2319
Sök

Hemmabyggd cab

13 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#1
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.


SKÅNING
1 215 Inlägg
21 maj 2013
#2
i min 242 cab har jag bara midjebälten fram å orginal bak, dock ej jag som byggt & reggat bilen men den är besiktnings bar så

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

9 120 Inlägg
21 maj 2013
#3
andjar96 skrev:
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.


116 Inlägg
21 maj 2013
#4
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....


13 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#5
phiiim skrev:
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

Helbilsgodkända? :-\


13 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#6
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts


9 120 Inlägg
22 maj 2013
#7
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:
Tja, funderar på att bygga om en saab 9000 cse till cab, men undrar lite hur jag ska göra med bältet. Tror ni det kan gå igenom om man tar och flyttar ner ena punkten på bältet? För dom sitter nämligen fast i b stolpen där jag ska kapa och i c stolpen där jag ska kapa.

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Det är skitsnack, om inte reglerna ändrats senaste året men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte kunna gå att regga några flera hemmabyggda cabbar i så fall. För sätter man 3 punkts på en 240 eller 740 så hamnar bältet för långt ner. Skaffa SFROs bygghandbok där har du all info. Eller så kan du fråga CarpeDiem här på forumet, för han har boken.


13 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#8
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:

Kör på midjebälte istället, B-stolpen blir för låg för 3 punktsbälte. Åk till skroten och plocka ifrån mitten i baksätet på andra saabar eller Volvobilar. Bak kan funka att flytta ner om du förstärker där bältet ska sitta. Vet att BMW E30 har bältesrullen ligger på hatthyllan. Annars funkar midjebälte där med, så har farsgubben i 740n som är på min sida.

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Det är skitsnack, om inte reglerna ändrats senaste året men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte kunna gå att regga några flera hemmabyggda cabbar i så fall. För sätter man 3 punkts på en 240 eller 740 så hamnar bältet för långt ner. Skaffa SFROs bygghandbok där har du all info. Eller så kan du fråga CarpeDiem här på forumet, för han har boken.

Ska nog ta och köpa säten från en 900cab där bältet sitter fast i stolen :-D


9 120 Inlägg
22 maj 2013
#9
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:

Pratade nämligen med en som jobbar med att besiktiga hemmabyggen och han sa att det va tvunget att ha 3 punkts

Det är skitsnack, om inte reglerna ändrats senaste året men det kan jag inte tänka mig. Kommer inte kunna gå att regga några flera hemmabyggda cabbar i så fall. För sätter man 3 punkts på en 240 eller 740 så hamnar bältet för långt ner. Skaffa SFROs bygghandbok där har du all info. Eller så kan du fråga CarpeDiem här på forumet, för han har boken.

Ska nog ta och köpa säten från en 900cab där bältet sitter fast i stolen :-D

Ja det går ju också, men som sagt midjebälten ska inte vara några bekymmer.


116 Inlägg
22 maj 2013
#10
andjar96 skrev:
phiiim skrev:
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

Helbilsgodkända? :-\

Ja verkar som om alla bilar från 98 är helbilsgodkända finns även bilar mellan 94-98 som också är det.
Och det innebär att man inte får göra några ändringar på bilen inte ens byta hjul, avgassystem
om man skall hårdra det.

Tror man enklast kollar i regbeviset om bilen är helbilsgodkänd genom att det står ett e-nummer vid typgodkännande...


13 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#11
phiiim skrev:
andjar96 skrev:
phiiim skrev:
Tips att kolla upp!! dom flesta 9000 cse är väl helbilsgodkända? och då kan man inte bygga om....

Helbilsgodkända? :-\

Ja verkar som om alla bilar från 98 är helbilsgodkända finns även bilar mellan 94-98 som också är det.
Och det innebär att man inte får göra några ändringar på bilen inte ens byta hjul, avgassystem
om man skall hårdra det.

Tror man enklast kollar i regbeviset om bilen är helbilsgodkänd genom att det står ett e-nummer vid typgodkännande...

Va inne och kollade på transportstyrelsen och det står inget efter Typgodkännandenummer eller Typgodkännandedatum. betyder det att den går att bygga om? smile


116 Inlägg
22 maj 2013
#12
andjar96 skrev:
phiiim skrev:
andjar96 skrev:

Helbilsgodkända? :-\

Ja verkar som om alla bilar från 98 är helbilsgodkända finns även bilar mellan 94-98 som också är det.
Och det innebär att man inte får göra några ändringar på bilen inte ens byta hjul, avgassystem
om man skall hårdra det.

Tror man enklast kollar i regbeviset om bilen är helbilsgodkänd genom att det står ett e-nummer vid typgodkännande...

Va inne och kollade på transportstyrelsen och det står inget efter Typgodkännandenummer eller Typgodkännandedatum. betyder det att den går att bygga om? smile

Då går det nog säkert bra, Men jag skulle nog ha dubbelcheckat med bilprovningen först innan man
sätter rondellen i karossen smile


13 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#14
Putteliten skrev:
När man kapar taket på bilen så räknas det som ombyggt fordon, och därmed försvinner helbilsgodkännandet.

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink


9 120 Inlägg
23 maj 2013
#15
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:
När man kapar taket på bilen så räknas det som ombyggt fordon, och därmed försvinner helbilsgodkännandet.

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!


13 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#16
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:
När man kapar taket på bilen så räknas det som ombyggt fordon, och därmed försvinner helbilsgodkännandet.

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

Men den besikningsmannen jag pratade med sa att det inte va godkänt sad


9 120 Inlägg
23 maj 2013
#17
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:

okej, men tror du man kan ta och sätta fast bältet i stolen eller måste man köpa cab stolar? wink

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

Men den besikningsmannen jag pratade med sa att det inte va godkänt sad

Jag vet massor med cabbar med midjebälte, så ja tror inte han vet vad han pratar om.


13 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#18
Putteliten skrev:
andjar96 skrev:
Putteliten skrev:

Tror inte att det är godkänt att sätta bältena i stolen, i så fall är det cabstolar som gäller.
Men varför krångla till det? Kör med midjebälte istället!

Men den besikningsmannen jag pratade med sa att det inte va godkänt sad

Jag vet massor med cabbar med midjebälte, så ja tror inte han vet vad han pratar om.

vet du när dom gjordes? wink


German Engineering
9 083 Inlägg
24 maj 2013
#19
Har tittat i SFRO-boken och kan inte hitta nånstans om midjebälte men det ska tydligen räcka med det och så klart att man reggar om bygget till ombyggt fordon.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

5 131 Inlägg
24 maj 2013
#20
Eftersom jag bara har lite ideer än så länge så frågar jag här i stället för att köpa sfro handboken, vilket självklart innhandlas när ett bygge blir aktuellt.
Aja har en w123 cupe ståendes som jag har lite funderingar på att bygga cab utav. Problemet eller utmaningen är att jag inte vill ha nått i vägen i dörrarna samt att dom ska vara öppningsbara. Är det möjligt om man bygger balk i tröskel samt svetsat den i a,b och c stolpe och på så vis bygger en gömd ram som byggs som ett liggande E i tröskel samt binder i hop den med x i skuffen och balk bakom instrumentpanelen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök