simlar skrev:
CSE och CDE kom väl runt -94 har jag för mig. Före det fanns det väl endast CC, CS, CD och Aero. Och allra först fanns väl endast CC-modellen?
Men om man endast har att välja mellan Saab 9000 eller 740/940 så säger jag såhär:
Saab 9000:
Positivt:
Riktigt bekväm, perfekt för att bomba E4an med.
Helt underbart baksäte, känns som en riktig soffa.
Bra väghållning original (vad jag kommer ihåg iaf, det är närmare ett år sedan jag körde en 9000 senast)
Nästan standard med AC (men dock nästan standard att ACn inte fungerar)
Startar så gott som alltid
Stadig motor
Kamkedja
Negativt:
Handbromsen måste spännas inför varje besiktning (Standard på Saabar iaf från 9000 och uppåt)
Ganska trångt i motorrummet, inte det roligaste att byta framlampa men nog går det.
Slavcylindern och huvudcylindern till kopplingen är väldigt vanligt att det börjar läka. Huvudcylindern är lätt att komma åt och renovera/byta, slavcylindern är krångligare då lådan måste bort från motorn.
Kamkedja
Varför kamdkedjan är både positiv och negativ är för att den håller länge men när den väl måste bytas så är den dyr och svår att byta. Och om man har otur går kedjan av innan man får några varningssignaler i form av ett högt rasslande ljud och då är ventilerna i toppen körd.
Volvo 740/940 (finns flera modeller men jag tar upp den vanligaste med B230F):
Positivt:
Bekväma framstolar, baksätet är dock inte i närheten av 9000.
Startar så gott som alltid.
Väldigt lätt att komma åt i motorrummet.
Simpel konstruktion, det mesta går att göra med en relativt liten verktygssats.
Non-interference-motor = Går kamremmen av är det bara att nolla motorn och hänga på en ny rem.
Bakhjulsdrift om man är en sådan som gillar att sladda i varenda kurva på vintern (jag är en sådan därför har jag jag satt det som positivt).
Stadig motor
Kamrem, byts ofta jämfört med kedja men är väldigt enkel att byta.
Negativt:
Finns många ungdomskörda som är helt sopslut, vid köp så akta er för sådana med tonade rutor, doftgranar och eventuellt även tärningar i backspegeln.
Väghållning som en båt (kanske inte riktigt men kränger ordentligt).
Drar lite mer soppa pga ineffektivare motor och drivlina.
Ganska ofta som fästena till handbromsvajrarna rostat bort vilket resulterar i dålig eller ingen handbromsverkan.
Hmm, nu kommer jag inte på något mer.