2518
Sök

Vilka däck vart?

Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#21
chrizz skrev:
DeLorean skrev:
Xander har rätt...man skall ha mest mönster fram...
(vid sladd)om du har framhjulsdrift, gasa mer,...har du bakhjulsdrift, frikoppla och styr.
vad de andra än säger....bäst mönster fram!! Du styr inte med bakaxeln.
(trodde att du visste det Chrizz)

Snälla nån, du är ute och cyklar tyvärr. smile

Det handlar inte om var du styr, det handlar om vad som händer när du saknar kontroll på bilen öht. Släpper röven helt och du börjar styra så kommer du att rotera ännu snabbare eller svänga fram och tillbaka med röven okontrollerat.

Bäst mönster bak, helt klart, utan tvekan. Den som påstår annat har fel smile

Lessen Chrizz...ger mig inte på den punkten.
Bäst fram, jag tror inte det var så länge sedan de hade en stor manöver för att visa det på SVT.. jag skall kolla det, och även kolla upp det på andra vägar, jag säger inte att du har fel, men jag tror att det är så illa wink

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

193 Inlägg
30 oktober 2006
#22
Ja som jag sa så kommer många att skriva att jag har fel.
Men enligt vad jag upplever som bäst ska de sitta fram!
Man styr som sagt inte med bakaxeln.
Denna diskussion kan göras hur lång som helst och vi kommer endå
vara oöverens om vad som är bäst.
Det är bara att prova och köra med det man själv upplever bäst.


Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#23
XanderCage skrev:
Ja som jag sa så kommer många att skriva att jag har fel.
Men enligt vad jag upplever som bäst ska de sitta fram!
Man styr som sagt inte med bakaxeln.
Denna diskussion kan göras hur lång som helst och vi kommer endå
vara oöverens om vad som är bäst.
Det är bara att prova och köra med det man själv upplever bäst.

Nu är jag väl lite partisk mot dig... men jag är "Övertygad" och tror att du (Jag) har rätt.
Vi får väl se hur många som hamnar i diket i vinter smile.... där dock bara fysik vi pratar om... friktion, bromseffekt och styrförmåga...vi får se som sagt....

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

362 Inlägg
30 oktober 2006
#24
Jag säger att Körstilen hos varje individ är viktigast och körvanan naturligtvis...
Varför inte prova en tid med de olika alternativen? slipper vi ju Kivas? smile


Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#25
Fick ett telefonsamtal nyss ( Från en kompis på Chalmers ) mest viktigt var att ha så "smala" däck som möjlig med bra mönster ... vet inte vad de menar men de vet nog vad de talar om...fortsätter att kolla var de bästa däcken skall sitta.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Administratör
11 911 Inlägg
30 oktober 2006
#26
DeLorean skrev:
chrizz skrev:
DeLorean skrev:
Xander har rätt...man skall ha mest mönster fram...
(vid sladd)om du har framhjulsdrift, gasa mer,...har du bakhjulsdrift, frikoppla och styr.
vad de andra än säger....bäst mönster fram!! Du styr inte med bakaxeln.
(trodde att du visste det Chrizz)

Snälla nån, du är ute och cyklar tyvärr. smile

Det handlar inte om var du styr, det handlar om vad som händer när du saknar kontroll på bilen öht. Släpper röven helt och du börjar styra så kommer du att rotera ännu snabbare eller svänga fram och tillbaka med röven okontrollerat.

Bäst mönster bak, helt klart, utan tvekan. Den som påstår annat har fel smile

Lessen Chrizz...ger mig inte på den punkten.
Bäst fram, jag tror inte det var så länge sedan de hade en stor manöver för att visa det på SVT.. jag skall kolla det, och även kolla upp det på andra vägar, jag säger inte att du har fel, men jag tror att det är så illa wink

Ok, men tänk dig själv i den här situationen;

Du har bäst däck fram. Det är halt ute och du kör i 70km/h i en lätt kurva åt vänster t.ex. Röven släpper och bilen börjar rotera sig åt vänster. Du svänger till åt höger och har tur att röven ändrar riktning. Den slår till åt vänster nu istället och bilen roterar höger. du svänger igen åt andra hållet för att parera den här roteringen. Du börjar pendla snabbare och snabbare och väldigt snart har du tappat kontrollen och du börjar rotera okontrollerat.

Det här förutsätter att du har fullt grepp i framhjulen hela tiden vilket iofs sällan är sant, så normalt så släpper röven först, bilen börjar rotera och framhjulen tappar fäste i och med det och du tappar därmed kontrollen snabbt om du har otur.

Det var scenariot med styrning.

Scenariot med ökad gas och bäst däck fram: Du kör i samma kurva och samma hastighet som tidigare och röven släpper. Du är iskall och reagerar direkt "jag måste öka farten" när du sladdar och du trycker på gasen...... (observera ironin)

För att det här ska funka behöver du förmodligen 1) rejält med effekt, 2) rejält med fäste i framhjulen (vilket sällan är fallet då du redan fått sladd på ett hjulpar...) och 3) den udda instinkten att vilja öka farten när du får sladd.

Dessa tre punkter anser jag vara så osannolika att det är mycket mycket större chans att klara sig om man istället hade haft en bil som per automatik inte vill rotera, och att man instinktivt slänger sig på bromsen och saktar ned för att så snart som det bara går återfå fästet på alla hjulen och hitta rätt på vägen igen.

Nåja, det är mina åsikter ang. det du skrev om hur "bäst däck fram" skulle funka...

Vad gäller bäst hjul bak (om man måste välja och inte kan ha "bäst hjul överallt") så håller väldigt många med mig, bland andra motormännen. Har även läst trafiksäkerhet på universitetet där just den här frågan togs upp. Lite google ger även det överlägset stöd för bästa däcken bak. Så jag har lite svårt att tro att SVT fått fram nått annat, och isåfall kom väl testet nån gång 1972 wink


PS. för att bilen ska kunna svänga krävs att du har fäste på bakhjulen, annars svajar bara röven och bilen roterar. Fronten pekar bara åt annat håll, men bilen ändrar riktning väldigt lite.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

362 Inlägg
30 oktober 2006
#27
DeLorean skrev:
Fick ett telefonsamtal nyss ( Från en kompis på Chalmers ) mest viktigt var att ha så "smala" däck som möjlig med bra mönster ... vet inte vad de menar men de vet nog vad de talar om...fortsätter att kolla var de bästa däcken skall sitta.

Hade Kompletteringsdubbade 135:or på en autobianchi en gång... å den tog sej fran vart fan som helst nästan, så smala dubbdäck e inte dumt...


555 Inlägg
30 oktober 2006
#28
Vet inte om ni har lärt er eller lyssnat på vad utbildaren för halkan sa, men till mig eller vår grupp lät han oss köra två bilar, två olika golf, den ena bilen hade bra framdäck, den andra bra bakdäck.. och vi fick testa vilket som var bäst, ingen tvekan man klarar sig lätt bättre med bättre bakdäck, vet inte om det har med fram eller bak eller fyrhjulsdrift att göra. Men det funkade bäst för just den bilen, så jag antar att det är lika för alla bilar, annars skulle han ha sagt det under halkan.

Kanske ni inte har testat det? Well, I do.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2006
#29
Varför dra in diagonal däck i diskuttionen smile
Visst är det så att bästa ska sitta bak.
Men många väljer att ha bäst grepp på drivhjulen alt. att slita hjulen jämt dvs. FWD bäst fram. RWD bäst bak.
MEN rekommendationen är att ALLTID ha bäst däck bak för att undvika att sladd uppstår.
Som skrivits i dom översta svaren.
Jag jobbar i däckbranchen så jag borde veta detta.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2006
#30
DeLorean skrev:
Vem kör med Radialdäck?
Jag skulle kunna sätta de på en gammal jänkare, men inte en vinterbil eller en streetcar.
Och jag skulle inte drömma om att blanda dem wink

Du verkar bestryka din kunskap om däck med detta inlägget oxå ju.
För du kör garanterat på radial däck och 99% av vagnparken lär oxå göra det wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#31
Jag satte griller i huvudet på min kompis (och hans kambrater)...de har testa runt lite med "Legobilar"...LoL... ja ja de anser att man skall ha bäst mönster fram (om man inte har en svansmotor) man skall ha mönstret där tyngden ligger..... de skall återkomma om ett par dagar,då de skall räkna på det hela. Men alla var överens om att man skulle ha smala däck....jag tar upp det så fort min telefon ringer.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Live the dream
358 Inlägg
30 oktober 2006
#32
BMTech skrev:
DeLorean skrev:
Vem kör med Radialdäck?
Jag skulle kunna sätta de på en gammal jänkare, men inte en vinterbil eller en streetcar.
Och jag skulle inte drömma om att blanda dem wink

Du verkar bestryka din kunskap om däck med detta inlägget oxå ju.
För du kör garanterat på radial däck och 99% av vagnparken lär oxå göra det wink

Fö`låt... jag vände på det...men du vet ju vad jag menar wink

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Administratör
11 911 Inlägg
30 oktober 2006
#33
DeLorean skrev:
Jag satte griller i huvudet på min kompis (och hans kambrater)...de har testa runt lite med "Legobilar"...LoL... ja ja de anser att man skall ha bäst mönster fram (om man inte har en svansmotor) man skall ha mönstret där tyngden ligger..... de skall återkomma om ett par dagar,då de skall räkna på det hela. Men alla var överens om att man skulle ha smala däck....jag tar upp det så fort min telefon ringer.

Det där med legobilarna är ett mycket bra test faktiskt som även vi gjorde som ett tydligt demo när jag läste trafiksäkerhet.. En enkel bil. plasthjul på ett däckpar och gummi på ett annat. sen "kastar" man bilen mot ett glatt underlag (ett köksbord duger). Prova åt båda hållen (plasthjul först och gummihjul först) så ser man tydligt hur bilen vrider sig om gummihjulen får åka först.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Live the dream
358 Inlägg
31 oktober 2006
#34
chrizz skrev:
DeLorean skrev:
Jag satte griller i huvudet på min kompis (och hans kambrater)...de har testa runt lite med "Legobilar"...LoL... ja ja de anser att man skall ha bäst mönster fram (om man inte har en svansmotor) man skall ha mönstret där tyngden ligger..... de skall återkomma om ett par dagar,då de skall räkna på det hela. Men alla var överens om att man skulle ha smala däck....jag tar upp det så fort min telefon ringer.

Det där med legobilarna är ett mycket bra test faktiskt som även vi gjorde som ett tydligt demo när jag läste trafiksäkerhet.. En enkel bil. plasthjul på ett däckpar och gummi på ett annat. sen "kastar" man bilen mot ett glatt underlag (ett köksbord duger). Prova åt båda hållen (plasthjul först och gummihjul först) så ser man tydligt hur bilen vrider sig om gummihjulen får åka först.

Jepp...så sant...nu har jag skavsår i örona...gummi först = bra mönster söker sig framåt, inget bra att ha bak....bra mönster fram med andra ord då de "driver" bättre. Plast bakåt då de slirar = ingen friktion.(däligt mönster)....det har de redan kommigt fram till. men jag satte dem på att jobba även på viktförhållanden, enligt polaren som är det bäst att ha de bästa däcken fram på en "vanlig" bil, men han skall även testa på en skala på
30:70, 50:50 och 70:30... Vi får väl se vad ha säger, de flesta har väl 60:40?
Kul i alla fall att man kan nytja unerversiteten till något roligt och intresant  smile

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Administratör
11 911 Inlägg
31 oktober 2006
#35
Jag tvivlar starkt på att dina universistetsvänner kommer med hela sanningen på några timmar och att just deras svar är korrekt och alla andra som forskat har fel smile

Här är en intressant sida som tar upp mycket av det vi pratat om: http://www.veta.se/girstab.htm

Lennart Strandberg (professor) som står bakom det där har undervisat på LiTH när jag läste där (mer om vad han gör på www.stop.se)

Edit: Jag förstod inte det där riktigt med "bra mönster söker sig framåt". Det handlar ju om vilket hjulpar som har MEST friktion mot underlaget, det hjulpar som har MEST friktion vill "åka framåt" långsammare och bromsar upp, medan paret med lägre friktion vill åka fortare, vilket gör att hjulparet med lägre friktion vill åka först, och paret med hög friktion vill åka sist.

edit2: jag reserverar mig mot användning av felaktiga termer som "långsammare" och "fortare" wink

Citerat från sidan jag länkade till ovan:
Instabilitet (överst): Om bakhjulen har för dåligt sidgrepp, så måste föraren styra i färdriktningen för att minska avdriften och sidkraften på framhjulen. Annars sladdar bilen runt när farten är överkritisk.
Stabilitet (nederst): Om sidgreppet är större bak än fram, så ligger P bakom T - utan att föraren behöver styra. Bilen rätar upp sig själv. Den är kursstabil.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Live the dream
358 Inlägg
31 oktober 2006
#36
chrizz skrev:
Jag tvivlar starkt på att dina universistetsvänner kommer med hela sanningen på några timmar och att just deras svar är korrekt och alla andra som forskat har fel smile

Här är en intressant sida som tar upp mycket av det vi pratat om: http://www.veta.se/girstab.htm

Lennart Strandberg (professor) som står bakom det där har undervisat på LiTH när jag läste där (mer om vad han gör på www.stop.se)

Edit: Jag förstod inte det där riktigt med "bra mönster söker sig framåt". Det handlar ju om vilket hjulpar som har MEST friktion mot underlaget, det hjulpar som har MEST friktion vill "åka framåt" långsammare och bromsar upp, medan paret med lägre friktion vill åka fortare, vilket gör att hjulparet med lägre friktion vill åka först, och paret med hög friktion vill åka sist.

edit2: jag reserverar mig mot användning av felaktiga termer som "långsammare" och "fortare" wink

Citerat från sidan jag länkade till ovan:
Instabilitet (överst): Om bakhjulen har för dåligt sidgrepp, så måste föraren styra i färdriktningen för att minska avdriften och sidkraften på framhjulen. Annars sladdar bilen runt när farten är överkritisk.
Stabilitet (nederst): Om sidgreppet är större bak än fram, så ligger P bakom T - utan att föraren behöver styra. Bilen rätar upp sig själv. Den är kursstabil.

Intresant...Om jag har fel, så skall jag vara den som först erkänner, men jag vill nog vänta med det wink jag vill se vad CTH säger först... jag väntar fortfarande på mitt telesvar....ett par dagar? vem vet de har andra saker att göra,tror till helgen.

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Chef
103 Inlägg
31 oktober 2006
#37
bästa däcken bak oansett,,, just för att inte lägga upp bredhasse på e4:an om vintern i 100 blås,,,,
var då de ja fick lära mig på halkbanan för en så där 60 år sen ;-)

Habere Unum Acceptabilis Dies!

193 Inlägg
31 oktober 2006
#38
Som många säger har jag också läst och hört bäst bak men som jag skrivit i
mina andra inlägg funkade det mycket bättre med bäst fram nu i höst.
Som en annan sa man får köra med det man tycker är bra.


533 Inlägg
31 oktober 2006
#39
Fick oxå lära mig på halkkörningen samt även av min bror som jobbar på däckfirma att bästa däcken bak oavsett vilka som driver.

Finns även en länk till Vägverket i temat: http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se


Sök