2990
Sök

Blårökande bil, Volvo S60R !!

48 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#21
hangman, får det priset pga jag betalar bara jobb kostnaderna , därför de blir så billigt..
robinT: ja ska flytta den nu i helgen så ska se om de slutar då , men när ja va in på verkstaden med den för 1 månad sen så va ventiltätningarna lite dåliga så måste byta dem  i vilket fall


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 juni 2013
#22
hur långt har bilen gått ? jag har väldigt svårt å tro att de är ventiltätningar... har aldrig varit med om att dom varit slut på en 5a.... men din turbon är ju en förbrukningsvara som ger sig allt fortare med trim.

varmkör bilen hårt, ställ den å låt den svalna,  lossa downpipen å kolla efter olja i avgashuset.


2 174 Inlägg
8 juni 2013
#23
Xuri skrev:
hur långt har bilen gått ? jag har väldigt svårt å tro att de är ventiltätningar... har aldrig varit med om att dom varit slut på en 5a.... men din turbon är ju en förbrukningsvara som ger sig allt fortare med trim.

varmkör bilen hårt, ställ den å låt den svalna,  lossa downpipen å kolla efter olja i avgashuset.

har haft 8-10 t5or, hälften av alla som gått över 20 har vart stenhårda och helt slut i tätningarna, extremt vanligt på volvo 5or, nästan lika vanligt som vevhusventen, läck mellan motor och låda.


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juni 2013
#24
hangman skrev:
Xuri skrev:
hur långt har bilen gått ? jag har väldigt svårt å tro att de är ventiltätningar... har aldrig varit med om att dom varit slut på en 5a.... men din turbon är ju en förbrukningsvara som ger sig allt fortare med trim.

varmkör bilen hårt, ställ den å låt den svalna,  lossa downpipen å kolla efter olja i avgashuset.

har haft 8-10 t5or, hälften av alla som gått över 20 har vart stenhårda och helt slut i tätningarna, extremt vanligt på volvo 5or, nästan lika vanligt som vevhusventen, läck mellan motor och låda.

mm å hälften av alla dom har haft blårök vid uppstart ? nae knappast...
de är extremt ovanligt att se en volvo blåröka vid uppstart, de kan nog du också hålla me dom ?

extremt vanligt skulle jag inte alls vilja säga...  vevhusvent osv är ju dessutom grejer som kommer på bilarna som inte har blivit skötta ordentligt.

trådskaparens bil har dessutom inte ens gått 20 000 mil å om hälften av dina bilar på över 20000 inte hade detta problemet hade inte jag rekommenderat de dyraste först.


2 174 Inlägg
9 juni 2013
#25
Xuri skrev:
hangman skrev:
Xuri skrev:
hur långt har bilen gått ? jag har väldigt svårt å tro att de är ventiltätningar... har aldrig varit med om att dom varit slut på en 5a.... men din turbon är ju en förbrukningsvara som ger sig allt fortare med trim.

varmkör bilen hårt, ställ den å låt den svalna,  lossa downpipen å kolla efter olja i avgashuset.

har haft 8-10 t5or, hälften av alla som gått över 20 har vart stenhårda och helt slut i tätningarna, extremt vanligt på volvo 5or, nästan lika vanligt som vevhusventen, läck mellan motor och låda.

mm å hälften av alla dom har haft blårök vid uppstart ? nae knappast...
de är extremt ovanligt att se en volvo blåröka vid uppstart, de kan nog du också hålla me dom ?

extremt vanligt skulle jag inte alls vilja säga...  vevhusvent osv är ju dessutom grejer som kommer på bilarna som inte har blivit skötta ordentligt.

trådskaparens bil har dessutom inte ens gått 20 000 mil å om hälften av dina bilar på över 20000 inte hade detta problemet hade inte jag rekommenderat de dyraste först.

Det är inte bara milen som är boven, När det gäller gummidetaljer som har kontakt med olja är även tiden en aspekt att ta hänsyn till.

Jag ska vara ärlig och säga jag har nog aldrig vart med om en v70/s70 som inte haft vevhusventilation problem eller läckage av något slag, Det är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer i allmänhet, emot dom andra volvo motorerna, äldre och nyare har inte alls samma problem.

Vevhusventilationen sätts igen även på välservade bilar, då det inte ingår i service att ta bort insug, rengöra kanalen i blocket, silen i tråget m.m Men det är helt klart vanligare på en misskött bil, men har den välservade rullat i stan i många år korta turer är det större chans på den.

Det är ingen tävling vem som kan hitta mest fel hit och dit, Men turbon är så enkel och kolla, den börjar man med, fortsätter det går man vidare med oljeringar, ventiltätningar.


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juni 2013
#26
hangman skrev:
Xuri skrev:
hangman skrev:

har haft 8-10 t5or, hälften av alla som gått över 20 har vart stenhårda och helt slut i tätningarna, extremt vanligt på volvo 5or, nästan lika vanligt som vevhusventen, läck mellan motor och låda.

mm å hälften av alla dom har haft blårök vid uppstart ? nae knappast...
de är extremt ovanligt att se en volvo blåröka vid uppstart, de kan nog du också hålla me dom ?

extremt vanligt skulle jag inte alls vilja säga...  vevhusvent osv är ju dessutom grejer som kommer på bilarna som inte har blivit skötta ordentligt.

trådskaparens bil har dessutom inte ens gått 20 000 mil å om hälften av dina bilar på över 20000 inte hade detta problemet hade inte jag rekommenderat de dyraste först.

Det är inte bara milen som är boven, När det gäller gummidetaljer som har kontakt med olja är även tiden en aspekt att ta hänsyn till.

Jag ska vara ärlig och säga jag har nog aldrig vart med om en v70/s70 som inte haft vevhusventilation problem eller läckage av något slag, Det är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer i allmänhet, emot dom andra volvo motorerna, äldre och nyare har inte alls samma problem.

Vevhusventilationen sätts igen även på välservade bilar, då det inte ingår i service att ta bort insug, rengöra kanalen i blocket, silen i tråget m.m Men det är helt klart vanligare på en misskött bil, men har den välservade rullat i stan i många år korta turer är det större chans på den.

Det är ingen tävling vem som kan hitta mest fel hit och dit, Men turbon är så enkel och kolla, den börjar man med, fortsätter det går man vidare med oljeringar, ventiltätningar.

Ja visst är de så men de är sällan en volvo ryker pga av ventiltätningarna, om du skruvat mycke volvo så vet du de. 

Min gamla s70 å min gamla v40 hade inga problem med läckage eller igensatt vevhusvent. de å många andra bilar vet jag om. dom var dock välskötta....  de är framförallt sugmotorerna som har problemet med vevhusventen.

Jag försöker inte säga vem som har mest rätt, men jag tycker de är dumt å påpeka "dyraste rep" först när de finns simplare å billigare saker å börja med.
Framförallt när ventiltätningar är ovanligt enligt mig. 
å i detta fallet har bilen inte gått ruskigt långt eller är ruskigt gammal.


48 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
#27
Xuri skrev:
hangman skrev:
Xuri skrev:

mm å hälften av alla dom har haft blårök vid uppstart ? nae knappast...
de är extremt ovanligt att se en volvo blåröka vid uppstart, de kan nog du också hålla me dom ?

extremt vanligt skulle jag inte alls vilja säga...  vevhusvent osv är ju dessutom grejer som kommer på bilarna som inte har blivit skötta ordentligt.

trådskaparens bil har dessutom inte ens gått 20 000 mil å om hälften av dina bilar på över 20000 inte hade detta problemet hade inte jag rekommenderat de dyraste först.

Det är inte bara milen som är boven, När det gäller gummidetaljer som har kontakt med olja är även tiden en aspekt att ta hänsyn till.

Jag ska vara ärlig och säga jag har nog aldrig vart med om en v70/s70 som inte haft vevhusventilation problem eller läckage av något slag, Det är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer i allmänhet, emot dom andra volvo motorerna, äldre och nyare har inte alls samma problem.

Vevhusventilationen sätts igen även på välservade bilar, då det inte ingår i service att ta bort insug, rengöra kanalen i blocket, silen i tråget m.m Men det är helt klart vanligare på en misskött bil, men har den välservade rullat i stan i många år korta turer är det större chans på den.

Det är ingen tävling vem som kan hitta mest fel hit och dit, Men turbon är så enkel och kolla, den börjar man med, fortsätter det går man vidare med oljeringar, ventiltätningar.

Ja visst är de så men de är sällan en volvo ryker pga av ventiltätningarna, om du skruvat mycke volvo så vet du de. 

Min gamla s70 å min gamla v40 hade inga problem med läckage eller igensatt vevhusvent. de å många andra bilar vet jag om. dom var dock välskötta....  de är framförallt sugmotorerna som har problemet med vevhusventen.

Jag försöker inte säga vem som har mest rätt, men jag tycker de är dumt å påpeka "dyraste rep" först när de finns simplare å billigare saker å börja med.
Framförallt när ventiltätningar är ovanligt enligt mig. 
å i detta fallet har bilen inte gått ruskigt långt eller är ruskigt gammal.

Jag har lämnat in den på mekonomen och kollade cylindrarna iaf och alla låg på 9.0 - 9.5 i tryck
Så ska kolla turbon nästa helg , men om det inte är turbon vart ska ja börja leta? Topplockspackningen ?


689 Inlägg
14 juni 2013
#28
När jag hade inne toppen på renovering och portning på min gamla v70 så sa han som gjorde jobbet att det knappas kunde va ventiltätningarna som gjorde att den rykte. Han sa att många värstingbyggen körde utan ventiltätningar

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 juni 2013
#29
Danielsson1990 skrev:
Xuri skrev:
hangman skrev:

Det är inte bara milen som är boven, När det gäller gummidetaljer som har kontakt med olja är även tiden en aspekt att ta hänsyn till.

Jag ska vara ärlig och säga jag har nog aldrig vart med om en v70/s70 som inte haft vevhusventilation problem eller läckage av något slag, Det är ett väldigt vanligt problem på dessa motorer i allmänhet, emot dom andra volvo motorerna, äldre och nyare har inte alls samma problem.

Vevhusventilationen sätts igen även på välservade bilar, då det inte ingår i service att ta bort insug, rengöra kanalen i blocket, silen i tråget m.m Men det är helt klart vanligare på en misskött bil, men har den välservade rullat i stan i många år korta turer är det större chans på den.

Det är ingen tävling vem som kan hitta mest fel hit och dit, Men turbon är så enkel och kolla, den börjar man med, fortsätter det går man vidare med oljeringar, ventiltätningar.

Ja visst är de så men de är sällan en volvo ryker pga av ventiltätningarna, om du skruvat mycke volvo så vet du de. 

Min gamla s70 å min gamla v40 hade inga problem med läckage eller igensatt vevhusvent. de å många andra bilar vet jag om. dom var dock välskötta....  de är framförallt sugmotorerna som har problemet med vevhusventen.

Jag försöker inte säga vem som har mest rätt, men jag tycker de är dumt å påpeka "dyraste rep" först när de finns simplare å billigare saker å börja med.
Framförallt när ventiltätningar är ovanligt enligt mig. 
å i detta fallet har bilen inte gått ruskigt långt eller är ruskigt gammal.

Jag har lämnat in den på mekonomen och kollade cylindrarna iaf och alla låg på 9.0 - 9.5 i tryck
Så ska kolla turbon nästa helg , men om det inte är turbon vart ska ja börja leta? Topplockspackningen ?

jag hade börjat med å byta/ kolla turbon de är enklast å även om din gamla turbo inte är pajj kan du ju sälja den vidare för samma peng du köpte din nya för... en kkk24 kostar sällan mer än 2500kr i nästan nyskick på blocket.
jag är väldigt tveksam till ventiltätningarna....
Varmkör den ordentligt, ställ bilen å låt den svalna. skruva bort turbon  kolla i avgashuset om de är fuktigt där.
utan å veta de så är de svårt å gissa.


48 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#30
Om det skulle va turbon så sätter jag på en större turbo isf , men är tveksam till att det är turbon men på söndag får ja reda på de !


One Man Clan
4 287 Inlägg
21 juni 2013
#31
Danielsson1990 skrev:
Om det skulle va turbon så sätter jag på en större turbo isf , men är tveksam till att det är turbon men på söndag får ja reda på de !

risken är bara att du spräcker foder eller knäcker vevstakar om du stoppar dit större diton..


2 174 Inlägg
21 juni 2013
#32
Xuri skrev:
Danielsson1990 skrev:
Om det skulle va turbon så sätter jag på en större turbo isf , men är tveksam till att det är turbon men på söndag får ja reda på de !

risken är bara att du spräcker foder eller knäcker vevstakar om du stoppar dit större diton..

det är ingen gammal v70 2.5t.....Den håller för en bra mycket större turbo, Och bara för du byter turbo får du inte automatiskt mer HK! Har man tex 16t dra dit en 19t håller bättre och vill man trimma har man halva jobbet gjort...


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 juni 2013
#33
hangman skrev:
Xuri skrev:
Danielsson1990 skrev:
Om det skulle va turbon så sätter jag på en större turbo isf , men är tveksam till att det är turbon men på söndag får ja reda på de !

risken är bara att du spräcker foder eller knäcker vevstakar om du stoppar dit större diton..

det är ingen gammal v70 2.5t.....Den håller för en bra mycket större turbo, Och bara för du byter turbo får du inte automatiskt mer HK! Har man tex 16t dra dit en 19t håller bättre och vill man trimma har man halva jobbet gjort...

S60r lämnar typ 400 hästar med steg 4-5 samt e85.. Ge mig gärna bevis på nån oöppnad Volvo med orginalstakar som dom plockar mer ur. R motorn har dessutom 83 mm foder å spricker lättare än tex t5orna med 81 i borr om man inte vet vad man sysslar med. Såg ett spräckt 83 block senaste i torsdags.. Jag vet vad både r turbon å motorn är god för. En större turbo lär ge mer effekt på mindre laddtryck. Med tanke på lägre avgasmottryck så andas motorn bättre å lämnar några hästar mer Medans större kompressorhjul pumpar mer luft vid lägre tryck.. R motorn är nog den mest lättrimmade motorn av dom alla. 100 hästar till har du enkelt.  Jag vet ungefär vad hans motor lämnar nu å är nog inte så långt borta från bristningsgränsen, ingen firma byter turbo på dom där utan å byta stakar, säkert av en anledning


450 Inlägg
23 juni 2013
#34
Xuri skrev:
hangman skrev:
Xuri skrev:
risken är bara att du spräcker foder eller knäcker vevstakar om du stoppar dit större diton..

det är ingen gammal v70 2.5t.....Den håller för en bra mycket större turbo, Och bara för du byter turbo får du inte automatiskt mer HK! Har man tex 16t dra dit en 19t håller bättre och vill man trimma har man halva jobbet gjort...

S60r lämnar typ 400 hästar med steg 4-5 samt e85.. Ge mig gärna bevis på nån oöppnad Volvo med orginalstakar som dom plockar mer ur. R motorn har dessutom 83 mm foder å spricker lättare än tex t5orna med 81 i borr om man inte vet vad man sysslar med. Såg ett spräckt 83 block senaste i torsdags.. Jag vet vad både r turbon å motorn är god för. En större turbo lär ge mer effekt på mindre laddtryck. Med tanke på lägre avgasmottryck så andas motorn bättre å lämnar några hästar mer Medans större kompressorhjul pumpar mer luft vid lägre tryck.. R motorn är nog den mest lättrimmade motorn av dom alla. 100 hästar till har du enkelt.  Jag vet ungefär vad hans motor lämnar nu å är nog inte så långt borta från bristningsgränsen, ingen firma byter turbo på dom där utan å byta stakar, säkert av en anledning

Vad är de för visst med större turbon om man inte skaffar anpassad mjukvara ? Spelar väl ingen roll vad motorn "håller"för?
Senast redigerat av Henrik-N (23 juni 2013)

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 juni 2013
#35
Henrik-N skrev:
Xuri skrev:
hangman skrev:

det är ingen gammal v70 2.5t.....Den håller för en bra mycket större turbo, Och bara för du byter turbo får du inte automatiskt mer HK! Har man tex 16t dra dit en 19t håller bättre och vill man trimma har man halva jobbet gjort...

S60r lämnar typ 400 hästar med steg 4-5 samt e85.. Ge mig gärna bevis på nån oöppnad Volvo med orginalstakar som dom plockar mer ur. R motorn har dessutom 83 mm foder å spricker lättare än tex t5orna med 81 i borr om man inte vet vad man sysslar med. Såg ett spräckt 83 block senaste i torsdags.. Jag vet vad både r turbon å motorn är god för. En större turbo lär ge mer effekt på mindre laddtryck. Med tanke på lägre avgasmottryck så andas motorn bättre å lämnar några hästar mer Medans större kompressorhjul pumpar mer luft vid lägre tryck.. R motorn är nog den mest lättrimmade motorn av dom alla. 100 hästar till har du enkelt.  Jag vet ungefär vad hans motor lämnar nu å är nog inte så långt borta från bristningsgränsen, ingen firma byter turbo på dom där utan å byta stakar, säkert av en anledning

Vad är de för visst med större turbon om man inte skaffar anpassad mjukvara ? Spelar väl ingen roll vad motorn "håller"för?

För motorn lär haverera utan mjukvara å med lite vassare mjukvara också.. Man stoppar väl inte på större turbo om man inte vill ha mer hästar ? Å de är ju inte så stor mening med onödigt stor turbo om man inte har motor som håller för de ? 
Man kan ju tänka steget lägre å betala för mappning typ å plocka lite hästar till istället för ny turbo, nya stakar, värre koppling osv smile
Är ingen ide att knappt gå halvvägs ?


48 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#36
ska byta spridare , turbo , stakar e85 osv i den framöver , men har än så länge inte hittat något fel , gjorde komptest å där va de inga fel aif , å det är inte ventiltätningarna eller dylikt , men tills nästa år så har ja byggt om motorn iaf


1 938 Inlägg
28 juni 2013
#37
n_andersson skrev:
När jag hade inne toppen på renovering och portning på min gamla v70 så sa han som gjorde jobbet att det knappas kunde va ventiltätningarna som gjorde att den rykte. Han sa att många värstingbyggen körde utan ventiltätningar

big_smile

1 938 Inlägg
28 juni 2013
#38
Ventiltätningarna kostar ingenting rent materialmässigt, runt en 200 kr.
Det är inte illa tvunget att ta bort toppen, det finns verktyg för att pressa ner ventilfjädern och ta dessa ovanifrån med ventilen i.
Har man tålamod och lite kunskap behöver det inte kosta mer än runt 500ingen, det är alltid trevligt med en ny ventilkåpspackning när man ändå är där och skruvar liksom.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 juni 2013
#39
Glesmark skrev:
Ventiltätningarna kostar ingenting rent materialmässigt, runt en 200 kr.
Det är inte illa tvunget att ta bort toppen, det finns verktyg för att pressa ner ventilfjädern och ta dessa ovanifrån med ventilen i.
Har man tålamod och lite kunskap behöver det inte kosta mer än runt 500ingen, det är alltid trevligt med en ny ventilkåpspackning när man ändå är där och skruvar liksom.

de dryga är att de är flytande packning på tub, å de är alltid lika tråkigt å skrapa rent tongue


2 174 Inlägg
28 juni 2013
#40
Xuri skrev:
Glesmark skrev:
Ventiltätningarna kostar ingenting rent materialmässigt, runt en 200 kr.
Det är inte illa tvunget att ta bort toppen, det finns verktyg för att pressa ner ventilfjädern och ta dessa ovanifrån med ventilen i.
Har man tålamod och lite kunskap behöver det inte kosta mer än runt 500ingen, det är alltid trevligt med en ny ventilkåpspackning när man ändå är där och skruvar liksom.

de dryga är att de är flytande packning på tub, å de är alltid lika tråkigt å skrapa rent tongue

What? Gummi trissa på borrmaskin det blev kliniskt rent körde min t5 ventilkåpa och topp tog MAX 5 minuter, sitta och skrapa för hand blir inte lika bra.



Sök