Halloj!
Håller på att bli galen på min automatlåda som spökar.
Bilen är en Chrysler Stratus 2.5l - årsmodell 95.
Den har gått ca 15000 mil och innan jag köpte den för 2 år sedan stod den mest hos en äldre släkting och samlade damm.
Nu har den börjat krångla i automatlådan, och jag kan inte hitta något fel.
När jag är ute och kör så tappar den växlar, den fungerar klockrent ibland, och ibland inte.
Symtomen är att den bara vill kliva till andra eller tredje växeln och jag kan inte köra så mycket fortare än 60 (ca 3200rpm) så börjar den skrika. Då brukar felet gå till sig om jag stannar av och väntar några sekunder och startar bilen igen. Ibland behöver jag göra så 3-4 gånger...
Jag trodde först att det var oljan, så jag har tömt och fyllt med "rätt" olja, men samma problem kvarstår.
Trodde att det kanske var packningarna som var slitna så jag körde sån där special olja för att mjuka upp dessa, så blev det bättre i ungefär en månad, sen är det nu tillbaka till varannan gång jag ska ut och köra.
Ibland när jag startar bilen så drar den inget alls utan står på tomgång i ett par sekunder, sen hoppar den till och kör iväg. Underligt...
Har haft den hos en verkstad och de hittar inget fel utanför lådan, utan de rekommenderade en renovering/byte.
Men eftersom det skulle kosta lika mycket som bilen så drar jag den hellre på blocket som reservdelsbil.
Min fundering är egentligen om någon annan upplevt samma sak, om det kan vara något enkelt som någon vajer som behöver spännas, någon säkring som kanske glappar eller liknande! Jag har slut på Ideér
Tacksam för era erfarenheter.
/John