobbar och bara har lån och bidrag.. tänk på att du använder böckerna i MAX ett halvår om du inte har tänkt att kugga då. sen finns det begangnade böcker att köpa. möjligheterna finns överallt. man kan låna av klasspolare och faddrar.
själv har jag jobbat skiten ur mig i ett par år så jag ska slippa ta studielån. jobbar fortfarande samtidigt som jag pluggar och tar fortfarande inte ens bidraget, men det beror bara på min egen lathet..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

266 Inlägg
20 december 2006
jonesono skrev:
nicke_b2 skrev:
Sandman skrev:

*host*
Så... jag antar av det utalandet att du själv aldrig läst högre nivå än gymnasienivå eller ens känner någon som har gjort det?
Annars tycker jag det låter som en... minst sagt märklig inställning.

Du får ut runt 2000kr i månaden i studiemedel.
Under jul och sommar får du inte ett rött öre.

Om du däremot väljer att ta ut studieLÅN kan du få ut runt 7000kr i månaden.
Dock fortfarande inte ett rött öre under jul och sommar.

Dom där extra tusenlapparna du får ut i månaden förväntas du alltså börja betala tillbaka så fort du börjar jobba.
Detta är en av anledningarna till att högutbildade människor med något högre lön inte nödvändigtivs har det bättre ställt.
Istället står de med en studieskuld på en halv miljon kronor. En del mindre, en del mer.

Medelstudenten lever i en liten etta, eller ett studentrum där hon tvingas dela kök med tjugo andra.
Medelstudenten tar bussen eftersom hon inte har råd att hålla med en bil.
Om medelstudenten mot förmodan har bildat familj är det troligt att en av parterna redan jobbar. Annars kan barnen troligtvis se fram emot ett liv där deras föräldrar lever med skulder genom hela sitt liv i en något större lägenhet än den etta dom föddes i.

Så vad är då att vara fattigast?
Att gå omkring och låna pengar varenda månad och känna sina skulder växa och växa medans du får ut 7200kr eller att få ut 8000kr som du INTE behöver betala tillbaka?

Du får ut 800kr mer, och förväntas inte betala tillbaka detta i annan form än skatt och avgifter.
För de där pengarna studenterna får ut ska de desutom bekosta eget studiematerial vilket i vissa fall kan uppgå till flera tusen kronor i böcker.

Studenten är fattig, men det finns väl alltid dom som har det värre.

Tänk efter lite innan du säger att folk som har det ekonomiskt sämre ställt än dig inte har rätt att klaga. Speciellt när det enda underlag du har är en tidningsartikel.

Ps. Jag kallar mig inte heller fattig. Men "den fattige studenten" är ett faktum.

jag skrev bara det jag läste! om det är fel så ber jag om ursäkt om jag upprörde nån!!! ja 2000 kr är inte mycket att leva på men det är ju ett val att plugga vidare så det är ingen som tvingar er till det! men visst att plugga kan hu löna sig i längden, det ska jag inte sticka under stolen, men jag jobbar hellre än plugga!!
mvh niclas

Kan inflika som en liten parentes att vi får betalt för 9 månader!! Satans j**la k*k-csn tänker med andra ord att vi slutar att existera de där andra 3 månaderna.. bra inställning, det håller nog. Visst är det frivilligt (nåja), men skall man behandlas som skit för det? Ligga under gränsen för vad som kan kallas fattig? Det ÄR 100% sysselsättning och jag vill fan ha betalt för 100% och inte jävla 75%! Gah, kan bli vansinnig för mindre! Hur många partier brydde sig och tog upp det inför valet? Inför studerandelön säger jag bara.. nått måste ju göras.

ja dessa tre månader kan man ju inte jobba?! lr? jag känner ett flertal som pluggar till nåt och som jobbar de tre lediga månaderna så det så!!! sluta existera tror jag inte att de vill för då får ju inte csn tbax sina pengar ju:)

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 december 2006
Jösses vad över drivet detta är.

Ingen kommer dö av lägre a-kassa. Skulle det skita sig totalt så får de krypa till socialen.

Det allt handlar om är att det ska bli större skillnader i plånboken mellan de som arbetar och inte arbetar.

Det är helt naturligt.

De får idag alldeles för mycket för att göra så lite.

Tvinga ut dem på praktik minst på halvtid om de ska få behålla högre ersättning.

Sen att alla skyller på regeringen är löjligt. Är man riktigt motiverad och verkligen vill ha ett arbete så kan man få arbete så som det ser ut idag.

Felet från början är att folk har blivit bortskämda med för hög ersättning.

Jag menar, 80% av lönen och folk kan vara hemma... söka ett jobb i veckan och prata med arbetsförmedlingen en gång i månaden. Klart att folk blir slöa. Tror inte att de stiger upp 5 på morgonen och gör något meningsfullt en hel dag...

Misstänker att merparten av dem sitter passiv och låter arbetsförmedlingen dalta med dem...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
21 december 2006
Martin 9-3 skrev:
Jösses vad över drivet detta är.

Ingen kommer dö av lägre a-kassa. Skulle det skita sig totalt så får de krypa till socialen.

Det allt handlar om är att det ska bli större skillnader i plånboken mellan de som arbetar och inte arbetar.

Det är helt naturligt.

De får idag alldeles för mycket för att göra så lite.

Tvinga ut dem på praktik minst på halvtid om de ska få behålla högre ersättning.

Sen att alla skyller på regeringen är löjligt. Är man riktigt motiverad och verkligen vill ha ett arbete så kan man få arbete så som det ser ut idag.

Felet från början är att folk har blivit bortskämda med för hög ersättning.

Jag menar, 80% av lönen och folk kan vara hemma... söka ett jobb i veckan och prata med arbetsförmedlingen en gång i månaden. Klart att folk blir slöa. Tror inte att de stiger upp 5 på morgonen och gör något meningsfullt en hel dag...

Misstänker att merparten av dem sitter passiv och låter arbetsförmedlingen dalta med dem...

Så rätt, vill man bara jobba får man jobba. McDonalds är bland annat ett jobb. Inte det flashigaste men ett jobb är det. Ge er fan på att jobba så löser det sig smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2006
på nyheterna snackade de om att man max kunde få 685kr om dagen dett blir då en månadslön på 15070kr EFTER skatt eller ca 19591 innan skatt. inte konstigt att folk ge fan i att jobba. det är ju fan mer än vad många tjänar som jobbar.
som sagt tryck ner A-kassan så de skärper sig

Niclas Magnusson

2 652 Inlägg
21 december 2006
niclas_swe skrev:
på nyheterna snackade de om att man max kunde få 685kr om dagen dett blir då en månadslön på 15070kr EFTER skatt eller ca 19591 innan skatt. inte konstigt att folk ge fan i att jobba. det är ju fan mer än vad många tjänar som jobbar.

är du säker på att de inte är för höginkomst?

jag tycker också de är för jävligt jag har 22 000 innan skatt .
Jag personligen tycker de är bra att dom sänker . dom bör även sänka soss bidraget då många utnyttjar de. nått så grymt

362 Inlägg
21 december 2006
niclas_swe skrev:

Men hallå? Hur e de me matematiken????

A-kassan betalar inte ut helger, alltså räknas ett snitt på 21,65 dagar per månad...
(Farsan har jobbat på Byggfacket i drygt 20 år så detta e tillförlitliga siffror...)

Så 685kr/dag ger:
685 x 21,65 = 14830,25kr /månad i bruttoinkomst
Sen beror de ju på vilken skatte tabell man ligger i men för mej dras 34% skatt,
så de ger 14830,25 x 66% (behållning efter skatten)= 9787,965 = 9788kr/månad netto...

Långt ifrån drygt 15000 spänn de ju... men tanken va inte dum, fan femtontusen för å stämpla, alldeles för bra för å va sant de tongue
Senast redigerat av Shorty666 (21 december 2006)

lundwall
21 december 2006
Bos skrev:
lundwall skrev:
Det finns idag ca 40.000 lediga jobb i SVerige, varav minst 10.000 kan sökas av "vemsomhelst". Jag förstår verkligen inte problemet. Är du inte kompetent nog, ryck dig i kragen och skaffa en utbildning. Det är gratis i det här landet.

Jasså, är utbildning gratis altså, konstigt att jag får betala för min själv då!

Självklart finns det utbildning som kostar, många KY-utbildningar kan man inte få pengar för att arbetsförnedringen måste ha råd med kaffebröd året ut, men Komvux och alla universitets/högskoleutbildningar är gratis. Väljer du en utbildning som kostar pengar så är det helt upp till dig. Det är det som är det fina med valfrihet.

lundwall
21 december 2006
andreas_940 skrev:
lundwall skrev:
Det finns idag ca 40.000 lediga jobb i SVerige, varav minst 10.000 kan sökas av "vemsomhelst". Jag förstår verkligen inte problemet. Är du inte kompetent nog, ryck dig i kragen och skaffa en utbildning. Det är gratis i det här landet.

Jo men ska du söka ett jobb utan krav på utbildning så ska du helst inte ha någon utbildning alls!! för har du en utbildning är du inte intressant för personen/företaget som anställer. Då de vet att så fort du hittar ett bättre jobb så sticker du!

Världen är verkligen inte svart eller vit. Finns massa jobb som inte kräver doktorsexamen som inte är att flippa burgare.

lundwall
21 december 2006
Bos skrev:
Nej men af säger att dom inte betalar några utbildningar för mej, för att dom säger att det finns jobb att söka ist..   så då blir det ju ingen utbildning liksom..

Du har inte funderat på att det är DITT ansvar att DU ska överleva?

lundwall
21 december 2006
andreas_940 skrev:
Iom att du betalar för din kursliteratur så är det ju inte gratis som lundwall säger!!

Utbildningen är visst gratis. Det är kurslitteraturen som kostar. Det säger du ju själv.

lundwall
21 december 2006
bullen30 skrev:
in liten fråga bara.
tycker ni att det är rätt att regeringen höjer akassan + att man måste vara med i akassan.
själv tycker jag att det är helt åt hellvete.
men som en liten kompromiss ska jag gå ut svenska kyrkan.
då sparar jag 3000 kr om året.

jobbar som svetsare.

Jag tycker det är helt jävla sinnessjukt att staten ska betala en spänn till någon som inte jobbar (se alfakassa t.ex.) Däremot tycker jag att en a-kassa där man är medlem och betalar ett belopp varje månad är en lysande försäkring mot inkomstfall om/när man blir arbetslös. Sen huruvida a-kassorna är bra eller inte, det är en helt annan diskussion.

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2006
Shorty666 skrev:
niclas_swe skrev:

A-kassan betalar inte ut helger, alltså räknas ett snitt på 21,65 dagar per månad...
(Farsan har jobbat på Byggfacket i drygt 20 år så detta e tillförlitliga siffror...)

Så 685kr/dag ger:
Sen beror de ju på vilken skatte tabell man ligger i men för mej dras 34% skatt,
så de ger 14830,25 x 66% (behållning efter skatten)= 9787,965 = 9788kr/månad netto...

Långt ifrån drygt 15000 spänn de ju... men tanken va inte dum, fan femtontusen för å stämpla, alldeles för bra för å va sant de tongue

sorry då att jag räknade på 22 dagar i månaden i stället för 21.65..
skatten räknade jag på 30% ..

Niclas Magnusson

362 Inlägg
21 december 2006
niclas_swe skrev:
Shorty666 skrev:
niclas_swe skrev:

Så 685kr/dag ger:

Ja, du ser hur mycke fel de kan bli av så lite?
Menmen, 9788:- /månad e ju helt klart lätt å leva på oxå....

bitter besserwisser
644 Inlägg
21 december 2006
Shorty666 skrev:
niclas_swe skrev:
Shorty666 skrev:

Så 685kr/dag ger:

Ja, du ser hur mycke fel de kan bli av så lite?
Menmen, 9788:- /månad e ju helt klart lätt å leva på oxå....

den som inte klarar det ska fan byta livsstil.. man ska fan inte klaga..

Niclas Magnusson

2 Inlägg
21 december 2006
Problemet är inte bara at a kassan sänkts och drabbar personen ifråga.
Risken är att de som går på 65 % efter 300 dagar skriker efter jobb och tar då jobb till lägre penning vilket kan resultera i lönedumpning för oss som har jobb.

To fast 4 you

lundwall
21 december 2006
mach1 skrev:
Risken är att de som går på 65 % efter 300 dagar skriker efter jobb och tar då jobb till lägre penning vilket kan resultera i lönedumpning för oss som har jobb.

Om man tar ett jobb som inte följer avtal och minimilöner, så får man skylla sig själv. SÅ ont om jobb med hyfsat betalt är det då rakt inte. Men folk är för bekväma...

Själv är jag arbetslös sen ett par månader tillbaka, och går varken på soc eller a-kassa. Lever fattigt och lyckligt smile

63 Inlägg
22 december 2006
lundwall skrev:
mach1 skrev:

Om man tar ett jobb som inte följer avtal och minimilöner, så får man skylla sig själv. SÅ ont om jobb med hyfsat betalt är det då rakt inte. Men folk är för bekväma...

Själv är jag arbetslös sen ett par månader tillbaka, och går varken på soc eller a-kassa. Lever fattigt och lyckligt smile

Hmmm, det kan du få förklara vidare!.
Har man 0 kr, hur betalar man sin hyra då? eller lever du på någon?
Jag kom på det, du har pengar i kudden ;-)

Jo lönedumpning är den stor risk framöver.
Sen om facken blir svagare, så kan man inte kontrolera dumpningen i samma grad som nu.
(den förfinade A-kassa höjningen, för att få bord fackrörelsen)

Men jag kan hålla med till viss del, att det är nåra som rider på den vågan och inte vill jobba. Men jag tror att den klicken som inte vill, blir svår att komma åt. Hur man än vrider på det, så hittar de bara nya kryphål för att hålla sej undan.
Men de som vill jobba och söker för fullt, de håller jag tummarna för. Och hoppas att allt kommer att ordna sej med jobb
Men Obs: städa aldrig åt  reinfeldt för 3000kr i månaden, som M vill !!!

Och det med A-kassan är baserad på inkomsten, och är ett tak. Så tro inte att alla uppnår taket i a-kassan. låter nästan som en del tror det här?

Varför inte köra Kombi ;-)

lundwall
22 december 2006
ST200 skrev:
lundwall skrev:

Hmmm, det kan du få förklara vidare!.
Har man 0 kr, hur betalar man sin hyra då? eller lever du på någon?
Jag kom på det, du har pengar i kudden ;-)

Ja, du har faktiskt helt rätt. Jag har lagt undan pengar eftersom jag anade att det skulle bli ett glapp i inkomsten just framåt årsskiftet. Dock visste jag inte att sjukersättning från Norge tar bortåt 2 månader att få. Menmen, det är bara pengar, inga problem att leva fattigt, det har jag gjort förut.

ST200 skrev:
Jo lönedumpning är den stor risk framöver.
Sen om facken blir svagare, så kan man inte kontrolera dumpningen i samma grad som nu.
(den förfinade A-kassa höjningen, för att få bord fackrörelsen)

Så länge fackförbunden biter sig kvar i sin Ådalen -31-anda så är det ingen risk att de överlever särskilt länge till. De behöver förnya sig och inse att folk är individer.

ST200 skrev:
Men Obs: städa aldrig åt  reinfeldt för 3000kr i månaden, som M vill !!!

Det där är en MYCKET vanlig missuppfattning, som LO och övriga facken gärna se till att sprida bland sina medlemmar, precis som sossarna. Moderaterna vill, och har velat långt innan Reinfeldt kom in i bilden, att man ska kunna hyra människor för hushållsnära tjänster, städning, hemhjälp rent allmänt, barnpassning osv, absolut inte för slavlöner, utan för vettiga löner, men utan att behöva betala full arbetsgivaravgift, skatt etc. Dvs, den som utför arbetet ska få ut samma peng, men staten ska få mindre betalt. Tycker jag är lysande, funkar finfint i t.ex. Österrike där jag sitter nu.

ST200 skrev:
Och det med A-kassan är baserad på inkomsten, och är ett tak. Så tro inte att alla uppnår taket i a-kassan. låter nästan som en del tror det här?

De flesta som är någotsånar välavlönade når taket väldigt fort. Jag har sällan fått ut mer än 50% av min lön, om jag skulle gått på a-kassa.´

63 Inlägg
23 december 2006
Det där är en MYCKET vanlig missuppfattning, som LO och övriga facken gärna se till att sprida bland sina medlemmar, precis som sossarna. Moderaterna vill, och har velat långt innan Reinfeldt kom in i bilden, att man ska kunna hyra människor för hushållsnära tjänster, städning, hemhjälp rent allmänt, barnpassning osv, absolut inte för slavlöner, utan för vettiga löner, men utan att behöva betala full arbetsgivaravgift, skatt etc. Dvs, den som utför arbetet ska få ut samma peng, men staten ska få mindre betalt. Tycker jag är lysande, funkar finfint i t.ex. Österrike där jag sitter nu

Blir tillbaka till det gamla pigsamhället då.
Och vilka ska sponsra den reduserade arbesgivaravgiften skattesänkningen, för de ska kunna gotta sej i lyx?

Varför inte köra Kombi ;-)

Sök