Blårökande bil, Volvo S60R !!

Danielsson1990
1 juni 2013 · 48 Inlägg

Det är så att jag har en s60R
Och ibland om jag kört länge med bilen , låter den kyla lite innan jag stänger av den ! Sen går ut efter en halv timme igen så kommer det blårök när jag backar och åker sakta på 1ans växel , men när jag drar på så kommer det inget !
Vad kan felet vara ?
Om det skulle va turbon vad kostar en ny kkk24 turbo? Och vart kan ja köpa det ?
Tacksam för alla svar!

Rubriken redigerad.
mvh jonTe/moderator

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Danielsson1990
1 juni 2013 · 48 Inlägg

Kan tillägga att de inte alltid är så utan det är så varannan dag typ

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Mack Forum- och sitemoderator
1 juni 2013 · 26 206 Inlägg

Klena ventiltätningar? (bara spekulerar...)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Danielsson1990
1 juni 2013 · 48 Inlägg

Ja de va de jag tänkte också , kan de även bero på denna orsak , lämna in bilen för att sätta dit en lambda delete det är alltså en bult som man sätter in och sedan skruvar på lambdan så den flyttas ut lite ! Och dem satte den på främre på verkstaden och den skall sitta på bakre , så kan de bero på att lambdan ger helt fel värden så den får för mycke bensin eller dylikt ?

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Mack Forum- och sitemoderator
1 juni 2013 · 26 206 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Ja de va de jag tänkte också , kan de även bero på denna orsak , lämna in bilen för att sätta dit en lambda delete det är alltså en bult som man sätter in och sedan skruvar på lambdan så den flyttas ut lite ! Och dem satte den på främre på verkstaden och den skall sitta på bakre , så kan de bero på att lambdan ger helt fel värden så den får för mycke bensin eller dylikt ?

Är det efter att du hade in den på verkstad, du har haft problemen så skulle i alla fall jag se ett sammanband.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
A-Dahlgren Dahlgren
1 juni 2013 · 450 Inlägg

tittar de inte på verkstaden om du har rätt värde när de fifflar med lambdan? smile

Danielsson1990
1 juni 2013 · 48 Inlägg

Ja de e väll 1 månad sen jag var in men ska in om 2 veckor å kolla ventiltätningarna för dem va lite dåliga när dem kollade för 1 månad sen men dem hade inga inne på lager ,

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
hangman
1 juni 2013 · 2 174 Inlägg

ventiltätningarna är kassa, Kan även vara litet litet glapp i turbon, som tätar när den är igång, sen när oljetrycket släpper rör sig axeln lite och släpper igenom lite lite olja. Ventiltätningarna på den gamla bilen är nog hårda som sten, Bytte dom på min t5a själv med specialverktyg från volvo, Volvo skulle ha något på 13 för bara byta tätningarna då man måste bort med kammar, rem m.m.

Kolla turbon först den är enklast bara känna in ut, upp ner, INGET in och ut, lite lite upp och ner.

Sätter dock en slant på tätningarna då det är dags nu..

hangman
1 juni 2013 · 2 174 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Ja de va de jag tänkte också , kan de även bero på denna orsak , lämna in bilen för att sätta dit en lambda delete det är alltså en bult som man sätter in och sedan skruvar på lambdan så den flyttas ut lite ! Och dem satte den på främre på verkstaden och den skall sitta på bakre , så kan de bero på att lambdan ger helt fel värden så den får för mycke bensin eller dylikt ?

varför gör man så? Har aldrig hört det innan och då vet jag många som trimmat dessa motorer saklöst, låter konstigt att sätta en distans där helt plötsligt, det är ju bara ändra i mjukvaran istället.

Danielsson1990
1 juni 2013 · 48 Inlägg

Det är pga av att det sitter racekatt så de blir för varmt å då ger den utslag därför man ska sätta en distans på bakre lambdan , Atechmotorsport gör det , dem som sa det till mig så

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Danielsson1990
1 juni 2013 · 48 Inlägg

Ska dem ha 13000 för att byta tätningar? De lät jävla dyrt , visserligen skulle dem ha 25000 för det jag gjort med dem å på ett turbo center betala jag 9, så Volvo är svin dyra å dit tänker ja inte åka smile

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
xXSammy
2 juni 2013 · 6 595 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Ska dem ha 13000 för att byta tätningar? De lät jävla dyrt , visserligen skulle dem ha 25000 för det jag gjort med dem å på ett turbo center betala jag 9, så Volvo är svin dyra å dit tänker ja inte åka smile

Toppen ska ju av och plockas isär då..tar ju ett tag.

De/Dem
hangman
2 juni 2013 · 2 174 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Det är pga av att det sitter racekatt så de blir för varmt å då ger den utslag därför man ska sätta en distans på bakre lambdan , Atechmotorsport gör det , dem som sa det till mig så

Okey, en racekatt bromsar avgaserna mindre och genererar mindre värme än en original vad jag visste, men måste lärt mig fel då..

Danielsson1990
2 juni 2013 · 48 Inlägg

Ja , men om du ringer autotech så får du fråga dem ist , dom specialicerar sig på att trimma osv , så dem borde väll ha koll på sånna grejer ?smile

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Squidspeed #GoodToBeBad
3 juni 2013 · 856 Inlägg

Jag har aldrig hört att man sätter CEL-distans när man trots allt har en katt, rejskisse eller ej. Enda gångerna jag varit med om det är när man byter till helt katalysatorlöst avgassystem.

Autotech har ju själva Ferrita 3"-DP med racekatt i deras S60R Steg 3-kitt (http://atechmotor.com/volvo/s60/r/avgas … talysator/) och jag har aldrig varit med om att man sätter en 02-förlängare på de..

Är du säker på att katten inte är rensad..?

ajonasson
5 juni 2013 · 583 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Ska dem ha 13000 för att byta tätningar? De lät jävla dyrt , visserligen skulle dem ha 25000 för det jag gjort med dem å på ett turbo center betala jag 9, så Volvo är svin dyra å dit tänker ja inte åka smile

Skulle sätta mina pengar på ventiltätningar efter din beskrivning.

Det är dyrt med häftiga bilar. Det blir mycket mycket billigare ifall du fixar det själv. Bara köpa manual, nödvändiga verktyg samt samla på sig information om ingreppet. Är det något du därefter behöver lämna in på verkstad för slipning osv, så är det mycket billigare när du endast kommer in med en del eller flera delar istället för hela bilen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Danielsson1990
5 juni 2013 · 48 Inlägg

Ja det är jag säker på att den inte är smile alltså jag ringde dem å frågade varför motorlampan tänds då fråga dem har du racekatt , och då sa jag Ja då ska du ha en distans det var deras svar på den frågan :p
Okej har fått pris på turbo center i Spånga 4000 så byter dem ut ventiltätningarna och oljemusfällan smile tack för alla svar!

Volvo S60 R AWD MTE "Silverfang" (2004)
Xuri One Man Clan
5 juni 2013 · 4 287 Inlägg

Jag kör inte lambda delete på min kärra å de funkar utmärkt, fick heller inte tipset av autotech att montera detta när jag köpte grejerna från dom.

Angående blåröken så sätter jag 100kr på att de är turbon.... ventiltätningar är rätt sällan attt dom går sönder på en volvo....

Turbon däremot brukar släppa igenom olja som på tomgång/innan tempen är upp inte lyckas förbrännas å ger då blårök....

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
hangman
5 juni 2013 · 2 174 Inlägg

Danielsson1990 skrev:
Ja det är jag säker på att den inte är smile alltså jag ringde dem å frågade varför motorlampan tänds då fråga dem har du racekatt , och då sa jag Ja då ska du ha en distans det var deras svar på den frågan :p
Okej har fått pris på turbo center i Spånga 4000 så byter dem ut ventiltätningarna och oljemusfällan smile tack för alla svar!

4000? Då är det klåpare !

Du måste bort med kammarna! Och då ska Kamrem och spännande bytas även om det gått 100 mil man chansar inte!!

Bara packningstätningen till toppen, bultar, och oljefällan bara den är dyr, finns inte en chans att dom gör allt då för det priset, kanske bara byter tätningarna dom kostar typ 20 kr styck och jobb, men så gör man inte på en s60R

Gjort komptest? Dåliga kolv / olje ringar, dålig turbo, täppt vevhusvent m.m

robbinT
5 juni 2013 · 341 Inlägg

börja med att flytta distansen till bakre lambdan, den får ju fel värden om den främre sitter med distans, går den för fett blå/svart ryker den ju också. Det är rätt många bilar som behöver distans på bakre lambdan när man kör med racekatt. Får annars en felkod på för låg katalysatoreffekt beroende på hur känsliga dom är

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang