JEG ER LIGE GÅET I GANG MED RAMMEBYGGERIET EFTER CA 1ÅR´S FORBEREDELSE, OG FORSØG PÅ AT PLANLÆGGE BYGGERIET. PROJECTET ER AT BYGGE EN LOTUS SUPER SEVEN LOCUST EFTER CHRIS GIBBS BOG "BUILD... Visa mer
Jeg har valgt at forstærke siderne på boxene til bærekuglerne.
Er gået i gang med at tilpasse rørene til de nederste ophæng foran. De får lige et tur i fræseren...
Her ligger delene i fixturet.
Så er det blevet til bærearme......de er ikke færdige endnu, men har lige monteret bærekuglerne så armene kan prøves på navet.
Armene monteret på spindlerne for at få en ide om hvordan det kommer til at blive.
Var lige en tur på bunden af Øresund på vej hjem fra arbejde...ville lige se om der var guld i kisten for enden af regnbuen...men der var en der kom før mig, for kisten var tom....
Har lavet 2 nye gevindbøsninger uden gevind... Jeg laver først gevindet i bøsningerne efter at bøsningerne er svejst på armene, da jeg har erfaring med at de slår sig lidt så gevindet kommer til at gå stramt...og det kan vi jo ikke ha....
Fik også lavet lidt extra bøsninger til armene da jeg har brugt de sidste.
Startede dagen med at klargøre et fixtur så de sidste ophæng kan svejses.
Så blev rørene tilpasset og klargjort til svejs. Sådan blev det.
Derefter blev det tid til de bagerste uprights...der var en del tilpasning af de indkøbte dele da pasningen på delene ikke var særlig god...you get what you pay for....
Her lidt blandede dele.
Her et eksempel på pasformen.
Billeder af uprightsne...de er ikke helt færdige endnu.
Er ved at ændre halvdelen af de bagerste hjulophængsbeslag så der bliver mulighed for at justere hjulvinklen (toe in/out) efter at beslagene er svejst på rammen. Fræser et ovalt spor i beslagene som giver mulighed for at flytte akslen op til 10mm i forhold til standart positionen.
Her beslagene i fræseren, til venstre det oprindelige og til højre det ændrede.
Sådan kom det til at se ud.
Her er jeg i gang med at svarva de bøsninger som skal bruges til de justerbare beslag.
8stk bøsninger
Så skal bøsningerne fræses så de passer til beslagene.
Justeringsmuligheden består i at man har flere sæt bøsninger hvor hullet til akslen ligger forskelligt i hvert sæt. Der er 2 justeringsmuligheder for hvert sæt bøsninger fordi man kan vende dem en halv omgang og derved flytter hullet til en ny position....
Fik skåret de to sidste rør til rammen...bliver svejst på en dag hvor rammen er ude i det fri.
Er begyndt at forberede påsvejsningen af ophængsarmene, skal svarva nogle dummy bøsninger som skal bruges til at holde armene på rette plads så beslagene kommer til at sidde rigtigt.
Her lidt billeder fra dagens project.
Afkortning af gevindstang
Svarvning af dummy bøsninger.
Testmontering af venstre baghjulsophæng...syntes at det ser rigtigt godt ud.... Mangler stadig at dreje nogle flere bøsninger så jeg kan få monteret alle beslagene.
Fik lavet de sidste dummy bøsninger, så jeg kan få svejst det første sæt hjulophæng på rammen.
Alle bøsninger er monteret og hjulophænget sat på plads med parallelskruetvinger og klar til at blive svejst fast. Ophænget fungerer super godt med tanke på at det er masive stålbøsninger der sidder i, der er toe out på ca. 3grader så jeg kommer nok til at dreje nye justeringsbøsninger da jeg satser på en toe in på ca. 1grad.
Gott, grattis Kul när saker börjar ramla på plats!
Tak tak... Ja nu begynder det snart at blive lidt mere spændende... er også ved at være godt træt af at afkorte og tilpasse rør af diverse slags. Bliver rart at komme i gang med noget af det andet...
Ett sådant här fint bygge måste ju ha en byggtråd på http://www.locostsweden.se 😃 där gilla vi att frossa i bilder på byggen!
Med vänlig hälsning, Björn
Hej Bjørn
Tak for de venlige ord... er registreret på lowcostsweden men mangler bare at indbetale kontigent for at blive medlem. Tror bare at jeg vil linke til tråden her på garaget, da jeg ikke har lyst til at køre en tråd på hver sit forum.
Det kan jo være at vi kan mødes til næste sommer i hver sin super seven..... Nu har vi begge jo snart hjul på...
Startede med at rette rammen op så den var i vatter på begge leder. Derefter spændte jeg et rør på nederste ophæng og satte et et vatterpas på røret og rettede ophænget op så det også var i vatter, så nu er ophænget parallelt med bunden.
Efter svejsning.
Ophænget havde efter svejsning toe in på ca. 2grader, så det skal der ikke laves noget om på før der er blevet prøvekørt...og der går nok lidt tid endnu...
Måtte fræse lidt af justeringsbøsningerne så der er plads til svejsningen.
Har bestilt bøsninger til alle ophængene, samt nogle smådele...venter på at de kommer hjem fra England. Kan ikke komme videre med ophængene før delene kommer hjem, da jeg ikke gidder at dreje flere dummy bøsninger...
Ett sådant här fint bygge måste ju ha en byggtråd på http://www.locostsweden.se 😃 där gilla vi att frossa i bilder på byggen!
Med vänlig hälsning, Björn
Hej Bjørn
Tak for de venlige ord... er registreret på lowcostsweden men mangler bare at indbetale kontigent for at blive medlem. Tror bare at jeg vil linke til tråden her på garaget, da jeg ikke har lyst til at køre en tråd på hver sit forum.
Det kan jo være at vi kan mødes til næste sommer i hver sin super seven..... Nu har vi begge jo snart hjul på...
Hej
Vi hade locost träff hemma hos mig i tisdags 😃 blir det någon neråt Skåne så kan jag säga till dig då det är lite närmre för dig och åka. Man får mycket idéer och tips på en sådan träff😃