3703
Sök

Chockhöjning av Försäkring - Fakta eller Rykte

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 oktober 2006
jesperl skrev:
Fakta, Trafikförsäkringarna kommer att höjas med hela 107%...  =//

då kan man sluta åka bil, kommer fan inte ha råd med det sad mad

Jonas

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
27 oktober 2006
lanred skrev:
jo, tänk om den dära ministern som bara jobbade i åtta dagar, bara kunde följa lagen och betala skatt och tv-licens som alla andra så skulle sverige varit lite rikare, samt den andra kärringen.. oj verkar som moderaterna är för bra för att betala tv-licensen..

Du tror inte att svartaffärer och liknande har hänt under sossarnas tid också?

lundwall
27 oktober 2006
bobbakarlsson skrev:
jesperl skrev:

Vet du nåt hur det blir med höjningen av Halv & Helförsäkringarna?

Det är helt upp till ditt försäkringsbolag. Fråga dem vettja.

lundwall
27 oktober 2006
volvo__mannen skrev:
jesperl skrev:

då kan man sluta åka bil, kommer fan inte ha råd med det sad mad

Ja, alla som tror på rykten måste sluta åka bil. Det kommer kosta minst 10.000 mer om året. Jag lovar.

538 Inlägg
27 oktober 2006
ni som röstade blått får skylla er själva.... den nya regeringen är bra för de som tjänar mycket pengar, vi vanligt folk kommer o få det sämre bara.
De ska höjabilförsäkring/bilskatt, a-kassa mm....
men jag tror inte att den hya regeringen kommer o vara kvar så länge,hoppas jag! big_smile

555 Inlägg
27 oktober 2006
laazy skrev:
lanred skrev:
jo, tänk om den dära ministern som bara jobbade i åtta dagar, bara kunde följa lagen och betala skatt och tv-licens som alla andra så skulle sverige varit lite rikare, samt den andra kärringen.. oj verkar som moderaterna är för bra för att betala tv-licensen..

Du tror inte att svartaffärer och liknande har hänt under sossarnas tid också?

Jo, det har det säkert, men sen hur allvarligt det är vet jag inte, men jag vet iallafall att minister som inte vill betala skatt/licens är allvarligt

lundwall, du kommer ju aldrig ge dig, själv orkar jag inte kolla upp massa fakta för att argumentera mot dig för jag har viktigare saker för mig, men ja jag tror inte på rykten, jag tror på fakta och det jag sa var fakta.

SSS -12
3 217 Inlägg
27 oktober 2006
jesperl skrev:

Damn, dags att ställa bilen nu då hmm

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Rallyförare
1 075 Inlägg
27 oktober 2006
För en stockholmsbilist 24år manlig på en Volvo V70 T-5 skulle det vara följande:
Innan höjning: 23408:-
Efter höjningen: 24848

9 108 Inlägg
27 oktober 2006
Vilket fruktansvärt gnäll det är. Blir ju trött bara av att läsa inläggen.

Sossarnas mantra som inföll samma dag som valet är att "det SKA bli sämre, det KOMMER bli sämre".

Vänta och se istället för att ligga och gråta som små barn. Hur mycket ni än gnäller så är det ändå 4 år till nästa val.

12 086 Inlägg
27 oktober 2006
De flesta nötter tänker såhär.. "trafikförsäkringen blir högre, blä.. böghöger" ända ni fokuserar på är att allt ska va så billigt som möjligt.. hällst skulle ni ju vilja få allt på fat och slippa betala nått för då vore ju livet bäst lr hur? Nu är de så att de fungerar inte så!! Ok, jag tycker oxå det är tråkigt att avgiften höjs eftersom jag gillar bilar och har ett par stycken.. men jag ser inte felet i det! Nu får ju jag betala för mig ist för att någon annan gör det.. en princip jag alltid strävat efter.

Och ok att rika tjänar ännu mer på nya regiringen, men och? De är ju inte rika för inget.. jag ser inte logiken i att ta massa pengar från de som lyckats i livet o ge till dom som tagit vatten över huvet?

Jag va så liten vid förra borgliga regeringen så jag har ingen större erfarenhet av verkligheten men sen jag visste vad ordet politik va har jag stått på högersidan och lär fortsätta med det! Jag förstår att förtidssjukskrivna hilda får de sämre men det tycker jag är rätt..

lundwall
27 oktober 2006
Albertoo skrev:
ni som röstade blått får skylla er själva.... den nya regeringen är bra för de som tjänar mycket pengar, vi vanligt folk kommer o få det sämre bara.
De ska höjabilförsäkring/bilskatt, a-kassa mm....
men jag tror inte att den hya regeringen kommer o vara kvar så länge,hoppas jag! big_smile

Kanske dags att ni "vanligt folk" (jag är då rakt inte sosse) börjar betala vad saker kostar på riktigt. Sluta tänka bidrag och subventioner hela tiden.

Sverige är TOKIGT mycket billigare än de flesta andra länder på försäkringar.

178 Inlägg
27 oktober 2006
har inget emot att de höjer trafikförsäkringen coh att den får ta alla kostnader, men då är det bäst att inkomstskatten sänks motsvarande också, så det inte bara är ett sätt att få in mer pengar.

VW-driver
291 Inlägg
27 oktober 2006
bobbakarlsson skrev:
jesperl skrev:

Vet du nåt hur det blir med höjningen av Halv & Helförsäkringarna?

Upp till varje försäkringsbolag. Men helförsäkringar innehar ju trafikförsäkringar? Isf kommer ju alla drabbas?

Jag tror inte att det kommer vara så här. Regeringen kan egentligen inte bestämma att varje försäkringsbolag ska höja sina premier med si och så. Jag tror det är bullshit.

eXXoritas
27 oktober 2006
bobbakarlsson skrev:
Det sägs att efter årsskiftet 06 till 07 kommer det att införas SKATT på försäkringarna.

D.v.s. att om du har din bil försäkrad för ca; 2500kr/halvår så kommer det att tilläggas skatt på 2500kr din försäkring. sad

Det är många som pratar om det här, men jag har inte fått det bekräftat från någon källa.

Är det någon som kan bekräfta detta eller ge mig ett skönt svar att det  bara är bullshit?

Är det på det viset så får man ju tyvärr ställa ner kärran o gå i fortsättningen tlls man fått rejält mycket stadigare ekonomi.

hej ja det är 100% sant.
fast vi kommer få betala mindre skatt på arbeterna smile

638 Inlägg
27 oktober 2006
Daniel skrev:
Det är inte en skatt utan det handlar om att trafikförsäkringen ska betala för trafikskadorna istället för att det ska belasta landstinget.

Dvs den skattesänkning du får på ca 1000kr/månad kostar dig kanske 200kr/månad i höjd trafikförsäkring. Alltså får man 800kr/månad mera.
Det är lite mera trams, så i slutändan blir det säkert inga extra pengar för de flesta MEN valfriheten finns, kör man inte bil behöver man inte betala för trafikskadorna.

Och det gäller dom som har en lön på typ 100.000:-/månad. En vanlig svensson får knappt nån sänkning alls per månad i skatt.

Ren jävla bullshit om dom höjer. Kommer kosta betydligt mer för alla höjningar än vad man får igen på skatterna dom "sänker"

Kommer väl nånting här snart!

671 Inlägg
27 oktober 2006
Sänkt inkomstskatt: Jobbavdraget ger skattesänkning. Se i tabell hur stor skattesänkningen blir vid din inkomst. Tjänar du under 31 800/år så betalar du ingen skatt.
  Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer.
  Tjänar du 16 700/månad - får du 626 kronor mer.
  Tjänar du 25 000/månad - får du 890 kronor mer.
  Tjänar du 33 300/månad - får du 935 kronor mer.
  Tjänar du 41 600/månad - får du 935 kronor mer.

Tabellen är från Aftonbladet (det är väl en rätt röd tidning)
Som jag sa tidigare. Man får 1000kr extra om man inte är tråkigt underbetald. Från 25000kr och uppåt är det marginell skillnad.
Dessa pengar kommer med största sannorlikhet gå åt till lite olika former av försäkringar/avgifter eller nått annat MEN för den som har det knapert och inte kört bil så behöver man inte betala alla andras trafikförsäkring.

Alltså även om man inte får en krona extra i slutändan så får man en valfrihet som inte fanns tidigare.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
27 oktober 2006
JapMax skrev:
De flesta nötter tänker såhär.. "trafikförsäkringen blir högre, blä.. böghöger" ända ni fokuserar på är att allt ska va så billigt som möjligt.. hällst skulle ni ju vilja få allt på fat och slippa betala nått för då vore ju livet bäst lr hur? Nu är de så att de fungerar inte så!! Ok, jag tycker oxå det är tråkigt att avgiften höjs eftersom jag gillar bilar och har ett par stycken.. men jag ser inte felet i det! Nu får ju jag betala för mig ist för att någon annan gör det.. en princip jag alltid strävat efter.

Och ok att rika tjänar ännu mer på nya regiringen, men och? De är ju inte rika för inget.. jag ser inte logiken i att ta massa pengar från de som lyckats i livet o ge till dom som tagit vatten över huvet?

Jag va så liten vid förra borgliga regeringen så jag har ingen större erfarenhet av verkligheten men sen jag visste vad ordet politik va har jag stått på högersidan och lär fortsätta med det! Jag förstår att förtidssjukskrivna hilda får de sämre men det tycker jag är rätt..

Vet du om att du kanske skrev tidernas mest spännande inlägg... i en tragisk bemärkelse!!
Typiskt dråpligt höger-snack att börja tjata om att "sossar mfl" vill ha allt billigt, på silverfat osv osv. Rent j-la b-shit!! Vilka är det som inte vill betala (skatt)?? Eller så lite av den som möjligt iaf, eftersom har man mycket pengar, ja då klarar man sig.. "inte ska man va solidarisk och bry sig om andra inte".

Obs!! Här kommer det bästa av allt!
"Och ok att rika tjänar ännu mer på nya regiringen, men och? De är ju inte rika för inget.. jag ser inte logiken i att ta massa pengar från de som lyckats i livet o ge till dom som tagit vatten över huvet?"

Visste du att en del är rika för inget? Somliga, jag vill inte börja name-droppa hejdlöst här.. har pappor, mammor, släkt osv som har en hiskeligt jäkla mycket pengar.. och vips, så har även deras barn, barnbarn osv massa pengar! Nä men hoppsan - hur gick det till? Och vänta nu, "tagit sig vatten över huvudet".. vet du hur urbota korkat det låter?! Så att någon "råkar" bli sjuk, skadad, arbetslös av hundra olika anledningar, vill ha mat på tallriken osv osv det är att ta vatten över huvudet tycker du? Men hey, du har ju 3(!) bilar så du kan ju skratta gott! Så du tycker att det är "rätt åt" de förtidssjukskrivna? Du kanske tycker att utbrändhet och sjukskrivningar är ett påhitt också?
Jag vet inte om du verkar ha någon större erfarenhet av verkligheten nu heller.. tråkigt att behöva säga det men, du, ta och och lyft blicken lite oftare. Se dig omkring, se dem som har det jävligt varje dag, försök sätta dig in i varför de har det så? Det är oftast inte självvalt, även om många blint tror det! Och, att göra det ännu sämre för dem på olika plan, gör saken definitivt inte bättre!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

39 Inlägg
27 oktober 2006
Trådstartare
eXXoritas skrev:
bobbakarlsson skrev:
Det sägs att efter årsskiftet 06 till 07 kommer det att införas SKATT på försäkringarna.

D.v.s. att om du har din bil försäkrad för ca; 2500kr/halvår så kommer det att tilläggas skatt på 2500kr din försäkring. sad

Det är många som pratar om det här, men jag har inte fått det bekräftat från någon källa.

Är det någon som kan bekräfta detta eller ge mig ett skönt svar att det  bara är bullshit?

Är det på det viset så får man ju tyvärr ställa ner kärran o gå i fortsättningen tlls man fått rejält mycket stadigare ekonomi.

hej ja det är 100% sant.
fast vi kommer få betala mindre skatt på arbeterna smile

Har du någon källa?

305 Inlägg
27 oktober 2006
Ja denna tråden verkar visst ha övergått från försäkringarna till vänster/höger-politik.
Jag orkar dock inte ta nått stort engagemang för att förklara varför de blåa är bättre. För i denna frågan vet jag att det är omöjligt att övertala nån annan att tycka annorlunda. Jag har några vänner som är helt rubbade så fort politik kommer upp. Jag har blivit totalt utskälld av en av mina närmaste vänner för att han tycker annorlunda än mig. Jag tycker dock att alla ska ha rätt till sin åsikt så när jag yttrar mig om min är det inte för att övertala nån annan utan enbart att skina lite ljus på min åsikt så kanske dom jag pratar med kan fundera och ta med nåt i sina åsikter. Det är trotsallt olika åsikter som demokratin från början ska främja. Detta ska man inte glömma som de flesta nu har gjort, när jag läser i den här tråden så ser jag i princip varje inlägg som "Min åsikt är bäst, din åsikt är skit, hur kan du vara så dum att tro det?" Jag tycker att detta är sorgligt... vi vet att folk tycker olika, man ska inte bli hatad bara för det.

Så till min åsikt, tar det kort för nu blev det mycket i alla fall och måste kila iväg.
I grund och botten tycker jag att det ska löna sig att arbeta för annars finns det inget anledning till att arbeta. Som det har varit så tjänar man lika mycket på att stanna hemma med A-kassa, så var det för mig i och med bensin och bilkostnader för pendling till jobbet. Visst är det en jättebra tanke från början att de sjuka m.m. som inte kan jobba ska få hjälp. Det är en mycket nobel tanke och idé. Men med dessa system så blir det alltid problem som kan ses i det som kallas "den svenska avundsjukan" Sitter han hemma och ser på film hela dagarna och jag får stå här och jobba ihop pengarna till både mig och han. Det är ju inte rättvist? Då hittar man på nån lögn så att man själv får gå hem och leva av andra också. Detta har det senaste blivit ett problem i samband med att de arbetslösa blir fler pga arbetsgivaravgifter och liknande vilket gör att företag flyttar utomlands. Allt detta bidrar till att fler stannar hemma och de få som har jobb kvar får sämre levnadsstandard eftersom de måste hjälpa till att betala för de andra. Detta är ett faktum, desto färre som jobbar, desto större del av de som jobbars lön måste gå till de som inte jobbar.
För att priser och annat med a-kassa och liknande ska kunna förbli det samma så måste det bli mycket hårdare kontroller för de som inte "kan" jobba. Det finns även vissa gråområden som MÅSTE stadgas upp med vad som krävs för att man ska kunna få bidrag, det absolut största gråområdet jag känner till är "utbrändhet", är säkerligen inget påhittat från början men kan missbrukas så otroligt lätt. Har flera vänner som är utbrända för tillfället, fest varje dag och inte behöva jobba. Jag ser inte ned på dem för detta eftersom det är så människor fungerar i alla fall många, hellre utnyttja än att bli utnyttjad. Problemet ligger i reglerna för att kunna kvalificera sig för bidragen.

638 Inlägg
28 oktober 2006
Visst, det är en bra ide men bara dom producerar jobben också? För klarar dom inte det är det ju självmord för en jävla massa människor i landet. För det är inte lätt att hitta ett jobb idag. Men som sagt, kommer jobben så är jag bara positiv. Vi får väl se.

Kommer väl nånting här snart!

Sök