2867
Sök

Volvo b20

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
Jag har ganska nyligen fått reda på att jag troligen inte har råd med att få i en V8 i min amazon så jag kommer troligen få ha kvar min b20 med HELA 83 hk -.-
Så jag undrar om det är väldigt dyrt att trimma den upp till ca 100 hk?
Motorn är helt original.

Vänligen Tubbe

1 749 Inlägg
11 maj 2013
#2
Du kan ju köpa en trimmad b20 för ganska billig peng jämfört med att montera i en v8 i bilen

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#3
Jag har inte hittat någon men vad skulle dom ligga på?

415 Inlägg
11 maj 2013
#4
Smacka på b20-tråget och oljepumpen på en b23a så har du billigt kommit över 100 hästar smile
Senast redigerat av Super40 (11 maj 2013)

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#5
Menar du att jag ska byta motor till en b23a? Och om så är fallet varför ska jag sätta dit tråget och oljepumpen från en b20? Är det inte bättre att ta en b23 original då eller är jag helt ute och cyklar nu? :o

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
11 maj 2013
#6
LilSurfer skrev:
Menar du att jag ska byta motor till en b23a? Och om så är fallet varför ska jag sätta dit tråget och oljepumpen från en b20? Är det inte bättre att ta en b23 original då eller är jag helt ute och cyklar nu? :o
Det kanske är så att dessa detaljer skiljer motorerna åt och då ser inte bilprovningen detta. Det är en gissning bara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

664 Inlägg
11 maj 2013
#7
Super40 skrev:
Smacka på b20-tråget och oljepumpen på en b23a så har du billigt kommit över 100 hästar smile
B23A - 112 Hk original , varför ska man då slänga dit ett b20 tråg och b20 oljepump ? :S

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
LilSurfer skrev:
Menar du att jag ska byta motor till en b23a? Och om så är fallet varför ska jag sätta dit tråget och oljepumpen från en b20? Är det inte bättre att ta en b23 original då eller är jag helt ute och cyklar nu? :o
Det kanske är så att dessa detaljer skiljer motorerna åt och då ser inte bilprovningen detta. Det är en gissning bara.

/Benny
Jag tror inte det inte när man kollar på bilder iaf för då är det stora skillnader.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
11 maj 2013
#9
LilSurfer skrev:
Vettemannen skrev:
LilSurfer skrev:
Menar du att jag ska byta motor till en b23a? Och om så är fallet varför ska jag sätta dit tråget och oljepumpen från en b20? Är det inte bättre att ta en b23 original då eller är jag helt ute och cyklar nu? :o
Det kanske är så att dessa detaljer skiljer motorerna åt och då ser inte bilprovningen detta. Det är en gissning bara.

/Benny
Jag tror inte det inte när man kollar på bilder iaf för då är det stora skillnader.
Jag vet ju inte, annars skojade de med dig bara. Hoppas nån har en bra förklaring.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#10
Toddemannen skrev:
Super40 skrev:
Smacka på b20-tråget och oljepumpen på en b23a så har du billigt kommit över 100 hästar smile
B23A - 112 Hk original , varför ska man då slänga dit ett b20 tråg och b20 oljepump ? :S
Det undrar jag med?
med men vad säger ni om att få ner en b23 i amazonen skulle det vara något tror ni? Eller är dom väldigt dyra?
Senast redigerat av LilSurfer (12 maj 2013)

1 915 Inlägg
12 maj 2013
#11
Nja, är 2st helt olika motorer med olika utseende, så man kan ej dölja det för SBP.
Byte av tråg och oljepump beror på att en B21/B23 inte passar annars, då framvagnsbalken är i vägen.
Sen kan du slänga bort originalförgasaren och sätta dit dubbla Weber 45or istället och en trimkamaxel, så blir den ännu roligare att köra och personligen så älskar jag ljudet av dubbla Weber 45or, synd de är så dyra bara....

Sen behöver man regga bilen med nya motorn, om man vill köra lagligt, men det bör inte va några bekymmer då det är en gammal bil som ej har hårdare avgaskrav osv, så länge man håller sig under maxgränsen på effekten.

Vill du ha mera effekt så skaffa en turbomotor och sätt i istället. Fast då blir det lite mer jobb med elsystemet.

Annars funkar ju tex en B234 16v med dubbla weber 45/48or väldigt bra oxå, bra drag och låter gôtt smile


Vettemannen skrev:
LilSurfer skrev:
Menar du att jag ska byta motor till en b23a? Och om så är fallet varför ska jag sätta dit tråget och oljepumpen från en b20? Är det inte bättre att ta en b23 original då eller är jag helt ute och cyklar nu? :o
Det kanske är så att dessa detaljer skiljer motorerna åt och då ser inte bilprovningen detta. Det är en gissning bara.

/Benny

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

61 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#12
Louksor skrev:
Nja, är 2st helt olika motorer med olika utseende, så man kan ej dölja det för SBP.
Byte av tråg och oljepump beror på att en B21/B23 inte passar annars, då framvagnsbalken är i vägen.
Sen kan du slänga bort originalförgasaren och sätta dit dubbla Weber 45or istället och en trimkamaxel, så blir den ännu roligare att köra och personligen så älskar jag ljudet av dubbla Weber 45or, synd de är så dyra bara....

Sen behöver man regga bilen med nya motorn, om man vill köra lagligt, men det bör inte va några bekymmer då det är en gammal bil som ej har hårdare avgaskrav osv, så länge man håller sig under maxgränsen på effekten.

Vill du ha mera effekt så skaffa en turbomotor och sätt i istället. Fast då blir det lite mer jobb med elsystemet.

Annars funkar ju tex en B234 16v med dubbla weber 45/48or väldigt bra oxå, bra drag och låter gôtt smile


Vettemannen skrev:
LilSurfer skrev:
Menar du att jag ska byta motor till en b23a? Och om så är fallet varför ska jag sätta dit tråget och oljepumpen från en b20? Är det inte bättre att ta en b23 original då eller är jag helt ute och cyklar nu? :o
Det kanske är så att dessa detaljer skiljer motorerna åt och då ser inte bilprovningen detta. Det är en gissning bara.

/Benny
Jaha då förstår jag tack så mycket smile
Tyvärr har jag inte råd att trimma en b23 tror jag för jag vet ju inte ens vad dom kostar att köpa wink

61 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#13
Men passar tråget och oljepumpen då? smile

1 915 Inlägg
12 maj 2013
#14
Priserna varierar beroende på skick osv, har sett allt från typ 500kr till tusenlappar....
Jag har en Volvo 244 -83 ståendes med en B23A och M46 växellåda(4växlar +OD) som bara gått strax under 11000mil, drivlinan är i mkt bra skick, men bilen är rostig.
Bilen kan bli din för 1500kr, går att diskutera vid snabb affär, så får du en fräsch motor o v-låda, köpte den för några år sen för att fixa i ordning, då den inte gått så långt, men började aldrig med den o tappade intresset, ork o lust, så nu står den mest o tar plats....
LilSurfer skrev:
Jaha då förstår jag tack så mycket smile
Tyvärr har jag inte råd att trimma en b23 tror jag för jag vet ju inte ens vad dom kostar att köpa wink
Ja, det passar. Googlar du så finner du många personer som bytt från B18/B20 till B23 osv i amazon, så får du lite tips och vet vad du behöver göra.

Annars så försök få tag i en B20 sport, den har dubbla förgasare och lite mer effekt iaf än en vanlig B20A, men minns inte hur mkt.

LilSurfer skrev:
Men passar tråget och oljepumpen då? smile
Senast redigerat av Louksor (12 maj 2013)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

664 Inlägg
12 maj 2013
#15
Dyrt är det ju inte , finns ju Tex B23ET 170 hästars turbo motor med boxar osv ibland på blocket för ca 2-3 tusen sen om det är bra skick vettefan tongue

61 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#16
Låter lite för bra för att vara sant? Vad är haken haha? Men jag har tyvärr ingen plats för en bil till så kan endast köpa motor och låda men passar b20 tråget och oljepumpen på b23:an? smile
Kan man använda "b20 lådan" (vet inte vad den heter) på b23? smile

61 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#17
Toddemannen skrev:
Dyrt är det ju inte , finns ju Tex B23ET 170 hästars turbo motor med boxar osv ibland på blocket för ca 2-3 tusen sen om det är bra skick vettefan tongue
Nej det är ju det man skulle ju vilja testa motorn först wink

1 915 Inlägg
12 maj 2013
#18
Ja, det passar.

Ingen hake, är trött på att den står o rostar mer o mer  och tar ju lite plats oxå och efter ett par steloperationer i ländryggen som ej läker som det ska så lär jag nog inte kunna göra i ordning bilen själv på lång tid framöver...

Är du intresserad så är det bara att komma hit och köpa bilen, eller bara ta de delar du vill ha, så kör jag resten till skroten sen. Men du får skruva själv tongue (Är iof inte så mkt jobb o plocka ur en motor osv, så det är snabbt fixat om man kan skruva)
Så kan du testa motorn först oxå så du vet den funkar bra...
Bara skicka pm vid intresse, så får vi komma överens om nåt i så fall.

LilSurfer skrev:
Låter lite för bra för att vara sant? Vad är haken haha? Men jag har tyvärr ingen plats för en bil till så kan endast köpa motor och låda men passar b20 tråget och oljepumpen på b23:an? smile
Kan man använda "b20 lådan" (vet inte vad den heter) på b23? smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

27 Inlägg
12 maj 2013
#19
De du får betala för en trimmad b20 kan du ju köpa en v8 för med låda komplett. köp en skrotig cheva van komplett med motor och låda samt kardan och sätt på förgasare samt insug, svetsa om kardan o lite pill så har du en v8 i den för inga pengar alls

415 Inlägg
12 maj 2013
#20
LilSurfer skrev:
Låter lite för bra för att vara sant? Vad är haken haha? Men jag har tyvärr ingen plats för en bil till så kan endast köpa motor och låda men passar b20 tråget och oljepumpen på b23:an? smile
Kan man använda "b20 lådan" (vet inte vad den heter) på b23? smile
M40 låda som du har ska passa mot en rakställd b23, det är det trågbytet gör. Dock är lådan ganska klen men då finns ju m400 och m410 om man vill lägga ut lite till wink

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)


Sök