3727
Sök

Mercedes w123 värmeproblem

20 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena. har problem med mercan, om603 med mynä osv.. temperaturen ligger runt 90-100 grader vid landsvägkörning, och så fort jag varvar ut den så stiger temperaturen upp emot 110-120 grader väldigt snabbt efter gaspådrag och sjunker efter några sekunder på vanlig körning till ungefär 90 grader, tänkte att de var flödet då, men har bytt vattenpump och termostat och de påverkade ingenting. den bygger inget vidare tryck i kylsystemet som den borde gjort om toppen var kass. och ingen vitrök. Har absolut ingen aning vad det kan vara och är väldigt tacksam för svar eller ideer om vad det kan vara!
MVH Johan


1 319 Inlägg
17 maj 2013
#2
Funkar tempmätarn som den ska då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

20 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#3
Japp de ska de göra. Har 2 stycken


27 Inlägg
18 maj 2013
#4
Hur många grader har du ställt in pumpen på?
Lätt att dom bildar värme i onödan om pumpen står fel

20 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
#5
Faktisk ingen aning. Inte ja som satte dit den. Men temperaturen höll sig när ja köpte bilen. Sen efter ja byggde om, bytte turbo å de så har temperaturen ökat vid gaspådrag


27 Inlägg
18 maj 2013
#6
jag skulle börja med att kolla upp det.
Hjälpte en poolare att byta till en 7 mm pump och den vart väldigt varm när vi satte pumpen fel smile

20 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#7
Yess! Vet du hur den skall sitta?


27 Inlägg
19 maj 2013
#8
Nix men ja har hört att folk brukar ställa in mynäpumpar 18-20 grader eftertända smile
kan ju hjälpa om du plockar lös kylaren och sköljer ur all smuts ur den smile

20 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#9
Okej! Har redan gjort de. Och kört rening genom hela systemet


27 Inlägg
19 maj 2013
#10
hur går den i övrigt då? mkt svartryk? även vid fullt ladd?

20 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#11
Jo den går kanon. Håller tempen utmärkt vid vanlig körning. Ja ryker ju som fan när man gasar men så fort laddet kommer ryker de inget!


27 Inlägg
19 maj 2013
#12
Låter som att allt är i ordning!
Vad har du för kylare? Har du originalfläkten på om603 motorn?

20 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#13
Stor 124 kylare och dubbla 10tums elfläktar!


27 Inlägg
20 maj 2013
#14
Men vad i helvete? tongue
Den borde verkligen inte gå varm!

20 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#15
nej ja vet. börjar fundera om de är toppen ändå. men hade en bil som toppen va kass på innan. å då byggde den tryck så den tömde kärlet på några sekunder, och slangarna sprack av trycket. och denna kan man ha öppet kärl hur länge som helst, och de är inget överdrivet tryck på slangarna, men den har en tendens att trycka ut lite vatten genom övertrycksslangen när man gasar som fasen,


140 Inlägg
20 maj 2013
#16
vad är det du har byggt om ?? inte så att några delar är i vägen för kylaren så luft flödet genom kylaren försämras? luften tar ju den lättaste vägen så om du inte har tätt runt kylaren och grillen smiter luften förbi kylaren istället för igenom den..


20 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#17
har byggt nytt grenrör, turbo, och allt omkring det och byggt dit intercooler. och satt dit en annan oljekylare, så har ju inte varit i närheten av kylet. och kylaren håller bra temp blir inte speciellt varm. utan de är bara motor tempen som går upp. precis som flödet e dåligt, så vid pådrag hinner de inte kyla motorn. men har somsagt kollat allt och bytt vattenpump, så har ingen aning om va de skulle va som hämmade flödet..


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 maj 2013
#18
kan ju vara som så att dina feta elfläktar snurrar åt fel håll:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

20 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#19
de är åt rätt. och de kvittar om de är på eller inte, händer samma sak ändå, och ingen fläkt skulle göra någon nytta, då de händer så fort man varvar ut bilen eller börjar speka, sen så fort man släpper på gasen saktar tempen ner så saktliga


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 maj 2013
#20
vad har du i avgastemp på fullgasåkning?

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök