DeLorean skrev:
chrizz skrev:
DeLorean skrev:
Xander har rätt...man skall ha mest mönster fram...
(vid sladd)om du har framhjulsdrift, gasa mer,...har du bakhjulsdrift, frikoppla och styr.
vad de andra än säger....bäst mönster fram!! Du styr inte med bakaxeln.
(trodde att du visste det Chrizz)
Snälla nån, du är ute och cyklar tyvärr.
Det handlar inte om var du styr, det handlar om vad som händer när du saknar kontroll på bilen öht. Släpper röven helt och du börjar styra så kommer du att rotera ännu snabbare eller svänga fram och tillbaka med röven okontrollerat.
Bäst mönster bak, helt klart, utan tvekan. Den som påstår annat har fel
Lessen Chrizz...ger mig inte på den punkten.
Bäst fram, jag tror inte det var så länge sedan de hade en stor manöver för att visa det på SVT.. jag skall kolla det, och även kolla upp det på andra vägar, jag säger inte att du har fel, men jag tror att det är så illa
Ok, men tänk dig själv i den här situationen;
Du har bäst däck fram. Det är halt ute och du kör i 70km/h i en lätt kurva åt vänster t.ex. Röven släpper och bilen börjar rotera sig åt vänster. Du svänger till åt höger och har tur att röven ändrar riktning. Den slår till åt vänster nu istället och bilen roterar höger. du svänger igen åt andra hållet för att parera den här roteringen. Du börjar pendla snabbare och snabbare och väldigt snart har du tappat kontrollen och du börjar rotera okontrollerat.
Det här förutsätter att du har fullt grepp i framhjulen hela tiden vilket iofs sällan är sant, så normalt så släpper röven först, bilen börjar rotera och framhjulen tappar fäste i och med det och du tappar därmed kontrollen snabbt om du har otur.
Det var scenariot med styrning.
Scenariot med ökad gas och bäst däck fram: Du kör i samma kurva och samma hastighet som tidigare och röven släpper. Du är iskall och reagerar direkt "jag måste öka farten" när du sladdar och du trycker på gasen...... (observera ironin)
För att det här ska funka behöver du förmodligen 1) rejält med effekt, 2) rejält med fäste i framhjulen (vilket sällan är fallet då du redan fått sladd på ett hjulpar...) och 3) den udda instinkten att vilja öka farten när du får sladd.
Dessa tre punkter anser jag vara så osannolika att det är mycket mycket större chans att klara sig om man istället hade haft en bil som per automatik inte vill rotera, och att man instinktivt slänger sig på bromsen och saktar ned för att så snart som det bara går återfå fästet på alla hjulen och hitta rätt på vägen igen.
Nåja, det är mina åsikter ang. det du skrev om hur "bäst däck fram" skulle funka...
Vad gäller bäst hjul bak (om man måste välja och inte kan ha "bäst hjul överallt") så håller väldigt många med mig, bland andra motormännen. Har även läst trafiksäkerhet på universitetet där just den här frågan togs upp. Lite google ger även det överlägset stöd för bästa däcken bak. Så jag har lite svårt att tro att SVT fått fram nått annat, och isåfall kom väl testet nån gång 1972
PS. för att bilen ska kunna
svänga krävs att du har fäste på bakhjulen, annars svajar bara röven och bilen roterar. Fronten pekar bara åt annat håll, men bilen ändrar riktning väldigt lite.