ajonasson skrev:
Jag skulle börja kolla vilken cylinder det är som inte tänder / får bränsle.
Lite konstigt att den börjar fungera när den blir varm, kan vara glapp.
Då du söker igenom tändning och bränsle, gör rent alla kontakter du plockar av och undersök dem för rost & ärg.
Vad händer om du försöker få upp bilen i varv igenom att gassa?
Viktigt : Vet du vilken cylinder som inte "tänder"?Tändning.* Jag hade testat att rycka tändkabel för tändkabel, tills du märker en tändkabel som inte gör någon skillnad.
Sedan hade jag testa att skruva av tändstiftet, koppla i tändkabeln i tändstiftet och jordat det mot någon bra jordpunkt i karossen, be en vän vrida om snabbt på tändningen.
<Använd gärna handskar då det är hög spänning>Får du gnista?
Även undersökt så att inte porslinet är spräckt på tändstiftet. Testa även tändkablarna så de är hela genom att spruta vatten med en sprayflaska för att se så det inte hoppar några gnistor. Gör även rent fördelardosan noggrant och se så att fördelardosan inte har "svarta blixtmönster" i sig, dvs kolspår där gnistan kan hoppa. Gör även rent födelarkontakternas kontaktpunkter.
Bränsle.Vad händer om du sprutar in startgas? Börjar den då gå på alla fyra? Om så är fallet är det ett bränslerelaterat problem.
Testa att koppla ur sladden till vardera spridare likt det du gjorde vid tändning för att hitta cylindern där det inte gör någon skillnad.
Ohm mät samtliga spridare för att se att dess resistans är likartad.
Skruva loss bränslerailen med spridarna sittandes i railen och alla sladdar i. Jorda bränslerailen med en kabel och håll den i luften medans en kompis vrider snabbt på nyckeln.
Kommer det en dusch med bränsle ifrån varje spridare?
MVH